Dyskonty mają więcej klientów w dobie inflacji. Badanie Bain & Company
  • 0
  • 1
10.10.2022

Dyskonty mają więcej klientów w dobie inflacji. Badanie Bain & Company

Z powodu galopującej inflacji coraz więcej osób decyduje się na zakupy artykułów spożywczych w sklepach dyskontowych. Konsumenci poszukują też ofert promocyjnych – wynika z najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company. Czy inne formaty handlowe mogą utrzymać klientów? Tak, jeśli wpłyną na ich percepcję cenową poprzez odpowiednio skrojony asortyment oraz akcje rabatowe i lojalnościowe.

Wskaźnik Net Promoter Score (NPS), mierzący satysfakcję i lojalność klienta, wyraźnie wzrósł w I kwartale tego roku dla sklepów dyskontowych. Pokazało to badanie Bain & Company przeprowadzone na grupie 20 tys. konsumentów w USA. Sieci spożywcze oferujące tańsze produkty zyskały także nowych klientów, zwiększając udziały w rynku średnio o 1,3 punktu w porównaniu do drugiego kwartału 2021. W Stanach Zjednoczonych inflacja wyniosła w sierpniu r/r 8,3 proc., a ceny żywności zwiększyły się o 11,4 proc. W Polsce inflacja była znacznie wyższa i we wrześniu wyniosła 17,2 proc.

Widać, że dyskonty mają więcej klientów

Klienci mają coraz mniej pieniędzy w portfelu i coraz rozważniej robią zakupy. Wiele osób rezygnuje z zakupów w sklepach, które postrzegają jako bardziej premium – mówi Patryk Rudnicki, młodszy partner Bain & Company. – Wzrostu inflacji klienci szczególnie boleśnie doświadczają podczas robienia zakupów spożywczych. I to właśnie w tym segmencie lojalność klientów wystawiona jest obecnie na największe wyzwania.

W Polsce sieci dyskontowe takie jak Biedronka, Lidl czy Netto stały się w ostatnich latach jednym z największych graczy na rynku detalicznym. Szacuje się, że obecnie odpowiadają już za około 40 proc. wartości zakupów polskich gospodarstw domowych. Według Bain & Company ten segment handlu ma dalszy potencjał rozwoju w Polsce. Po części sprzyjać temu będzie także inflacja.

W warunkach gwałtownego wzrostu cen artykułów spożywczych sieci dyskontowe zyskują klientów. Obserwujemy to również w Polsce, gdzie ich udział w rynku regularnie zwiększa się. Ponieważ walka o klienta się zaostrza, sytuacja robi się bardzo trudna dla całego sektora – twierdzi Patryk Rudnicki.

W najbliższych miesiącach graczy na rynku detalicznym będą czekały wyzwania

Polski konsument w coraz większym stopniu zwraca uwagę na cenę, a coraz mniej na inne aspekty przy kupowaniu artykułów spożywczych. Może okazać się to wyzwaniem dla formatów i sieci stawiających na szeroką ofertę premium i wygodę zakupów.

Eksperci Bain & Company podkreślają, że w obecnej sytuacji sieci handlowe powinny skoncentrować się na kilku kluczowych aspektach swojej działalności operacyjnej, by zadbać o zadowolenie klientów. Przede wszystkim:

  • Powinny skupić się na towarach, które mają największy wpływ na budowanie percepcji cenowej wśród klientów.
  • Istotną kwestią będzie też zwiększanie akcji promocyjnych i lojalnościowych. Chodzi o to, by klienci mieli przekonanie, że oferty, które otrzymują, stanowią faktyczną okazję zakupową. Komunikaty o promocjach i wyprzedażach będą tutaj odgrywać kluczową rolę.
  • Oprócz prowadzenia konkurencyjnej polityki cenowej sieci spożywcze powinny także rozważyć zwiększenie inwestycji w rozwój marek własnych, by poprawić ogólne postrzeganie ich cen.

Już podczas pandemii klienci dostrzegli zalety marek własnych, gdy z powodu przerwania łańcuchów dostaw dostęp do produktów markowych był ograniczony. Obecnie udział marek własnych sieci w koszyku zakupowym Polaków oscyluje w okolicy 20 proc. Z kolei średnia europejska przekracza 30 proc.

Równie istotne będzie aktywne zarządzanie relacjami z dostawcami oraz innymi kontrahentami, którzy mają wpływ na poziom kosztów.

Choć sytuacja jest trudna dla całego sektora, droższe formaty nadal mają szansę efektywnie odpowiedzieć na obecne wyzwania rynkowe. Kluczowe jest tu jednak kształtowanie percepcji cenowej i dobra komunikacja z konsumentami – dodaje Patryk Rudnicki.

  • 1
Dyskonty mają więcej klientów niż inne sklepy

W dobie inflacji dyskonty mają więcej klientów niż inne sklepy

10 października 2022