Jak zmieniło się zachowanie polskiego konsumenta w sklepie detalicznym na przestrzeni ostatnich dwóch lat? Wyniki raportu „Shopper Barometr Polska 2022”
  • 0
  • 5
8.06.2022

Jak zmieniło się zachowanie polskiego konsumenta w sklepie detalicznym na przestrzeni ostatnich dwóch lat? Wyniki raportu „Shopper Barometr Polska 2022”

Pomimo pandemii sklepy stacjonarne pozostają głównym kanałem zakupowym dla Polaków (89% zazwyczaj robi w nich zakupy). W jaki sposób skutecznie komunikować się z konsumentem w sklepie? Czy Polacy trzymają się swojej listy zakupowej? Na te i inne pytania odpowiada raport Shopper Barometr Polska 2020 in-Store Media Polska i Ipsos Polska.

Dla większości Polaków (77%) codzienne zakupy są raczej przyjemnością. Brakuje tu istotnych różnic w stosunku do 2019 r. Promocje stały się jeszcze istotniejsze, niż były dwa lata temu. Zdecydowana większość polskich shopperów zwraca na nie uwagę i lubi, gdy są oznaczone w sklepach.

Dla 77% Polaków zakupy zdecydowanie są przyjemnością. Z kolei 23% postrzega zakupy jako przykry obowiązek. Nie ma tu istotnych różnic w zachowaniu konsumentów w stosunku do 2019 r.



– Dobra wiadomość jest taka, że jeśli lubimy coś robić, to jesteśmy skłonni poświęcić tej czynności trochę więcej czasu czy ewentualnie zainteresować się czymś wcześniej niezaplanowanym. W przypadku zakupów jest to np. uleganie pokusie promocji –
mówi Mateusz Głowacki, dyrektor badań ilościowych Ipsos Polska.

Ciągle najbardziej dominującym zjawiskiem jest to, że raz w tygodniu robimy duże zakupy

W czasie takich zakupów kupujemy produkty również na zapas, ewentualne braki uzupełniając małymi zakupami. Tak zachowuje się aż 74% Polaków.

Aż 89% Polaków przynajmniej od czasu do czasu robi zakupy w dyskoncie, 42% kupuje w hipermarkecie i 41% w supermarkecie. Handel nowoczesny, tzw. modern trade, jest głównym miejscem zakupowym Polaków. Osób, które regularnie bywają w hipermarketach jest o 8 p.p. mniej niż przy poprzednim pomiarze w 2019 r. Zakupy spożywcze online rosną. Osób, które od czasu do czasu robią codzienne zakupy przez Internet, jest już 14%. To 4% więcej niż przy poprzednim pomiarze, ale ciągle nie jest to zjawisko większościowe.

Polacy często przygotowują listę zakupów, gdy wybierają się na zakupy (77%), ale tylko 10% kurczowo się jej trzyma. Wchodząc do sklepu, kupujący szukają promocji, innowacji, przyjemności. Komunikacja odgrywa tutaj kluczową rolę.


– Shopper zachowuje się inaczej w poszczególnych kategoriach zakupowych. Aż 59% Polaków mówi o tym, że czynnikiem, który wpływa na zmianę zazwyczaj kupowanej marki, jest informacja w sklepie (plakat, ekran reklamowy). To drugi w kolejności czynnik po rekomendacji kupowanej marki przez bliską osobę (77%). Efektywność tego kanału komunikacji – według deklaracji konsumentów – jest porównywalna z programami telewizyjnymi i artykułami prasowymi, reklamami w Internecie, telewizji i mediami społecznościowymi. Zrozumienie, jak zachowujemy się w każdej kategorii, pomaga nam przyciągnąć kupujących do naszej półki i sprawić, by wybrali naszą markę
– mówi Bartosz Domaradzki, in-Store Media Polska.

Ponad połowa z nas przeznacza na zakupy godzinę lub dwie w skali tygodnia. Odsetek osób, które poświęcają na codzienne zakupy 3–4 godziny, spadł w ciągu ostatnich trzech lat. Czas poświęcony na codzienne zakupy online jest znacznie krótszy. Ponad połowa osób robiących codzienne zakupy online poświęca na to mniej niż godzinę tygodniowo.

Połowa Polaków deklaruje, że pandemia miała negatywny wpływ na dochody ich gospodarstwa domowego

Jednocześnie na zakupy na zapas wydajemy istotnie więcej pieniędzy niż trzy lata temu. Połowa polskich kupujących deklaruje, że wojna w Ukrainie wpłynęła na to, jak robią codzienne zakupy. Połowa z nich deklaruje unikanie produktów pochodzenia rosyjskiego, a 46% zwraca większą uwagę na promocje.

Podczas pandemii przede wszystkim bardziej skupiliśmy się na zdrowiu (gotujemy od podstaw i kupujemy zdrowe produkty). Zwracamy również większą uwagę na pochodzenie produktów (preferujemy polskie produkty). Dla dwóch na trzech polskich shopperów ważne jest, żeby jeść zdrowo. Koncentracja na ekologii jest rzadsza w przypadku produktów do czyszczenia niż w przypadku jedzenia. Nadal jednak połowa badanych stara się wybierać naturalne i ekologiczne produkty czyszczące.

O badaniu
Shopper Barometr to badanie realizowane w ramach międzynarodowego badania OSE (Observation of Shopper Marketing) przez in-Store Media na kilku światowych rynkach. Teraz po raz pierwszy zostało przeprowadzone w Polsce w dwóch falach – tuż przed pandemią, w październiku 2019 r. oraz w marcu 2022 r. Dało to dobry punkt odniesienia.

Badanie skupia się na zrozumieniu:

  • samego procesu decyzyjnego shoppera,
  • ewolucji nawyków shoppera w sklepie,
  • sposobu ich kształtowania się na przestrzeni ostatnich dwóch lat.

Celem badania było również poznanie zachowań konsumenta w poszczególnych kategoriach i zdefiniowanie najskuteczniejszej komunikacji w miejscu sprzedaży.

Badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos metodą wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 18–59 lat w marcu 2022 r. oraz październiku 2019 r. Badane osoby były przynajmniej częściowo odpowiedzialne za codzienne zakupy do domu.

  • 1
Shopper Barometr Polska 2022

Raport Shopper Barometr Polska 2022

Paula

4 tygodnie temu

Raport ciekawy, ale mało aktualny. Nie uwzględnia obecnej sytuacji gospodarczej, wzrostu cen tylko czasy pandemii. A co z inflacją? Czy dzisiaj Polacy naprawdę robią zakupy z przyjemnością?

 

8 czerwca 2022