- 2
- 3
„Reklamuję etycznie” – wnioski po konferencji
„Dziś naukowy marketing nie daje konsumentom żadnych szans wolnego wyboru”. To umiarkowanie optymistyczny wniosek podsumowujący zorganizowaną przez Radę Reklamy konferencję w cyklu wydarzeń „Reklamuję etycznie”, pt. „Etyka przekazów reklamowych w obliczu nowych wyzwań i zagrożeń”.
Organizatorzy spotkania „Reklamuję etycznie” pozyskali zespół opiniotwórczych specjalistów i specjalistek, wśród których znaleźli się otwierający wydarzenie prof. Jan Hartman i zamykający je prof. Adam Bodnar.
Wagę i merytoryczną rzetelność dyskusji panelowych zapewnili panelistki i paneliści, praktycy i teoretycy:
- Robert Wielgo (prezes Komisji Etyki Reklamy)
- Kamila Drzewicka (Client Earth Prawnicy dla Ziemi)
- Prof. Bogdan Chojnicki (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu)
- Areta Szpura (aktywistka ekologiczna)
- Prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego)
- Rafał Rudzki (Żabka Polska)
- Krzysztof Lehmann (UOKiK)
- Włodzimierz Schmidt (IAB Polska)
- Beata Borucka (influencerka Mądra Babcia)
- Dr Emilia Zakrzewska (UW)
- Prof. Grzegorz Mazurek (Akademia Leona Koźmińskiego)
- Magdalena Sielakowicz-Nowakowska (Samsung Electronics)
- Dr Paulina Sobiesiak-Penszko (Instytut Spraw Publicznych)
- Anna Wittenberg („Dziennik Gazeta Prawna”)
- Dorota Żurkowska (TVN Warner Bros. Discovery)
- Witold Kołodziejski (b. przewodniczący KRRiT)
- Sebastian Hejnowski (SEC Newgate Central and Eastern Europe)
- Dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska (UW)
- Piotr Mitraszewski (Lighthouse)
Do grona moderatorów i moderatorek organizatorzy zaprosili:
- red. Magdalenę Rigamonti
- red. Elizę Michalik
- red. Karolinę Głowacką
- Dariusza Dumę (Chiltern Consultancy)
- Olafa Krynickiego (Komisja Etyki Reklamy)
- Martę Macke (Shortlist Consulting)
Elitarna stawka ekspertów zapewniła wydarzeniu bardzo dobrą frekwencję i odbiór w mediach społecznościowych
Świadczy o tym liczba i jakość komentarzy i opinii. Okazało się, że współczesne wyzwania reklamy w takich obszarach jak:
- etyka komunikacji biznesowej,
- greenwashing,
- marketing influencerski,
- zagrożenia ze strony inwazyjnych technologii i narastającej dezinformacji
skłaniają do zastanowienia. Uświadamiają zarówno środowisku reklamowemu, jak i reklamodawcom oraz odbiorcom konieczność natychmiastowych działań prewencyjnych i naprawczych.
Komunikat reklamowy w coraz większym stopniu jest produktem na zamówienie. Zatraca nawet pozory niezależności i respekt dla wartości
Coraz częściej zdarza się, że biznes reklamowy dla zysku podejmuje się realizacji dezinformujących i nieuczciwych kampanii. System wartości zastępuje gra pozorów. Dominujący naukowy marketing oparty na szczegółowych badaniach nie daje konsumentom żadnych szans podejmowania samodzielnych i niepodlegających marketingowym manipulacjom decyzji.
Pierwsza konferencja Rady Reklamy w cyklu wydarzeń „Reklamuję etycznie” ma zmobilizować środowiska reklamowe i marketingowe do skutecznego i prospołecznego działania na rzecz przywrócenia reklamie odpowiedzialnego, czyli jasnego, transparentnego i uczciwego oblicza.
Czy to dobry i mądry krok na zapewne długiej i niełatwej drodze ku niezależności i etyczności komunikacji marketingowej? Pozwalają wierzyć w to:
- wysoka frekwencja,
- ożywiona dyskusja na czacie,
- silny i zaangażowany odzew zarówno ze strony reklamodawców, środowisk reklamowych, jak i konsumentów.
W cyklu wydarzeń „Reklamuję etycznie” w 2023 r. odbędą się warsztaty kontynuujące to wydarzenie. Będą również konferencje podejmujące aktualne i ważne tematy dotyczące etyki w marketingu i reklamie.
Marketing przy Kawie był patronem medialnym wydarzenia.
- 3