Większość Polaków ograniczyła wydatki konsumpcyjne; rośnie popularność tańszych sieci handlowych
  • 0
  • 1
15.12.2022

Większość Polaków ograniczyła wydatki konsumpcyjne; rośnie popularność tańszych sieci handlowych

Galopująca inflacja powoduje, że ponad połowa Polaków ograniczyła już wydatki konsumpcyjne i deklaruje jeszcze mocniejsze zaciskanie pasa w najbliższych 12 miesiącach. Tak wynika z najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company. Szukając oszczędności w budżetach domowych, Polacy coraz częściej wybierają zakupy online i sieci handlowe oferujące najniższe ceny.

Ankietowani deklarują, że zamierzają dalej oszczędzać:

  • ograniczając liczbę kupowanych produktów,
  • rezygnując z konkretnych towarów,
  • szukając tańszych zamienników, okazji i promocji cenowych,
  • kupując marki własne.

Na razie najmocniej wydatki domowe ograniczyły osoby powyżej 45. roku życia. Młodsi konsumenci zamierzają dokonać cięć budżetów w podobnym zakresie w ciągu najbliższego roku.

– Pogarszająca się sytuacja gospodarcza stanowi coraz większe wyzwanie dla budżetów domowych. Zmusza do szukania oszczędności. Jak pokazuje nasze badanie, największy niepokój wśród polskich konsumentów wywołuje wzrost cen żywności i paliw oraz kosztów utrzymania nieruchomości – mówi Patryk Rudnicki, młodszy partner Bain & Company.

– Jeśli chodzi o żywność i odzież, widzimy wyraźny zwrot w kierunku tańszych marek, kosztem produktów ze średniej półki cenowej. Spada też sprzedaż produktów nienależących do podstawowego koszyka konsumenta. W październiku inflacja w Polsce wyniosła 17,9 proc. w ujęciu rocznym. Była najwyższa od 26 lat. W listopadzie wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 17,4 proc., przy czym ceny żywności i napojów bezalkoholowych zwiększyły się rok do roku o 22,3 proc. – dodaje.

Niemal połowa ankietowanych (48 proc.) już kupuje tańsze artykuły żywnościowe

Z kolei 42 proc. deklaruje, że w przyszłym roku będzie częściej robić zakupy w sklepach dyskontowych typu Biedronka czy Lidl. Oprócz nich także w bardziej przystępnych cenowo hipermarketach. Otwartym pytaniem pozostaje popularność sklepów convenience czy graczy delivery. Ci z jednej strony są drożsi, a z drugiej nastawiają się na inne misje zakupowe niż sklepy dużego formatu.

Odzież i obuwie to kolejne grupy towarów, na które w przyszłym roku może znaleźć się mniej miejsca w domowych budżetach. Respondenci przewidują, że w nadchodzącym roku będą rzadziej kupować odzież czy obuwie. Jedna trzecia z nich będzie szukać tańszych produktów. Częściej wybierze takie sieci handlowe jak Pepco, Lidl, Carrefour czy KiK. Dużo rzadziej natomiast pozwoli sobie na droższe marki mainstreamowe czy produkty z najwyższej półki. Należy jednak pamiętać, że deklaracje konsumentów nigdy w pełni nie przekładają się na ich zachowania zakupowe. O tych ostatnich nierzadko decyduje impuls.

– W przypadku odzieży i obuwia skłonność do oszczędzania w dużej mierze zależy od wieku konsumentów. Jak pokazuje nasze badanie, w grupie poniżej 35 lat obserwujemy o wiele mniejszą chęć rezygnacji z zakupu droższych marek czy marek premium, niż ma to miejsce wśród starszych konsumentów – zauważa Rudnicki.

Obecna sytuacja makroekonomiczna ma również wpływ na wybór kanału zakupu

Niemal połowa ankietowanych (41 proc.) deklaruje, że w najbliższym roku zwiększy zakupy online. Badanie pokazało, że skorzystają na tym najpopularniejsze na polskim rynku platformy handlowe, które utożsamiane są z niskimi cenami. Mowa o Allegro oraz relatywnie nowych graczach – Shopee czy Vinted.

– Co równie istotne, ponad trzy czwarte konsumentów zamierza kontynuować przynajmniej część nowych zwyczajów zakupowych, gdy sytuacja makroekonomiczna się unormuje. Będzie to stanowić dodatkowe wyzwanie dla przedsiębiorców Nie powinni się oni spodziewać, że po przeczekaniu trudniejszych czasów ich biznes wróci do normy w formie, jaką znali sprzed kryzysu – dodaje Rudnicki.

Internetowe badanie zachowań konsumenckich Bain & Company zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków na platformie Dynata w październiku 2022 r.

  • 1
Większość Polaków ograniczyła już wydatki konsumpcyjne

Większość Polaków ograniczyła już wydatki konsumpcyjne

15 grudnia 2022

  • 4
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
15.12.2022

O Biedronce Polacy najwięcej rozmawiają na Facebooku i TikToku, a na Instagramie o Dino – zestawienie popularności sieci handlowych od SentiOne

W Internecie konsumenci najchętniej rozmawiają o Biedronce. Tak wynika z najnowszej analizy polskiego SentiOne. Kolejne miejsca zajęły Lidl, Żabka, Kaufland i Auchan – chociaż ten ostatni głównie w negatywnym kontekście. Wysoki wskaźnik Influence Score osiągają treści publikowane przez Lidl na kanale YouTube. Na TikToku aż 65 proc. wypowiedzi o sieciach handlowych należy do Biedronki.