Globalny smart shopping. Wyniki międzynarodowego badania sieci IRiS
  • 0
  • 1
5.10.2021

Globalny smart shopping. Wyniki międzynarodowego badania sieci IRiS

Sześćdziesiąt cztery procent mieszkańców z 21 krajów z całego świata deklaruje, że planuje zakupy spożywcze i robi je z wcześniej przygotowaną listą. Znacznie niższy odsetek (37%) planuje posiłki na cały tydzień. Niemal co trzecia osoba (31%) po pandemii zaczęła wybierać tańsze produkty spożywcze w celu zaoszczędzenia. Co trzeci badany deklaruje też, że podczas pandemii zaczął robić zakupy spożywcze online – wynika z międzynarodowego badania dotyczącego zwyczajów jedzeniowych mieszkańców 21 krajów na całym świecie. Badanie zrealizowały niezależne agencje badawcze skupione w sieci IRiS. Polską część przeprowadziła agencja badawcza ARC Rynek i Opinia.

Planowanie zakupów spożywczych to dość powszechny zwyczaj na całym świecie. Najczęściej z listy zakupów korzystają i się jej trzymają mieszkańcy krajów Ameryki Południowej, najrzadziej – Japończycy. Wśród badanych narodów europejskich Polacy z 65% są na drugim miejscu, zaraz za Hiszpanami (75%), jeśli chodzi o używanie listy na zakupach.

Znacznie rzadziej niż zakupy respondenci planują, jakie posiłki będą gotować i spożywać w tygodniu. Średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 37%. Odsetek ten jest dużo wyższy w przypadku Panamy (62%) oraz Peru (58%), najniższy zaś w Japonii (14%) i Szwajcarii (16%). Polacy z 31% wskazań też znaleźli się poniżej średniej światowej.

Niemal co trzeci respondent (31%) przyznaje, że w wyniku pandemii zaczął kupować tańsze produkty spożywcze, żeby zaoszczędzić. Dużo wyższy odsetek takich osób jest w Indonezji (76%) oraz Panamie (55%), najniższy zaś we Włoszech (13%) i Peru (17%). W Polsce ten odsetek też jest nieco niższy od średniej światowej i wynosi 26%. Razem z Austriakami (27%) i Rumunami (27%) jesteśmy jednym z trzech europejskich narodów, którym najbliższe są oszczędności na produktach spożywczych.

Istnieje też grupa osób (34%), które częściej niż przed pandemią pozwalają sobie na zakup droższych, specjalnych produktów spożywczych. Polacy z 28% znaleźli się nieco poniżej średniej. Na ekstra produkty pozwalają sobie najczęściej Hiszpanie (56%) i Nigeryjczycy (54%), najrzadziej zaś mieszkańcy Japonii (11%) oraz Peru (18%).

W wyniku pandemii 34% respondentów na całym świecie zaczęło robić zakupy spożywcze online. Odsetek ten jest najwyższy w Indiach (71%) oraz Indonezji (66%), najniższy zaś w Austrii (12%) i Szwajcarii (9%). Polska z 25% znalazła się poniżej średniej światowej. Fakt, że w krajach europejskich te odsetki są niższe, może wynikać z tego, że w Europie jeszcze przed pandemią był dobrze rozwinięty handel produktami spożywczymi przez Internet. Dlatego zmiana ta nie jest aż tak bardzo zauważalna, jak w innych krajach.

Globalne badanie dotyczące zwyczajów związanych z zakupem produktów spożywczych i przygotowywania posiłków po trzeciej fali Covid-19 pokazało, że pandemia miała wpływ na ten obszar życia. Co trzeci badany przyznał, że ogranicza swoje wydatki w tym zakresie. Bardzo wysoki odsetek osób robi zakupy z wcześniej przygotowaną listą. W dużym stopniu pomaga to w kupowaniu tylko tych produktów, których potrzebujemy. W ten sposób konsumenci zapobiegają też marnowaniu żywności.

Warto zauważyć, że w niektórych krajach istotnie wzrósł odsetek osób, które zaczęły robić zakupy spożywcze online. Ten trend jest zauważalny szczególnie tam, gdzie poziom wyjściowy był niski i wcześniej takie zakupy online nie były popularne. Powstaje pytanie, na ile w przypadku żywności ten trend się utrzyma – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki.

O badaniu
Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 21 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12 lipca – 18 sierpnia 2021 r.

globalny smart shopping

Agencje zrzeszone w IRiS sprawdziły, jak wygląda globalny smart shopping

5 października 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
5.10.2021

Co czwarty młody człowiek najbardziej boi się zmian klimatu. Milenialsi oczekują zmian społecznych, elastyczności w miejscu pracy i większej dbałości pracodawców o zdrowie psychiczne. Badanie Deloitte

Młodzi ludzie mocno odczuli konsekwencje pandemii. Jednocześnie to pokolenia Y i Z na całym świecie są zdeterminowane, by zająć się najbardziej palącymi problemami społecznymi. Co czwarty ich przedstawiciel za najistotniejsze uznaje zmiany klimatyczne, opiekę zdrowotną i problem bezrobocia. Jak wynika z badania Deloitte „Global Millennial and Gen Z Survey 2021”, 28 proc. młodych ludzi zaczęło korzystać lub korzysta częściej z usług firm, których produkty są korzystne dla środowiska.

4 października 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
4.10.2021

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB opracowało kodeks ochrony danych dla branży marketingowej

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB opracowało Kodeks postępowania i dobrych praktyk (KODO) w zakresie ochrony danych osobowych w działaniach marketingu bezpośredniego. Ma on pomóc przedsiębiorcom w przestrzeganiu przepisów ochrony danych osobowych. Obejmuje takie tematy, jak rzetelne i przejrzyste przetwarzanie danych osobowych, prawnie uzasadniony interes, pseudonimizacja i inne kwestie związane z właściwym informowaniem konsumentów o przetwarzaniu ich danych.