Wartość rynku reklamy online w 2022 r. wzrosła o 615 mln zł – wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx
  • 0
  • 1
9.05.2023

Wartość rynku reklamy online w 2022 r. wzrosła o 615 mln zł – wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx

W 2022 r. wartość rynku reklamowego online wzrosła o przeszło 615 mln zł. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu sięgającą 10% i rekordową wartość ponad 6,8 mld zł. IAB Polska przedstawia wyniki badania wydatków na reklamę internetową AdEx za ubiegły rok.

Indeks wzrostu reklamy online w 2022 r. wrócił do skali sprzed pandemii. W 2019 r. wyniósł on 11%, zaś rok wcześniej 13%. Pandemia zachwiała całym rynkiem reklamowym. Tempo rozwojowe internetu w 2020 r. wyhamowało do 5%. Było to wówczas jedyne medium, które nie zanotowało spadków, jak raportował Publicis we własnym badaniu rynku reklamy. Rok później odnotowano bardzo wyraźne odbicie, a dynamika wydatków online sięgnęła 20%. Było to powtórzeniem rekordowego tempa zaobserwowanego w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

W porównaniu do wysokiego wyniku osiągniętego w 2021 r. indeks na poziomie 10% jest zmniejszeniem tempa rozwojowego w ujęciu rok do roku. Na dłuższą metę obecny wynik oznacza jednak stabilizację rynku.

– Utrzymanie dynamiki wzrostu rynku na dwucyfrowym poziomie na pewno cieszy. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że rok 2022 stał pod znakiem wojny w Ukrainie, a tym samym cechował się dużym poziomem ryzyka i niepewności. Analizując dane wydatków na reklamę online, wyraźnie widać, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Ogólny obraz rynku nie uległ istotnym zmianom

Dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo). Stanowiła 45% udziału rynkowego. Jej dynamika wyniosła prawie 7%, a motorem napędowym było w dużym stopniu wideo online.

SEM, stanowiący prawie jedną trzecią tortu reklamowego online, odnotował indeks wzrostu na zbliżonym poziomie. Wysoki indeks osiągnęły ogłoszenia (+26%), które wciąż odrabiają straty po znacznym spadku w 2020 r. Wzrosty odnotowano zarazem we wszystkich kluczowych kanałach sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.

Biorąc pod uwagę podział branżowy, ranking reklamodawców nie zmienił się w istotny sposób. Największe wzrosty wartości odnotowały branże: podróże i turystyka, HoReCa oraz farmaceutyki, leki.

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r. Jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie najważniejsze firmy internetowe. Wyniki nie wyczerpują jednak pełni wydatków reklamowych w internecie. Wpływa na to duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LeadR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Dane zbierano do 24 kwietnia 2023 r.

 

Wartość rynku reklamy online w 2022 (IAB AdEx)

 

9 maja 2023

8 maja 2023