Raport „Havas Gen 2020”, czyli jak pandemia wpłynęła na zachowania konsumentów i komunikację marek
  • 0
  • 1
6.12.2021

Raport „Havas Gen 2020”, czyli jak pandemia wpłynęła na zachowania konsumentów i komunikację marek

Człowiek postpandemiczny szybciej przystosowuje się do nowej rzeczywistości, kieruje się intuicją i jest bardziej wrażliwy na otaczający go świat. Między innymi to wynika z raportu „Havas Gen 2020”, wydanego przez Havas Creative Group. Projekt stanowi podsumowanie kondycji „człowieka postpandemicznego” i jego potrzeb. Wskazuje kierunki działań dla marek w nowej rzeczywistości.

Nowa rzeczywistość
Na przełomie lutego i marca 2020 r. świat stanął w miejscu. By chronić życie milionów ludzi, podjęto radykalne decyzje o zamknięciu społeczeństw w domach. Kolejno pojawiające się informacje prognozowały, że przyjdzie nam żyć z wirusem przez dłuższy czas. Stopniowo zaczęto wprowadzać ograniczenia i zalecenia w zakresie dezynfekcji, kontaktów międzyludzkich i masek, by wytworzyć w ludziach nowe nawyki. Czas izolacji społecznej stał się jednocześnie czasem refleksji nad kondycją człowieka i jego zdolnościami adaptacyjnymi.

Dlatego kluczowym zagadnieniem wyjściowym do raportu „Havas Gen 2020” był właśnie człowiek w kontekście pandemii. Celem zastosowanej analizy semantycznej było odtworzenie procesu zmian, jakim na przestrzeni miesięcy były poddawane postawy i emocje ludzi, szczególnie w obliczu kolejnych lockdownów, wszechobecnej niepewności i nieustannego poczucia zagrożenia. Raport ujawnia, kim jest człowiek w pandemii i jak zmieniają się jego wartości, jak definiuje siebie czy otaczający go świat zewnętrzny – mówi Tomasz Jakubowski, współtwórca raportu, specjalista od semantyki.

Odejście od indywidualizmu
W czasie pandemii często pojawiały się stwierdzenia, że wirus stał się ratunkiem dla ludzkości. Człowiek, który wcześniej nieudolnie próbował nadążyć za tempem pracy i zmian zachodzących na świecie, nagle musiał zwolnić. Nowa normalność wymusiła na nim odejście od dominującego kultu indywidualizmu na rzecz empatii wobec innych. Jak pokazuje raport, kondycja człowieka uzależniona jest od etapu pandemii.

Na początku dominowała kondycja człowieka spadającego. Był to okres, kiedy ludzie musieli pogodzić się z faktem, że stanowią jedynie element przyrody i w całości podlegają jej prawom. Moment, w którym na nowo musieliśmy zdefiniować swoją rolę w świecie. Wraz z tempem rozprzestrzeniania się wirusa model kondycji człowieka ulegał dynamicznej zmianie.

Po człowieku spadającym przyszedł czas na człowieka zawieszonego. Czas izolacji społecznej pokazał, że bardzo wielu ludzi wytrąconych ze starego rytmu dnia nie było w stanie dostosować się do nowej rzeczywistości. Doświadczenie samotności i braku poczucia sensu oraz narastający stres, niepewność i skłonności depresyjne to charakterystyka człowieka zawieszonego.

Według raportu obecnie mamy do czynienia z tzw. człowiekiem tańczącym. Taniec jest symbolem rzeczywistości, która ciągle się zmienia, jest w ruchu, a jednostka musi stale się do niej dostosowywać. Człowiek tańczący ma nowy gen adaptacji, jest gotowy do zmiany, wie, że nie może być pewny swojej przyszłości. W wielu działaniach kieruje się intuicją, jest bardziej wrażliwy na otaczający go świat. Oszczędza zasoby natury, ponieważ zdaje sobie sprawę z tego, że jest jej częścią – tłumaczy Małgorzata Guryn, client service director, Havas Warsaw.

Marki w nowej rzeczywistości
Okres pandemii był również trudną lekcją dla wielu marek, które obecnie stoją przed ogromnym wyzwaniem. W nowej rzeczywistości muszą zdecydować, w jaki sposób dalej będą rozwijać działalność. W „Havas Gen 2020” opisane zostały dwa możliwe scenariusze. Pierwszy zakłada, że marki wciąż mogą podtrzymywać iluzję świata sprzed pandemii, udając, że dookoła nas nic się nie zmieniło. Drugi opiera się na prawdzie i uczciwości, w której marki pozostają w bliskich relacjach z klientami, a w trudnych chwilach stają się ich przewodnikiem i wsparciem.

Cały raport dostępny jest do pobrania na stronie www.gen2020.havas.pl po pozostawieniu danych.

O raporcie
„Havas Gen 2020” został przygotowany przez Havas Creative Group we współpracy z ekspertami. Powstał na podstawie analizy semantycznej setek tekstów pojawiających się w dyskursie społecznym w czasie pandemii. Analiza semantyczna to proces rekonstruujący sieć znaczeń badanego zjawiska – konotacji, wartości, mitów i symboli, które są nadawane przez aktualne programy kulturowe.

Raport stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy czas izolacji wykształcił w ludziach nowy „gen”, który pozwolił im przetrwać. „Havas Gen 2020” przedstawia obraz tego, jak kształtuje się myślenie ludzi po pandemii i co będzie miało dla nich znaczenie w przyszłości.

  • 1
zachowania konsumentów

Jak pandemia wpłynęła na zachowania konsumentów?

6 grudnia 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
6.12.2021

GfK: Polacy coraz częściej robią sprytne zakupy

Według firmy badawczej GfK 71 proc. wszystkich konsumentów w Polsce można określić jako tzw. smart shopperów. Z roku na rok ich liczba systematycznie wzrasta, a wysokie ceny w sklepach mogą jedynie wzmocnić ten trend. Smart shopperzy, idąc do sklepu, są już wcześniej przygotowani. Często mają listę zakupową, wiedzą, które produkty w jakim sklepie będą w promocji, a w głowie mają zakodowane ceny najczęściej kupowanych przez siebie produktów.

  • 0
  • 6
  • 0
  • 0
  • 0
6.12.2021

Anna Parada zwyciężczynią rekordowej 22. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS

W 22. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS, do której zgłoszono rekordową liczbę prac, wyróżnieni zostali: Liliia Drahomaretska, Łukasz Mesjasz, Katarzyna Nachman, Julia Sikorska oraz Wiktoria Wojnarowska. Główną nagrodę zdobyła Anna Parada. Zadaniem uczestników ujętym w haśle „(Nie)bezpieczne pasy” było zaprojektowanie plakatu wskazującego niebezpieczeństwa, jakie grożą pieszym na pasach oraz przedstawiającego zasady odpowiedzialnego zachowania się na nich.