- 2
- 6
Dove chce wesprzeć nastolatki w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych. Namawia na detox feedu
Dove w kampanii Detox Feedu zachęca do bardziej świadomego podchodzenia do tego, co widzimy w sieci. Uczy nastolatki, by zdawały sobie sprawę z tego, że dużo treści jest wyidealizowanych lub zmienionych za pomocą filtrów i nowych technologii.
„Jesteś głodna? Napij się wody!”. „Chcesz się pozbyć cellulitu? Owiń się folią spożywczą!”. „Marzysz o pełnych ustach? Wystarczy kilka minut w gabinecie”. Takie komunikaty widzą polskie nastolatki, przeglądając treści w mediach społecznościowych. Te porady mają przybliżyć je do upragnionego celu: bycia jak influencerzy, których obserwują i za którymi podążają.
Tego typu treści są toksyczne
Wpływają negatywnie na samoocenę i poczucie własnej wartości. Niszczą zdrowie psychiczne nastolatek oraz narażają je na konsekwencje zdrowotne. O tym właśnie mówi Dove w kampanii Detox Feedu. Ma ona zwrócić uwagę na rosnącą skalę zjawiska. Celem kampanii jest również podjęcie działań wspierających nastolatki i ich rodziców, by potrafili powiedzieć „stop!” i dać „unfollow” toksycznym treściom.
Inicjując kampanię Detox Feedu, Dove chce wesprzeć nastolatki, by myślały pozytywnie o swoim wyglądzie
Chce, by odkrywały możliwości, jakie daje im ciało, i na tym budowały swoją pewność siebie. By ich punktem odniesienia nie były nierealnie perfekcyjne ciała influencerów. Aby miały świadomość swojego potencjału, który jest niezależny od wyidealizowanych standardów piękna.
Dove zachęca do bardziej świadomego podchodzenia do tego, co widzimy w sieci. Chodzi o to, żeby zdawać sobie sprawę z tego, że wiele treści jest wyidealizowanych lub zmienionych za pomocą filtrów i nowych technologii.
W ramach kampanii Dove chce wesprzeć także rodziców
Jeśli rodzice zechcą, mogą mieć duży i pozytywny wpływ na doświadczenia dziewcząt z mediami społecznościowymi. Pokazało to badanie przeprowadzone przez markę w ramach programu Dove Self-Esteem. Nastolatki na poziomie deklaracji przyznają, że:
- ufają bardziej rodzicom niż influencerom;
- podczas rozmów o social mediach rodzice pomagają im rozróżnić prawdę od fałszu.
Dlatego marka przygotowała dla rodziców i opiekunów serię krótkich filmów. Eksperci: Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tuchalska-Siermińska opowiadają, jak możemy pomóc naszym dzieciom unikać toksycznych treści w internecie. Materiały dostępne są na www.detoxfeedu.pl.
Na tej stronie można też podpisać petycję
Jej założeniem jest podjęcie inicjatywy ustawodawczej. Wprowadzenie przepisów nakładających na reklamodawców i twórców reklam obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć wykorzystywanych w reklamach.
Jeśli jakakolwiek część ciała modelki/modela zostanie zmieniona poprzez retusz lub inną cyfrową ingerencję, powinno to zostać opatrzone komunikatem:
- „Zdjęcie zmienione cyfrowo. Nie odzwierciedla rzeczywistego wyglądu przedstawionej osoby”.
Takie rozwiązanie pozwoli edukować i uświadamiać młodych ludzi, że to, co widzą, często nie odpowiada rzeczywistości. Na pozór idealnie wyglądające ciała influencerów są efektem zastosowania aplikacji, filtrów, technologii pozwalających prosto manipulować wyglądem ciała.
Marka w ramach kampanii poprosiła o pomoc influencerów
Wybrała takich, którzy mają pozytywny wpływ na myślenie kobiet i nastolatek o swoim wyglądzie. Pokazują bowiem realne ciała, edukują, zachęcają do budowania pewności siebie poza wzorcami z internetu.
Komunikację na swoich profilach w social media będą prowadziły m.in. Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi. Merytorycznego wsparcia kampanii udzielili także wspomniani eksperci: Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tucholska-Siermińska.
– Kampania Detox Feedu powstała po to, by uświadomić rodzicom, i szerzej nam – dorosłym, na jak bardzo szokujące oraz niebezpieczne treści dostępne w social mediach narażone są nasze dzieci. Równocześnie poprzez prowadzone działania chcemy zachęcić nastolatki do pozytywnego myślenia o swoim ciele i wyglądzie. Również do koncentrowania się na swoim potencjale – mówi Joanna Orzechowska, marketing manager marki Dove.
– Kiedy kampania odniesie sukces? Gdy wszyscy przyjrzymy się swoim feedom i oczyścimy je z treści, które mają na nas niekorzystny wpływ. Które sprawiają, że czujemy się źle. Im mniej osób będzie śledzić toksyczne treści, tym szybciej znikną konta, które zajmują się ich dystrybucją – dodaje.
Koncept kreatywny kampanii przygotowała That One Agency, media zakupił dom mediowy Mindshare. Obsługą PR zajęła się agencja Yellowcups.
Jak toksycznie wpływają na nastolatki niektóre treści w mediach społecznościowych?
Świadczą o tym wyniki badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 r. przez Dove na grupie polskich dziewczynek w wieku 10–17 lat. Badania powstały w ramach programu Dove Self-Esteem.
Okazuje się, że influencerzy często są dla nich ogromnymi autorytetami:
- ekspertami w dziedzinie wyglądu,
- wyrocznią, która wskazuje im drogę i wpływa na podejmowane decyzje.
Ufa im aż 55% dziewczynek biorących udział w badaniu. 60% nastolatek po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia np. na Instagramie czy TikToku chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie. Prawie co trzecia zaczyna więcej ćwiczyć i nakłada mocniejszy makijaż.
Badanie Dove ukazuje obraz zagubionych w sieci, pełnych wątpliwości, targanych skrajnymi emocjami polskich nastolatek
Z jednej strony bowiem deklarują one świadomość braku całkowitej autentyczności influencerów. Z drugiej – aż 67% dziewcząt z młodszej grupy badanych (10–13 lat) chciałoby wyglądać jak obserwowane influencerki.
Co trzecia nastolatka przyznaje, że wyidealizowany obraz piękna prezentowany w social mediach wpływa na jej:
- zdrowie psychiczne,
- samoocenę,
- postrzeganie własnego ciała.
Co druga badana czuje, że nie może sprostać tym standardom piękna, które widzi w mediach społecznościowych
Wpływa to na jej poczucie własnej wartości. Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje.
Aż 42% dziewcząt odczuwa trudność, by dać „unfollow” internetowym twórcom. Nie zmienia tego fakt, że mają świadomość ich negatywnego wpływu na samoocenę. Tymczasem zdecydowana większość polskich nastolatków jest obecna na pięciu platformach społecznościowych codziennie, spędzając na nich po kilka godzin. Pozwala to dostrzec skalę zjawiska i płynące z niego zagrożenia.
Social media stały się codziennością – naszą i naszych dzieci, które spędzają tam często większość swojego wolnego czasu. Rodzice, coraz bardziej tego świadomi, starają się kontrolować to, co robią ich dzieci w sieci. Niestety, jak pokazuje badanie przeprowadzone w ramach programu Dove Self-Esteem…
Wpływ rodziców na treści oglądane przez najmłodszych maleje wraz z ich dorastaniem
Z czasem dorośli przestają zdawać sobie sprawę z tego, co ich dzieci oglądają, kogo słuchają. Warto się temu przyjrzeć. Bo treści, którymi bombardowane są dziewczynki każdego dnia na swoich feedach w social media, są szokujące.
W wirtualnym świecie wzorce wyglądu są jasno określone. Szczupła sylwetka, wydatny biust, zero cellulitu, pełne, wyraziste usta, długie rzęsy. To ideał także polskich nastolatek. A teraz sposoby:
- Głodówki, diety sokowe i woda zamiast posiłku w postach opatrzonych hasztagami #Thinspo i #Thinspiration.
- Rady w zakresie ukrywania przed rodzicami zaburzeń odżywiania.
- Owijanie ciała folią spożywczą w celu pozbycia się skórki pomarańczowej.
- Niebezpieczne tutoriale beauty, np. henna nakładana na usta pogłębiająca ich barwę czy obcinanie rzęs nożyczkami, by lepiej trzymały się te sztuczne.
- Powiększanie ust, które stało się normalną praktyką wśród większości influencerów.
- Zabiegi chirurgiczne traktowane na równi z codziennymi rytuałami pielęgnacyjnymi.
Wszystko „szybko, prosto i od ręki”
„Poświęcenia i wyrzeczenia warte efektu”. „Już jutro możesz być piękna” – zdają się mówić autorzy powyższych rad. Z takimi treściami codziennie stykają się nastolatki. To toksyczne porady wywołujące presję bycia idealną. Dziewczynki nie mają możliwości, by jej sprostać. W rezultacie tracą pewność siebie, borykają się z zaniżoną samooceną, żyją w cieniu kompleksów. A jednocześnie wcielają w życie niebezpieczne porady.
Dane przedstawione w artykule pochodzą z badania przeprowadzonego przez firmę Ipsos Polska dla Unilever Polska w ramach programu Dove Self Esteem. „Toksyczne porady w mediach społecznościowych”, listopad 2022, n=424 dziewczynek w wieku 10–17 lat.
- 6