„Reklamuję etycznie” – wnioski po konferencji
  • 2
  • 3
15.12.2022

„Reklamuję etycznie” – wnioski po konferencji

„Dziś naukowy marketing nie daje konsumentom żadnych szans wolnego wyboru”. To umiarkowanie optymistyczny wniosek podsumowujący zorganizowaną przez Radę Reklamy konferencję w cyklu wydarzeń „Reklamuję etycznie”, pt. „Etyka przekazów reklamowych w obliczu nowych wyzwań i zagrożeń”.

Organizatorzy spotkania „Reklamuję etycznie” pozyskali zespół opiniotwórczych specjalistów i specjalistek, wśród których znaleźli się otwierający wydarzenie prof. Jan Hartman i zamykający je prof. Adam Bodnar.

 

Wagę i merytoryczną rzetelność dyskusji panelowych zapewnili panelistki i paneliści, praktycy i teoretycy:

  • Robert Wielgo (prezes Komisji Etyki Reklamy)
  • Kamila Drzewicka (Client Earth Prawnicy dla Ziemi)
  • Prof. Bogdan Chojnicki (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu)
  • Areta Szpura (aktywistka ekologiczna)
  • Prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego)
  • Rafał Rudzki (Żabka Polska)
  • Krzysztof Lehmann (UOKiK)
  • Włodzimierz Schmidt (IAB Polska)
  • Beata Borucka (influencerka Mądra Babcia)
  • Dr Emilia Zakrzewska (UW)
  • Prof. Grzegorz Mazurek (Akademia Leona Koźmińskiego)
  • Magdalena Sielakowicz-Nowakowska (Samsung Electronics)
  • Dr Paulina Sobiesiak-Penszko (Instytut Spraw Publicznych)
  • Anna Wittenberg („Dziennik Gazeta Prawna”)
  • Dorota Żurkowska (TVN Warner Bros. Discovery)
  • Witold Kołodziejski (b. przewodniczący KRRiT)
  • Sebastian Hejnowski (SEC Newgate Central and Eastern Europe)
  • Dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska (UW)
  • Piotr Mitraszewski (Lighthouse)

Do grona moderatorów i moderatorek organizatorzy zaprosili:

  • red. Magdalenę Rigamonti
  • red. Elizę Michalik
  • red. Karolinę Głowacką
  • Dariusza Dumę (Chiltern Consultancy)
  • Olafa Krynickiego (Komisja Etyki Reklamy)
  • Martę Macke (Shortlist Consulting)

Elitarna stawka ekspertów zapewniła wydarzeniu bardzo dobrą frekwencję i odbiór w mediach społecznościowych

Świadczy o tym liczba i jakość komentarzy i opinii. Okazało się, że współczesne wyzwania reklamy w takich obszarach jak:

  • etyka komunikacji biznesowej,
  • greenwashing,
  • marketing influencerski,
  • zagrożenia ze strony inwazyjnych technologii i narastającej dezinformacji

skłaniają do zastanowienia. Uświadamiają zarówno środowisku reklamowemu, jak i reklamodawcom oraz odbiorcom konieczność natychmiastowych działań prewencyjnych i naprawczych.

Komunikat reklamowy w coraz większym stopniu jest produktem na zamówienie. Zatraca nawet pozory niezależności i respekt dla wartości

Coraz częściej zdarza się, że biznes reklamowy dla zysku podejmuje się realizacji dezinformujących i nieuczciwych kampanii. System wartości zastępuje gra pozorów. Dominujący naukowy marketing oparty na szczegółowych badaniach nie daje konsumentom żadnych szans podejmowania samodzielnych i niepodlegających marketingowym manipulacjom decyzji.

Pierwsza konferencja Rady Reklamy w cyklu wydarzeń „Reklamuję etycznie” ma zmobilizować środowiska reklamowe i marketingowe do skutecznego i prospołecznego działania na rzecz przywrócenia reklamie odpowiedzialnego, czyli jasnego, transparentnego i uczciwego oblicza.

Czy to dobry i mądry krok na zapewne długiej i niełatwej drodze ku niezależności i etyczności komunikacji marketingowej? Pozwalają wierzyć w to:

  • wysoka frekwencja,
  • ożywiona dyskusja na czacie,
  • silny i zaangażowany odzew zarówno ze strony reklamodawców, środowisk reklamowych, jak i konsumentów.

W cyklu wydarzeń „Reklamuję etycznie” w 2023 r. odbędą się warsztaty kontynuujące to wydarzenie. Będą również konferencje podejmujące aktualne i ważne tematy dotyczące etyki w marketingu i reklamie.

Marketing przy Kawie był patronem medialnym wydarzenia.

  • 3
Prof. Jan Harman (konferencja „Reklamuję etycznie”)

Prof. Jan Harman (konferencja „Reklamuję etycznie”)

Prof. Konferencja „Reklamuję etycznie”
Prof. Konferencja „Reklamuję etycznie”

15 grudnia 2022

  • 4
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
15.12.2022

O Biedronce Polacy najwięcej rozmawiają na Facebooku i TikToku, a na Instagramie o Dino – zestawienie popularności sieci handlowych od SentiOne

W Internecie konsumenci najchętniej rozmawiają o Biedronce. Tak wynika z najnowszej analizy polskiego SentiOne. Kolejne miejsca zajęły Lidl, Żabka, Kaufland i Auchan – chociaż ten ostatni głównie w negatywnym kontekście. Wysoki wskaźnik Influence Score osiągają treści publikowane przez Lidl na kanale YouTube. Na TikToku aż 65 proc. wypowiedzi o sieciach handlowych należy do Biedronki.

14 grudnia 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.12.2022

Konsumenci w Polsce spodziewają się dalszego wzrostu cen paliw i mediów – Deloitte Global State of the Consumer Tracker

Nieznacznie zmalał odsetek konsumentów twierdzących, że nie poradzą sobie z nadchodzącymi zobowiązaniami. Więcej z nich jednak ocenia, że ich sytuacja finansowa uległa pogorszeniu w ostatnim roku. Połowa odkłada na później poważniejsze wydatki – wynika z najnowszej edycji badania Global State of the Consumer Tracker, opracowanego przez firmę doradczą Deloitte.