- 0
- 1
Nastroje konsumenckie Polaków w grudniu nieco lepsze
Polacy są w grudniu bardziej optymistyczni niż jeszcze miesiąc temu, jednak mniej niż w październiku. Wskaźnik optymizmu osiągnął wartość 5 na skali od minus 100 do plus 100 punktów. Nieco lepiej Polacy oceniają swoją jakość życia, mniej obawiają się o stabilność zarobków i utratę pracy. Tak wynika z najnowszego Radaru Konsumenckiego ARC Rynek i Opinia.
Radar Konsumencki ARC Rynek i Opinia realizowany jest raz w miesiącu. Pokazuje kilka wskaźników dotyczących nastrojów konsumenckich. Wskaźniki te to różnica między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych na dany temat.
Pomiary z trzech ostatnich miesięcy pokazują, że Polacy najbardziej negatywnie nastawieni do wszystkich badanych kwestii byli w listopadzie 2022
Najmniej optymistycznie patrzyli w przyszłość, najgorzej oceniali swoją jakość życia i sytuację gospodarczą w Polsce. Najbardziej też obawiali się o stabilność zarobków i zatrudnienia.
W grudniu widoczne jest pewne odbicie pozytywne niemal do poziomów z października. Jeden wskaźnik, dotyczący planowanych zakupów, w grudniu był najwyższy na przestrzeni trzech ostatnich miesięcy.
– W grudniu, w okresie przedświątecznym, zawsze poprawiają się nastroje konsumenckie. Pokazują to różne badania realizowane od lat na całym świecie. Nie inaczej jest w tym roku w Polsce. Grudniowy entuzjazm i optymizm zakupowy jest związany z chęcią prawdziwego świętowania i obdarowywania się prezentami. Zresztą ten nastrój w istotny sposób wspomagany jest przez działania marketingowe firm.
Warto jednak zwrócić uwagę w naszym badaniu na inną kwestię. Chodzi o brak zmiany w ciągu tych ostatnich trzech miesięcy w kontekście spodziewanej dalszej inflacji. Wygląda na to, że w tym obszarze Polacy zupełnie nie są optymistami. Spodziewają się w dalszym ciągu wzrostu cen. To nie jest dobra prognoza – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
O badaniu
Radar Konsumencki to nowy projekt badawczy ARC Rynek i Opinia. Raz w miesiącu respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat zadawane są te same pytania, dotyczące m.in.:
- nastrojów,
- oceny polskiej gospodarki,
- planów zakupowych,
- stabilności zatrudnienia.
Pierwszy pomiar nastąpił w październiku (N=1019), drugi w listopadzie (N=1020), trzeci w grudniu (N=1001). Badanie realizuje się metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na ePanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.
- 1