Sytuacja finansowa polskich seniorów nie jest taka zła, jak mogłoby się wydawać
  • 0
  • 1
19.01.2023

Sytuacja finansowa polskich seniorów nie jest taka zła, jak mogłoby się wydawać

Dzień Babci i Dziadka daje pretekst, by pomyśleć o sytuacji finansowej polskich seniorów. Czy mamy przed oczami obraz starszej osoby, której z powodu niskiej emerytury czy renty? Której nie stać na leki i musi pożyczać pieniądze, by zapłacić rachunki? Jak pokazuje raport Intrum „European Consumer Payment Report 2022”, ten wizerunek jest prawdziwy tylko w połowie.

Kryzys związany z pandemią oszczędził świadczenia seniorów, czego nie można powiedzieć o pensjach 30- i 40-latków. Poza tym, w grupie wiekowej 55+ i starszej przybywa tzw. silversów. Ci nie tylko pozostają dłużej czynni zawodowo, ale i coraz częściej są świadomymi konsumentami. Zainteresowani życiem eko, żyją w zgodzie z zasadami sustainability i szukają porad w mediach społecznościowych.

Polscy seniorzy są skłonni do wspierania finansowego swoich bliskich, co pokazała pandemia. A jednak badanie Intrum obala popularny mit. Nasze babcie i nasi dziadkowie nie oszczędzają wcale dla swoich wnuków, ale dla siebie.

Polscy seniorzy są w lepszej sytuacji finansowej niż młodsi konsumenci, czy to tylko pozory?

Jak wypada sytuacja finansowa polskich seniorów na tle konsumentów z młodszych grup wiekowych? Osoby w wieku 55+ poradziły sobie lepiej w pandemii. Koronakryzys oszczędził bowiem ich świadczenia – emerytury czy renty, czego nie można powiedzieć o pensjach np. 40-latków. Badanie pokazuje, że seniorzy mają realnie więcej pieniędzy niż pokolenie X.

29% konsumentów w wieku 55–64 lat deklaruje, że po zapłaceniu wszystkich rachunków w portfelu zostaje im więcej niż 50% dochodów. W grupie wiekowej 65+ ten odsetek wynosi 25%, a w przedziale 45–54 lat 22%. W związku z tym starsi konsumenci są bardziej rzetelnymi płatnikami.

Przykładowo, 28% konsumentów do 21. roku życia i 23% osób w wieku 38–44 lat przyznaje, że w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz nie opłaciło rachunku. W grupie wiekowej 55–64 lat ten odsetek spada do 16%. Tylko 13% osób w wieku 65+ przynajmniej raz nie zapłaciło rachunku na czas w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Konsumenci w starszym wieku nie muszą również sięgać po pożyczki czy kredyty, by zdobyć środki na pokrycie bieżących potrzeb

Przynajmniej nie w takiej skali, co osoby przez czterdziestką. Na pytanie, czy w ostatnich sześciu miesiącach przynajmniej raz pożyczyli pieniądze, by zapłacić rachunki, tylko 14% ankietowanych w wieku 55–64 lat i 11% w wieku 65+ odpowiedziało twierdząco. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku milennialsów – 25% osób sięgnęło po dodatkowy zastrzyk gotówki.

– Z jednej strony można uznać, że seniorzy są w lepszej sytuacji finansowej niż młodsze pokolenia. Najczęściej nie są obciążeni spłatą kredytów i pożyczek, przez co mogą dysponować większymi dochodami. Bardzo często też takie osoby wspomagają finansowo swoje dzieci i wnuki. Pokazał to koronakryzys.

Z drugiej strony wydaje się, że polski senior, szczególnie stosunku do osób starszych zamieszkujących Europę Zachodnią, żyje skromniej. Żyje tak niejako z przymusu, z powodu relatywnie niskich świadczeń, na które może liczyć po zakończeniu pracy zawodowej. Przez to ma mniej wydatków niż konsumenci w wieku 38–44 lat. W związku z tym może się wydawać, że ma większy budżet – komentuje Martyna Przybytniowska, ekspertka Intrum.

Dodaje również, że seniorzy z roku na rok stanowią coraz bardziej zróżnicowaną grupę. W efekcie trudno jest jednoznacznie oceniać ich sytuację finansową.

– W zupełnie innej sytuacji są osoby z tzw. pokolenia silvers. To osoby jeszcze aktywne zawodowo lub od niedawna na emeryturze, ale nadal mające szansę na dodatkowy zarobek. Polskie społeczeństwo się starzeje i powiększa się grupa osób żyjących na emeryturze 20, a nawet 30 lat. Dochodem konsumentów w wieku 75+ lat są przeważnie świadczenia – emerytura czy renta. Te zaś w Polsce rosną zdecydowanie wolniej niż ceny, szczególnie w dobie szalejącej inflacji. Tym osobom z pewnością trudniej jest wywiązywać się na czas z wszelkich zobowiązań finansowych czy planować większe wydatki bez sięgania po dodatkowe pieniądze – zaznacza Przybytniowska.

Inflacja nikogo nie dyskryminuje – boją się jej również nasze babcie i nasi dziadkowie

Inflacja jest problemem, który dotyka wszystkich konsumentów w Polsce, także naszych dziadków. Aż 74% konsumentów w wieku 55–64 lat i 70% w wieku 65+ przyznaje, że wpływa ona negatywnie na ich samopoczucie
i jakość życia. Dla porównania, to samo deklaruje siedmiu na dziesięciu (72%) ankietowanych Intrum w przedziale wiekowym 38–44 lat. Podwyżki cen wpływają również oczywiście druzgocąco na stan domowych finansów, co deklaruje ponad połowa seniorów (55% konsumentów w wieku 55–65 lat i 53% w wieku 65+).

29% konsumentów, którzy ukończyli 65 lat, boi się, że z powodu podwyżek cen energii, w ciągu najbliższych 12. miesięcy przynajmniej raz nie zapłaci rachunku za prąd. W grupie wiekowej 55–64 lat te obawy są jeszcze większe (38%).

Seniorzy oszczędzają na niespodziewane wydatki i na podróże, ale nie dla swoich wnuków

Mimo relatywnie niskich świadczeń i wysokiej inflacji polscy seniorzy starają się oszczędzać – albo można uznać, że oszczędzają właśnie z powodu podwyżek. To ich łączy z młodszymi konsumentami.

– Szukanie promocji i robienie zakupów w dyskontach – to jest główna strategia konsumentów ze starszych pokoleń. Deklaruje ją 75% osób po 65. roku życia i 61% ankietowanych w wieku 55-64 lat. W ten sposób radzą sobie z nowym kryzysem finansowym, który wywołała inflacja. Seniorzy starają się również oszczędzać na czarną godzinę – stwierdza ekspertka Intrum.

Dokładnie tyle samo osób wieku 55–64 lat i w wieku 65+ (62%) stara się odkładać gotówkę każdego miesiąca.
A jeżeli chodzi o powody skłaniające do oszczędzania, to nie ma niespodzianek. Pierwsze miejsce na tej liście zajmuje oszczędzanie na wypadek niespodziewanych wydatków (analogicznie – 37% i 53% we wskazanych grupach).

Badanie Intrum obala popularny mit, że polscy seniorzy głównie odkładają gotówkę dla swoich wnuków. W ten sposób postępuje tylko 4% pytanych w wieku 55–64 lat i 11% osób w wieku 65+. Nasi dziadkowe i nasze babcie już chętniej oszczędzają na podróże (9% w obu badanych grupach).

Seniorzy starają się oszczędzać. Siedmiu na dziesięciu ankietowanych Intrum nie jest jednak zadowolonych z kwoty, którą odkłada każdego miesiąca (75% konsumentów w wieku 55–65 lat i 73% w wieku 65+). Jest to kolejna kwestia, która łączy babcie i dziadków z osobami z młodszych generacji.

Seniorzy polubili się z sustainability

Paradoksalnie, inflacja ma także swoje pozytywne strony. Zmusiła seniorów nie tylko do oszczędzania, lecz także do tego, by uważniej przyglądali się swoim wydatkom i byli bardziej odpowiedzialnymi konsumentami. Są świadomi wpływu mediów społecznościowych na ich wybory konsumenckie.

35% osób w wieku 55–64 lat i blisko co 3. osoba, która ukończyła 65 lat (28%) deklaruje, że portale społecznościowe „zmuszają” ich kupowania rzeczy, których zupełnie nie potrzebują i do wydawania ponad stan. Jednocześnie te same media społecznościowe edukują seniorów w zakresie nabywania produktów, które zostały wyprodukowane w etyczny, zrównoważony sposób (deklaracje 43% i 40% konsumentów ze wspomnianych grup wiekowych).

Nasi dziadkowie oraz nasze babcie nie chcą odstawać od młodszych pokoleń. Coraz więcej seniorów jest zainteresowanych nie tylko byciem eko, lecz także sustainability w ogóle (chodzi tu o bycie świadomym konsumentem i prowadzenie budżetu w zrównoważony sposób). Trend ten skłania do oszczędzania, co deklaruje ponad połowa ankietowanych w wieku 55–64 lat (53%) i 43% konsumentów w wieku 65+.

  • 1
Sytuacja finansowa polskich seniorów

Sytuacja finansowa polskich seniorów nie tak zła, jak głoszą stereotypy

18 stycznia 2023

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
18.01.2023

Genius Universitatis 2023 – rusza konkurs na kreatywną kampanię szkoły wyższej

Wystartowała XI edycja konkursu marketingowego dla uczelni. Konkurs ma charakter otwarty – jest adresowany do wszystkich polskich szkół wyższych (również wydziałów i instytutów), a udział w nim jest bezpłatny. Uczelnie mogą zgłaszać prace w jednej, lub kilku kategoriach: reklama prasowa, event wspierający rekrutację, gadżet promocyjny, kampania w mediach społecznościowych, wideo online, content marketing, serwis rekrutacyjny i nowość – Genius Ad (dla niestandardowych prac, które nie mieszczą się w pozostałych kategoriach).