Komunikacja w czasach wojny – wyniki specjalnej edycji badania „Kryzysometr”
  • 0
  • 1
8.06.2022

Komunikacja w czasach wojny – wyniki specjalnej edycji badania „Kryzysometr”

Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę aż 9 na 10 organizacji uczestniczących w specjalnej edycji badania „Kryzysometr” zetknęło się z różnego rodzaju trudnościami, które wymagały wprowadzenia specjalnych działań komunikacyjnych.

W co drugiej firmie i instytucji były to aktywności odpowiadające na rosnącą niepewność i poczucie zagrożenia wśród pracowników. Dużym wyzwaniem jest również walka z fake newsami i hejtem. Mierzy się z nimi co trzecia z badanych organizacji.

Z jakimi wyzwaniami dla firm wiąże się komunikacja w czasach wojny?

Niepewność i nagłe zmiany sytuacji związane z agresją Rosji na Ukrainę w bardzo konkretny sposób przełożyły się na funkcjonowanie największych polskich firm, organizacji i instytucji. Zwłaszcza na prace ich działów komunikacji.

Najczęściej, bo w ponad połowie przypadków (51%), wyzwania dotyczyły problemów wewnętrznych, związanych z ogólnym poczuciem zagrożenia i niepewności wśród pracowników. Wyzwania w obszarze HR dotyczyły także m.in.:

  • problemów wewnętrznych związanych z dezorganizacją pracy (wymienianych przez 18% ankietowanych organizacji),
  • wzrostu problemów rekrutacyjnych (16%),
  • pojawiania się konfliktów między pracownikami i napięć w organizacji (15% ).

Wyniki ostatniej, specjalnej edycji Kryzysometru dają nam niezwykle aktualny obraz wyzwań, jakie stają obecnie przed branżą komunikacji. Dane, które zebraliśmy, to kolejny dowód na to, że począwszy od pandemii Covid-19, kryzysy „implodują”. Coraz częściej przenoszą się do wnętrza organizacji. Potwierdza to również nasza praktyka biznesowa i doradcza. W jej ramach obserwujemy, że public relations staje się coraz większym wsparciem dla aktywności w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi – skomentował Adam Łaszyn, CEO Alert Media Communications.

Druga grupa aktualnych wyzwań dla organizacji związana jest z internetem. To konieczność radzenia sobie z hejtem i negatywnymi komentarzami w mediach społecznościowych. Stanowiły one problem dla 37,5% badanych. Prawie co trzeci ankietowany (28%) musiał mierzyć się z fake newsami i niepotwierdzonymi informacjami dotyczącymi działań swojej organizacji. Znacząca jest również skala problemów wizerunkowych związanych z obecnością w Rosji. Na różnych poziomach mierzyło się z nimi 30% uczestniczących w badaniu firm.

Rozmiar wyzwań stojących przed branżą potwierdzają wskaźniki wpływu obecnej sytuacji na codzienną pracę

Eksperci ds. komunikacji oceniają go jako wysoki – średnia ocen to 7 w 10-stopniowej skali. Dla porównania, na samym początku pandemii Covid-19, w trakcie pierwszego lockdownu, odpowiedzi ankietowanych w „Kryzysometrze” były tylko niewiele wyższe. Dały średni wynik na poziomie 8 punktów.

W bezpośredni sposób przekłada się to na zwiększoną aktywność komunikacyjną. Tylko 5% organizacji zadeklarowało, że w odpowiedzi na wyzwania wynikające z wojny i towarzyszących jej zawirowań komunikuje się w ten sam sposób, jak dotychczas. Pozostali wdrożyli różnego rodzaju nowe działania, zarówno z obszaru komunikacji zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Najczęściej aktywnie komunikowano działania pomocowe dla Ukrainy i jej mieszkańców. Robiły to dwie na trzy (65%) ankietowane organizacje.

Równocześnie wyzwania związane z problemami pracowniczymi i implozją kryzysów przełożyły się na wzrost popularności różnego rodzaju kanałów komunikacji wewnętrznej. 60% organizacji wprowadziło specjalne spotkania dla pracowników z prezesem, zarządem lub dyrektorami, poświęcone aktualnej sytuacji. 53% włączyło również tę tematykę na wewnętrzne platformy społecznościowe, takie jak Yammer, Workplace lub do newsletterów.

W powszechnym użyciu były też inne narzędzia komunikacji kryzysowej. Wśród nich tworzenie dopasowanych do sytuacji dokumentów Pytań i Odpowiedzi (Q&A) – wdrażanych w 44% organizacji. Na dalszych miejscach zestawienia znalazły się bardziej kompleksowe i rozbudowane rozwiązania antykryzysowe, takie jak:

  • specjalne manuale kryzysowe (wprowadzone w co trzeciej organizacji),
  • szkolenia dla pracowników mających styczność z klientami (np. infolinie, przedstawiciele handlowi), wdrożone co czwartej badanej firmie.

Wśród ankietowanych praktyków PR przeważa optymizm dotyczący rozwoju sytuacji

Zdaniem 47% badanych w najbliższych miesiącach nastąpi uspokojenie w pracy działów komunikacji. Tylko 10% badanych uważa, że sytuacja nadal będzie się rozwijać w negatywnym kierunku. Zdaniem pozostałych 43% – pozostanie bez zmian. Co ciekawe, im wyższe stanowisko w organizacji, tym bardziej optymistyczne nastawienie. Uspokojenie sytuacji zakłada 54% dyrektorów, 50% managerów i tylko 36% ankietowanych specjalistów.

Taki rozkład odpowiedzi pokazuje, że im wyższa pozycja w firmie, a co za tym idzie większa wiedza o jej planach, wynikach i działaniach – tym lepsze nastawienie. To kolejny argument pokazujący znaczenie usprawniania komunikacji wewnątrz organizacji, a nawet wewnątrz działów PR. Odpowiednie prowadzenie komunikacji wewnętrznej będzie jednym z głównych wyzwań i kierunków w tym roku, a pewnie także i w kolejnych potencjalnych kryzysach – podsumował Krzysztof Tomczyński, partner i account director w Alert Media Communications.

O badaniu

Kryzysometr to cykliczne badanie dotyczące komunikacji kryzysowej najważniejszych polskich firm, instytucji i organizacji pozarządowych. W specjalnej edycji badania „Kryzysometr – komunikacja w czasach wojny” wzięło udział 110 specjalistów, managerów i dyrektorów komunikacji oraz rzeczników prasowych z ponad 100 największych polskich firm, instytucji i NGO. Badanie prowadzone jest przez agencję Alert Media Communications specjalizującą się w komunikacji antykryzysowej i strategicznym PR. Termin realizacji: 8–30 maja 2022 r.

 

8 czerwca 2022