Wydatki na doświadczenia w planach Polaków - Marketing przy Kawie
Polacy planują wydatki na przeżycia i doświadczenia – badanie Mastercard
  • 0
  • 1
9.05.2024

Polacy planują wydatki na przeżycia i doświadczenia – badanie Mastercard

W najnowszym badaniu Mastercard sprawdził, jakie podejście do wydatków na doświadczenia i pasje mają Polacy na tle mieszkańców innych krajów europejskich. Wyniki pokazały, że najchętniej wydajemy na cele związane z podróżami, muzyką, a także jedzeniem.

W ostatnich latach coraz więcej osób przedkłada wydatki na doświadczenia i przeżycia nad zakup dóbr materialnych. Trend ten opisuje termin „ekonomia doświadczeń”. Doświadczenia są tu rozumiane jako np.:

  • zakup biletów na wydarzenia typu:
    • koncerty,
    • spektakle teatralne,
    • wydarzenia sportowe,
  • wydatki związane z:
    • podróżowaniem,
    • sztuką,
    • realizacją innych pasji.

91% przebadanych Polaków deklaruje, że część swojego budżetu przeznacza na doświadczenia

Najczęściej wydajemy na podróże (60% badanych – jest to wskaźnik równy europejskiej średniej). Na ten sam cel pieniądze przeznacza nieco mniej, bo 50% badanych Niemców. Podobnie wygląda to w przypadku Belgów i Czechów. Przodują mieszkańcy Portugalii i Grecji (odpowiednio 67% i 70%).

Inne popularne kategorie to wydatki związane z jedzeniem (35% Polaków) – wizyty w restauracjach czy wydarzenia kulinarne, np. festiwale foodtruckowe. Polacy często chodzą również do kina (24%) i na wydarzenia sportowe (20%) – np. na mecze piłkarskie.

33% przebadanych Polaków deklaruje wydatki na bilety do galerii sztuki

Jest to najwyższy odsetek wśród przebadanych krajów. Polacy deklarują taką kategorię częściej niż Francuzi, Hiszpanie czy Austriacy. Najmniej popularną kategorią jest gaming i wydarzenia e-sportowe. Przeznaczanie środków na ten cel deklaruje tylko 8% badanych.

Mniej niż połowa Polaków (42%) uważa, że w 2024 r. wyda więcej na doświadczenia niż w 2023 r. Jest to wynik niższy niż średni europejski, który wynosi 51%.

Dziewięciu na dziesięciu przebadanych Europejczyków deklaruje, że zamierza w tym roku przeznaczyć część swoich wydatków na doświadczenia

Ponad 40% respondentów twierdzi, że podróże czy koncerty dostarczają im najlepszych wspomnień, a doświadczenia te pomagają im spojrzeć na świat w nowym świetle. Ponad jedna trzecia badanych uważa, że przeżycia dzielone z innymi są głęboko wzbogacające. Niezależnie od tego, czy chodzi o odkrywanie nowego miejsca, udział w wydarzeniu kulturalnym, czy po prostu wspólny posiłek.

O badaniu

Mastercard przeprowadził ankietę ze swoim partnerem badawczym Vitreous Worldwide. Badanie terenowe odbyło się od 2 do 9 stycznia 2024 r. W badaniu wzięło udział 16 141 respondentów, w tym:

  • 14 125 respondentów z 20 rynków w całej Europie (Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Polska, Hiszpania, Wielka Brytania, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Irlandia, Holandia, Portugalia, Rumunia, Serbia, Szwecja, Szwajcaria),
  • 2 016 respondentów w Australii, Brazylii, Chinach i USA.
  • 1
Polacy wydają pieniądze na doświadczenia

Polacy wydają pieniądze na doświadczenia

9 maja 2024

8 maja 2024