Prawie 2/3 budżetu na zakupy Polacy zostawiają w centrach handlowych
Prawie 2/3 budżetu na zakupy Polacy zostawiają w centrach handlowych
  • 0
  • 2
9.05.2024

Prawie 2/3 budżetu na zakupy Polacy zostawiają w centrach handlowych

W większości kategorii produktowych ponad 60% budżetu na zakupy Polacy wydają w centrach handlowych. Tak wynika z raportu „Skala zachowań omnichannel w obiektach handlowych”, zrealizowanego przez agencję badawczą GfK pod patronatem Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Z przeprowadzonego badania wynika również, że sklepy w centrach handlowych cechuje wysoki współczynnik konwersji. Oznacza to, że wielu klientów wchodzących do lokalu w galerii dokonuje zakupu podczas wizyty. W większości kategorii produktowych ponad 50% takich wizyt kończy się zakupem.

– Polacy bardzo chętnie robią zakupy w centrach handlowych. Zostawiają w nich większość swojego o budżetu na wydatki. W zależności od kategorii produktu jest to od 26% w przypadku zakupów spożywczych (tu królują sklepy wolnostojące) aż do 78% wydatków w przypadku artykułów wystroju i wyposażenia wnętrz. Do bardzo popularnych kategorii kupowanych w centrach handlowych należą też:

  • obuwie i akcesoria skórzane (69%),
  • odzież (68%),
  • sport i elektronika (po 66%).

Pokazuje to wyraźnie, jak ważną i silną pozycję ma handel stacjonarny. Szczególnie centra handlowe, skupiające pod swoimi dachami najlepsze marki i tworzące destynacje zakupowe, ciągle silne i pełniące znaczącą rolę w handlu omnikanałowym – komentuje Przemysław Dwojak, senior director w GfK.

Polacy chętnie kupują w centrach handlowych

Większość pytanych o powody zakupów w centrach handlowych wskazuje przede wszystkim:

  • możliwość zobaczenia, sprawdzenia czy przymierzenia towaru przed zakupem (63% respondentów),
  • szeroką ofertę na różnych poziomach cenowych (45%),
  • wygodę i efektywność zakupów w galeriach handlowych (42%).

W większości kategorii produktowych ponad 50% wizyt klientów w sklepie stacjonarnym kończy się zakupem. Zdecydowany prym w tym zakresie wiodą produkty z kategorii:

  • zdrowie i uroda (75%),
  • artykuły dla dzieci (70%),
  • odzież (64%).

Wyniki badania wskazują również, że około 40 tys. sklepów, zlokalizowanych w 600 centrach handlowych, odpowiada za około 40% obrotów handlu detalicznego. Udział w handlu w 105 badanych centrach handlowych GfK oszacowało na 40,9%. Z kolei na ponad 60 tys. sklepów internetowych przypada około 8,5% obrotów.

O badaniu

Badanie objęło 105 centrów handlowych o różnej charakterystyce. Obiekty te przekazały na potrzeby badania pełne dane dotyczące:

  • liczby i struktury najemców,
  • odwiedzalności obiektów,
  • obrotów osiąganych w poszczególnych kategoriach.

Pozwoliło to na wnioskowanie o skali i zakresie zachowań omnikanałowych. Firma GfK wykorzystała także dane dotyczące populacji klientów w obszarze oddziaływania każdego z analizowanych obiektów, ich siły nabywczej w handlu tradycyjnym i w e-commerce. Przeprowadzono również:

  • wywiady exit-poll na próbie 5071 respondentów w 12 centrach handlowych reprezentujących różne typy obiektów,
  • ogólnopolskie badanie online na próbie 2500 respondentów.

8 maja 2024