Rośnie rola GenAI, ale w firmach wyprzedzają ją inne rozwiązania AI – badanie EY
  • 0
  • 1
4.04.2024

Rośnie rola GenAI, ale w firmach wyprzedzają ją inne rozwiązania AI – badanie EY

W GenAI inwestuje już 43% ankietowanych przedsiębiorstw na całym świecie, w tym w Polsce. W ciągu roku zamierza to zrobić kolejne 30%. Największy odsetek firm inwestuje w analitykę i AI oraz robotykę z automatyką (63%). Tak wynika z najnowszego badania EY „Reimagining Industry Futures Study 2024”.

Ponad jedna trzecia respondentów (38%) opowiada się za wyważonym i stopniowym podejściem do wykorzystania GenAI. Pozwoli to wypracować odpowiednie sposoby działania m.in. w kwestii etycznego zarządzania danymi. Z badania EY wynika, że:

  • 73% firm chce lepiej zrozumieć koncepcję i przypadki użycia tego rozwiązania,
  • 69% musi dowiedzieć się więcej o zagrożeniach z nim związanych.

Ponad połowa ankietowanych (56%) uważa, że nowe rozwiązania mogą odegrać istotną rolę w przyspieszeniu zrównoważonego rozwoju. Aż 81% firm wymienia ESG jako ważny czynnik przy inwestowaniu w technologie. Stanowi to wzrost o 5 p.p. w porównaniu z raportem z 2023 r. Jednocześnie trzech na czterech respondentów (75%) uważa, że potrzebuje lepszego zrozumienia, w jaki sposób różne nowoczesne rozwiązania można łączyć w celu tworzenia wartości i skuteczniejszego wykorzystania ich potencjału.

Obecnie największy odsetek firm inwestuje w analitykę i AI oraz robotykę z automatyką (63%)

Jako trzecie rozwiązanie wskazano generatywną sztuczną inteligencję (43%), a tuż za nią uplasowało się przetwarzanie brzegowe (42%). GenAI w zeszłorocznej edycji badania w ogóle nie pojawiła się na liście najpopularniejszych technologii, więc jej debiut na podium jest tym bardziej godny odnotowania. Rozwój tego rozwiązania może jeszcze bardziej przyspieszyć. Niemal co trzecie ankietowane przedsiębiorstwo (30%) planuje bowiem inwestycję w ten obszar w ciągu najbliższych trzech lat. Respondenci zamierzają również rozwijać sieci 5G (28% wskazań) oraz Internet Rzeczy (25%).

Z kolei wśród technologii, które są odbierane jako nieistotne dla biznesu lub z którymi firmy nie wiążą swoich planów, znalazły się:

  • rzeczywistość rozszerzona/wirtualna (AR/VR) (40%),
  • blockchain (39%).

Wraz z komputerami kwantowymi należą one do rozwiązań, w które obecnie inwestuje się najrzadziej. Robi to jedynie co piąta organizacja (19%). Jako powód można wskazać dość wysoki próg wejścia. Jest on związany z dużymi nakładami finansowymi oraz koniecznością posiadania wyspecjalizowanej kadry, która rozwinie daną technologię zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa.

Generatywna sztuczna inteligencja szybko zyskuje na znaczeniu

Potwierdza to jej status potencjalnie przełomowej technologii dla biznesu. Jednocześnie firmy podchodzą rozważnie do jej stosowania. Najwięcej respondentów (38%) preferuje stopniową implementację. Wynika to z istnienia dużej luki w wiedzy, która utrudnia wykorzystanie pełnego potencjału GenAI. Przedsiębiorstwa chcą przede wszystkim:

  • lepiej zrozumieć przypadki wykorzystania tej technologii (73%),
  • poznać wiążące się z nią ryzyka (69%).

Respondentów zapytano o priorytet związany z rozwojem GenAI w ich organizacji

W odpowiedzi najczęściej wskazywali lepsze zarządzanie danymi w celu zwalczania zagrożeń związanych m.in. z dokładnością i etyką danych (46%). Jest to szczególnie istotne dla sektora usług finansowych, w którym odsetek odpowiedzi sięgnął 52%. Na drugim miejscu znalazło się wykorzystanie GenAI w ramach szerszej strategii technologicznej i łączenie różnych rozwiązań w celu zwiększenia wartości (41%). Jako trzecie zadanie pojawiło się budowanie lepszego zrozumienia tej technologii (40%).

Z badania EY wynika, że w sieć 5G w perspektywie najbliższych trzech lat zamierza zainwestować ponad połowa ankietowanych firm (52% wobec 57% rok wcześniej). Jednocześnie co piąty respondent (20%) stwierdził, że ta technologia nie dotyczy jego biznesu lub nie wiąże z nią swoich planów inwestycyjnych.

Równocześnie przedsiębiorstwa są otwarte na różne modele pozyskania rozwiązań Internetu Rzeczy na bazie sieci 5G. Najbardziej popularny jest zakup łączności i aplikacji 5G za pośrednictwem pośrednika, takiego jak operator wirtualnej sieci komórkowej (MVNO). Z drugiej strony szeroki wachlarz opcji wdrażania IoT opartego na 5G może być źródłem frustracji. Ponad połowa firm (53%) ma trudności z ustaleniem, który model jest dla nich najlepszy.

Integracja sieci 5G z istniejącą technologią i procesami pozostaje największym wewnętrznym wyzwaniem dla przedsiębiorstw. Słabe zrozumienie relacji 5G z innymi rozwiązaniami, takimi jak chmura obliczeniowa, ponownie znalazło się na drugim miejscu. Na trzecie wskoczyła natomiast ograniczona świadomość ekosystemu dostawców 5G (rok temu miejsce piąte), co odzwierciedla szersze wyzwania w tym obszarze.

O badaniu

Badanie „Reimagining Industry Futures Study 2024” zostało przeprowadzone online w listopadzie 2023 r. wśród 1405 przedsiębiorców na całym świecie, w tym w Polsce.

4 kwietnia 2024