Powierzchnia handlowa powstaje głównie w małych miastach. W dużych urozmaica się ofertę i otwiera food halle
  • 0
  • 1
11.08.2022

Powierzchnia handlowa powstaje głównie w małych miastach. W dużych urozmaica się ofertę i otwiera food halle

Całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wynosi obecnie 13,1 mln mkw. W pierwszej połowie 2022 r. rynek powiększył się o 121,1 tys. mkw., z czego 91 proc. to parki handlowe różnego typu. W budowie pozostaje 360 tys. mkw. powierzchni handlowej, która zasili głównie małe miasta – wynika z najnowszego raportu CBRE.

Nadal na popularności zyskują obiekty typu convenience. Z kolei centra handlowe nieustannie szukają sposobów, żeby pozostać atrakcyjnymi dla klientów. Rozwijają się również koncepty gastronomiczne typu food hall. Ostatnie otwarcie tego typu to Fabryka PZO w Warszawie.

Sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie br. wzrosła o 9,1 proc. w porównaniu rok do roku. Najlepsze wyniki odnotowano w kwietniu i maju. Patrząc na dynamikę miesięcznych zmian, widać, że sprzedaż hamuje. To efekt ochłodzenia gospodarki oraz inflacji, które musiały w końcu przełożyć się na zakupy Polaków.

Nadal jednak perspektywy dla sektora handlowego są optymistyczne, co widać w działaniach na rynku. Nowe obiekty są budowane, z czego niemal 195 tys. powierzchni powstanie w małych miastach. Na rynku powierzchni handlowych pojawiają się kolejne formaty gastronomiczne w tym food halle, które przyciągają mieszkańców i kreują nowe przestrzenie miejskie – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce: 13,1 mln mkw. to jej całkowite zasoby

Tak wynika z najnowszego raportu CBRE. W pierwszej połowie 2022 r. rynek powiększył się o 121,1 tys. mkw. Większość, bo aż 91 proc. to parki handlowe różnego typu, które cieszą się dużą popularnością wśród deweloperów i inwestorów.

Powierzchnia handlowa zbudowana w pierwszej połowie roku to:

  • parki handlowe typu convenience – 12 proc.;
  • typowe parki handlowe o powierzchni od 5 do 10 tys. mkw. – 47 proc.;,
  • obiekty typu „big box” – 32 proc.;
  • centra handlowe – zaledwie 9 proc.

W budowie pozostaje 360 tys. mkw. Większość, bo 54 proc., czyli prawie 195 tys. mkw. powstanie w małych miastach, poniżej 100 tys. mieszkańców. W średnich miastach powstaje 10 proc. tworzonej powierzchni handlowej, w dużych miastach 8 proc., a w aglomeracjach 28 proc.

Intensywny rozwój centrów typu convenience idzie w parze z dynamiczną ekspansją kategorii najemców charakterystycznych dla takich miejsc. Chodzi m.in. o dyskonty wielobranżowe, takie jak Action czy Pepco, ale również sieci spożywcze, drogerie czy sklepy z elektroniką i odzieżą sportową.

Nieustannie zmieniają się również centra handlowe

Walczą one o utrzymanie atrakcyjności w oczach klientów, testując nowe formaty sprzedaży. Do galerii wprowadzane są nowe marki sklepów lub relokowane są już obecne. Sklepy natomiast dbają o klienta, odświeżając i remontując swoje wnętrza. Dla właścicieli obiektów i najemców coraz istotniejsze są kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem oraz środowiskiem.

Na popularności zyskują też koncepty gastronomiczne typu food hall, które pojawiają się zarówno w centrach handlowych, jak i projektach wielofunkcyjnych. Ostatnie otwarcie tego typu obiektu miało miejsce w Warszawie przy ul. Grochowskiej w Fabryce PZO. Inne znane przykłady ze stolicy to Browary Warszawskie, Elektrownia Powiśle, Hala Koszyki czy Hala Gwardii.

Czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą 100–130 euro miesięcznie za mkw. w Warszawie i 40–60 euro miesięcznie za mkw. w innych największych miastach w Polsce. Czynsze bazowe dla parków handlowych wynoszą średnio 7–12 euro miesięcznie za mkw.

  • 1
Powierzchnia handlowa powstaje głównie w małych miastach

Galerie handlowe urozmaicają ofertę

11 sierpnia 2022