Warszawa ma nowe logo z Syreną i nowy system identyfikacji wizualnej
  • 0
  • 6
22.12.2022

Warszawa ma nowe logo z Syreną i nowy system identyfikacji wizualnej

Nowym znakiem promocyjnym m.st. Warszawy jest uproszczony herb stolicy. Zaprojektowany został zgodnie ze współczesnymi trendami projektowania graficznego. Punktem wyjścia było nawiązanie do historii i tradycji miasta. Nowa Syrena jest poważniejsza i ma profil Marii Skłodowskiej-Curie.

Znak „Zakochaj się w Warszawie” towarzyszył działaniom promocyjnym stolicy od 2004 r.

  • 2
Znak „Zakochaj się w Warszawie”. Warszawa ma nowe logo z Syreną

Znak „Zakochaj się w Warszawie”

Warszawa ma nowe logo z Syreną

Zmiana logo

O konieczności wymiany znaku zdecydowało kilka czynników:

  • Przestał odpowiadać na aktualne potrzeby komunikacyjne miasta. Nie sposób mówić o tematach trudnych, takich jak pandemia czy wojna, jednocześnie oznaczając je kolorowym znakiem z radosnym hasłem.
  • Przez ostatnie lata zmieniły się trendy graficzne, a znak stolicy stał się nieatrakcyjny i nienowoczesny.
  • Jego słabą stroną była mała czytelność.

Nowy znak nawiązuje do historycznych odwzorowań herbu m.st. Warszawy i jest jego graficznym uproszczeniem

  • 4
Warszawa ma nowe logo promocyjne

Warszawa ma nowe logo promocyjne

Warszawa ma nowe logo promocyjne
Warszawa ma nowe logo promocyjne
Warszawa ma nowe logo promocyjne

Bazowaliśmy na rozwiązaniu, które w naturalny sposób wpisze się w identyfikację miasta. Nie chcieliśmy tworzyć nowych, abstrakcyjnych form, do których warszawiacy musieliby przyzwyczajać się od nowa. Zależy nam, aby komunikacja wizualna m.st. Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna – wyjaśnia Katarzyna Sokołowska, dyrektorka Biura Marketingu Miasta.

W trakcie prac nad znakiem istotna była poprawność historyczna

Dlatego poszczególne elementy projektowanego symbolu były konsultowane ze znawcami tematyki z Muzeum Warszawy. Dzięki połączeniu wiedzy historyków i umiejętności graficznych projektantki powstał znak, w którym każdy detal, jak np. kształt szabli czy ułożenie włosów Syreny, są dokładnie przemyślane.

Można dostrzec niewielkie różnice w stosunku do najbardziej znanej wersji herbu, którą kojarzymy z projektu Szczęsnego Kwarty z 1938 r. Nowością i ciekawostką może być profil twarzy Syreny. Wzorem dla niego stał się profil słynnej warszawianki – Marii Skłodowskiej-Curie.

  • 1
Herb Warszawy autorstwa Feliksa Szczęsnego Kwarty z 1938 r. Warszawa ma nowe logo z Syreną

Herb Warszawy autorstwa Feliksa Szczęsnego Kwarty z 1938 r.

Projektując znak, Warszawa wzorowała się na doświadczeniach innych miast europejskich, które także stworzyły swoje logotypy na podstawie symboliki herbowej.

Na nowy system identyfikacji wizualnej miasta składa się rodzina znaków. Oprócz znaku promocyjnego miasta należą do niej znaki jego dzielnic i jednostek organizacyjnych. System zawiera również wytyczne do oznaczania różnego typu projektów. W tym tych, które są realizowane we współpracy ze stołecznym Ratuszem.

Wszystkie grafiki opierają się na tym samym symbolu herbowym. Dodatkowo pojawi się on na pismach i dokumentach urzędowych. Dzięki temu nie tylko działania promocyjne, ale także komunikacja Urzędu m.st. Warszawy, będą spójne i rozpoznawalne dla odbiorców.

Poza zbiorem oznaczeń system zawiera także:

  • określoną kolorystykę miasta;
  • spójną typografię, nawiązującą do geometrycznych kształtów symbolu herbowego.
  • 2
Kolorystyka m.st. Warszawy

Kolorystyka m.st. Warszawy

Logo dzielnic

Ratusz nie planuje drogich kampanii ani dodatkowych kosztów związanych ze zmianą

Stare oznakowanie będzie sukcesywnie zastępowane nowym. Nowo powstające materiały informacyjne i promocyjne będą tworzone na nowych zasadach.

Także strony internetowe czy aplikacje będą dostosowywane do systemu. Wyprodukowane do tej pory materiały promocyjne, tj. gadżety czy ulotki informacyjne będą w użyciu. Będzie tak do czasu, aż zostaną w pełni wykorzystane albo zniszczą się wskutek użytkowania. Mowa tu np. o namiotach promocyjnych rozstawianych w trakcie imprez plenerowych.

W przestrzeni miasta jest wiele miejsc i obiektów, na których znajduje się znak „Zakochaj się w Warszawie”. W tych miejscach nowe oznakowanie pojawi się przy okazji np. planowanych remontów.

Zarządzenie nr 1872/2022 Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie wprowadzenia systemu identyfikacji wizualnej m.st Warszawy obowiązuje od 20 grudnia 2022 r. Nowy znak promocyjny powstał dzięki współpracy z warszawską agencją Podpunkt.

 

21 grudnia 2022

20 grudnia 2022