Grywalizacja nie działa w budowaniu lojalności – raport Spartavity
  • 0
  • 1
21.11.2022

Grywalizacja nie działa w budowaniu lojalności – raport Spartavity

W Polsce tylko niecałe 30% badanych firm ma program lojalnościowy w modelu omnichannel. Aplikację mobilną wdrożyło zaś 57% firm. Badani zawiedli się na grywalizacji. Firma Spartavity publikuje „2022 Loyalty Report”.

Głównym celem raportu było zbadanie nastrojów, poziomu zadowolenia i skuteczności prowadzenia działań lojalnościowych. Respondenci pochodzą z największych firm i sieci handlowych w Polsce i są zawodowo związani z tworzeniem, wdrażaniem i zarządzaniem programami lojalnościowymi.

Kluczowe wnioski:

  • 57% ankietowanych firm oferuje klientom mobilną aplikację lojalnościową
  • 29% firm korzysta z programu lojalnościowego w modelu omnichannel
  • Zniżki są najchętniej stosowanym mechanizmem lojalnościowym
  • Badane firmy kontaktują się ze swoimi klientami głównie przez e-mail, SMS-y oraz powiadomienia push
  • 63% ankietowanych ekspertów uważa, że to komunikacja odgrywa kluczową rolę w budowaniu relacji z konsumentami

Tylko 29% badanych przez Spartavity osób przyznało, że ich firma, sklep lub organizacja korzysta z programu lojalnościowego w modelu omnichannel. Dziś już prawie żadna z firm nie stosuje – jeszcze niedawno bardzo popularnych – papierowych formularzy rejestracji do programów lojalnościowych. 71,4% badanych osób używa do tego celu specjalnie zbudowanej strony internetowej (landing page’a) lub aplikacji mobilnej.

Z badania Spartavity wynika, że to zniżki są najczęściej stosowanym mechanizmem lojalnościowym. Na co dzień w swoich programach używa ich prawie 65% firm. 90% ankietowanych firm rozważa zmiany i unowocześnienia w swoich programach lojalnościowych, np. wprowadzenie nowych mechanizmów i metod angażowania uczestników.

Z wypowiedzi respondentów wynika również, że grywalizacja w budowaniu lojalności się nie sprawdziła. Nikt nie jest w stanie przekonać swoich klientów do tego, że coś, co nie jest do końca zabawne, stanie się takie tylko dzięki włożeniu w ramy gry. Grywalizacja nie jest próbą stworzenia czegoś zabawnego, ale czegoś, co na takie wygląda. Zauważyli to badani respondenci, którzy uznali grywalizację za mało interesujący mechanizm wspierający nowoczesną lojalność.

Wady grywalizacji przestawione w raporcie:

  • Dotarcie tylko do ograniczonej grupy odbiorców (zazwyczaj młodych użytkowników).
  • Wysokie koszty developmentu (zbudowanie świata mechanizmów gry).
  • Dodatkowe koszty bieżące (ciągła potrzeba tworzenia nowych wyzwań i kreacji).
  • Wysoki próg wejścia uczestnika (zrozumienie zasad gry).
  • Nienamacalne nagrody, zazwyczaj oparte na wirtualnych poziomach uczestnictwa lub odznakach
  • Krótki czas żywotności aplikacji – jej wartość zmniejsza się z upływem czasu (może być postrzegana jako przestarzała, więc tak samo mogą być odbierane treści dotyczące marki).
  • Infantylizacja prawdziwych potrzeb zakupowych klienta.

Raport Spartavity dotyczący programów lojalnościowych

21 listopada 2022

20 listopada 2022