Oznaczanie reklam w internecie – RASP i WP pod lupą UOKiK
  • 0
  • 1
28.12.2022

Oznaczanie reklam w internecie – RASP i WP pod lupą UOKiK

UOKiK postawił zarzuty dwóm spółkom – Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media w kwestii prawidłowego oznaczania treści komercyjnych. Spółki mogą ponieść karę w wysokości do 10 proc. obrotu. Urząd prowadzi także postępowania wyjaśniające w tej samej sprawie wobec Agory i Grupy Interia.pl.

Często zdarza się, że materiały w serwisach internetowych tworzone są we współpracy z reklamodawcami lub na ich zlecenie. Zgodnie z prawem każdy przekaz komercyjny powinien być oznaczony w taki sposób, żeby konsumenci nie mieli wątpliwości, że mają do czynienia z reklamą.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny prowadzi postępowanie wyjaśniające wszczęte w czerwcu bieżącego roku. Przygląda się portalom internetowym pod kątem właściwego oznaczania treści o charakterze reklamowym.

Urząd analizuje sposoby publikacji różnego rodzaju form materiałów handlowych

Pod lupę bierze w szczególności:

  • artykuły sponsorowane,
  • reklamę natywną,
  • akcje specjalne,
  • reklamy display.

UOKiK zbadał materiały publikowane w serwisach internetowych oraz zasady współpracy w tym zakresie z reklamodawcami. Następnie wszczął postępowania przeciwko dwóm spółkom: Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media. Przedstawił im zarzut wprowadzania konsumentów w błąd poprzez nieoznaczanie lub niewłaściwe oznaczanie handlowego charakteru materiałów publikowanych w prowadzonych lub wykorzystywanych przez nie serwisach internetowych.

Niektóre analizowane przez Urząd materiały o charakterze komercyjnym nie miały żadnych oznaczeń

W innych przypadkach stosowane przez serwisy oznaczenia budziły wątpliwości w zakresie ich przejrzystości i czytelności. Chodzi w szczególności o zwroty typu:

  • „artykuł we współpracy z partnerem”,
  • „prezentacja partnera”,
  • „partner materiału”,
  • „partnerem treści jest…”,
  • „partner serwisu”.

Materiały oznaczone w taki sposób konsumenci mogą odbierać jako przygotowane w ramach eksperckiej współpracy z podmiotem zewnętrznym, zapewniającym wkład merytoryczny. W rzeczywistości treści stanowią formę reklamy, mającą promować produkt, usługę lub markę reklamodawcy.

Zgodnie z prawem materiały w serwisach internetowych muszą być jasno oznaczone. W taki sposób, aby wynikało z nich, że ich publikacja jest wynikiem komercyjnej współpracy z reklamodawcą. W ocenie prezesa Urzędu wymagania takie mogą spełniać oznaczenia typu:

  • „reklama”,
  • „materiał reklamowy na zlecenie”,
  • „tekst sponsorowany”.

Kwestionowany jest także sposób publikowania odesłań do treści komercyjnych

Stosowana forma często utrudnia zidentyfikowanie ich rzeczywistego charakteru. Na stronach głównych serwisów znajdują się tzw. boksy (kafelki) lub zajawki (linki). Odsyłają one do docelowych materiałów, publikowanych również na innych witrynach spółek.

Okna przekierowujące do komunikatów reklamowych często nie są wyodrębnione ani oznaczone. Niczym nie wyróżniają się od sąsiadujących publikacji o charakterze np. informacyjnym lub publicystycznym.

Reklama internetowa pozwala na bezpośrednie powiązanie ze sprzedażą. Dlatego powinna być od razu oznaczona w boksie lub linku, w sposób niewzbudzający wątpliwości co do jej handlowego charakteru.

Nieujawnianie lub niejasne oznaczanie reklamowego charakteru publikacji może zniekształcać zachowania rynkowe przeciętnego konsumenta. Może utrudniać podjęcie decyzji o chęci zapoznania się z materiałem o charakterze reklamowym. Z drugiej strony może wpływać na decyzje co do zakupu promowanych produktów i usług.

– Redakcje są aktywnymi uczestnikami kontraktu z reklamodawcami. Mają realny, często kluczowy wpływ na sposób prezentacji materiałów, którymi zarządzają. Próba pozorowania neutralnego charakteru treści, podczas gdy są one publikowane za wynagrodzenie lub innego rodzaju korzyść ekonomiczną, jest niezgodna z prawem.

W dłuższej perspektywie może też skutkować utratą zaufania użytkowników do materiałów zamieszczanych w serwisach. Konsumenci powinni od razu móc rozpoznać, czy określony artykuł jest reklamą, czy niezależnym materiałem. Wydawcy zaś muszą rzetelnie oznaczać komercyjne współprace – dodaje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media mogą ponieść karę w wysokości 10 proc. obrotu. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie Agory i Grupy Interia.pl w kontekście prawidłowego oznaczania treści komercyjnych.

  • 1
RASP i WP pod lupą UOKiK. Chodzi o oznaczanie reklam

RASP i WP pod lupą UOKiK. Chodzi o oznaczanie reklam

27 grudnia 2022

23 grudnia 2022

22 grudnia 2022