Nastolatki pod presją wyglądu. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę publikuje badania i rusza z kampanią „Ciało nie określa”
  • 1
  • 2
25.11.2021

Nastolatki pod presją wyglądu. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę publikuje badania i rusza z kampanią „Ciało nie określa”

23% nastolatków jest obecnych w social media non stop, a 69% od kilkunastu do kilku razy w ciągu doby. W tym czasie są bombardowani setkami zdjęć i postów przedstawiających nierealistyczne ideały piękna. Co trzecia dziewczyna (33%) i co piąty chłopak (21%) czuję presję, by wyglądać lepiej. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę publikuje wyniki badań* i rusza z kampanią „Ciało nie określa”, pod hasłem „Moja wartość nie zależy od tego, jak wyglądam”.

Internet i media społecznościowe, czyli sfera, w której toczy się codzienne życie nastolatków, przekazują młodym ludziom konkretne wzorce dotyczące urody. Ekspozycja na tego typu obrazy potrafi prowadzić do negatywnych przekonań na temat własnego wyglądu, powodować niezadowolenie i przygnębienie. Oglądanie pięknych ludzi sprawia, że nastolatkowie nie tylko zaczynają czuć się ze sobą gorzej, ale też odczuwają presję, żeby wyglądać tak, jak osoby, które obserwują w sieci.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę opublikowała nowy raport dotyczący wpływu korzystania z serwisów społecznościowych na postrzeganie ciała przez nastolatków. Wynika z niego m.in., że:

  • co trzecia nastolatka (33%) i co piąty nastolatek (21%), kiedy korzysta z mediów społecznościowych, czuje presję, żeby poprawić swój wygląd;
  • 43% dziewcząt i 22% chłopców stosuje filtry lub inne metody poprawiające wygląd na zdjęciu przed jego publikacją w Internecie;
  • 37% nastolatków po opublikowaniu zdjęcia/filmu, na którym jest, stresuje się tym, jak zostanie ono ocenione;
  • 43% dziewcząt chciałoby na co dzień wyglądać tak, jak wygląda na zdjęciach publikowanych w Internecie (wśród chłopców 27%);
  • 32% nastoletnich osób chciałoby wyglądać tak, jak osoby z sieci, których profile śledzi (wśród dziewcząt 38%);
  • co piąta osoba nastoletnia (20%) uważa, że z powodu wyglądu ma małe szanse na popularność w sieci;
  • 30% nastoletnich osób doświadcza w sieci hejtu z powodu wyglądu;
  • 9% nastolatków nienawidzi swojego ciała.

Na podstawie tych badań oraz doświadczeń pracy z nastolatkami Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przygotowała kampanię „Ciało nie określa”. Jej hasło to: „Moja wartość nie zależy od tego, jak wyglądam”. Celem jest promocja – głównie wśród nastolatków – neutralnej perspektywy wobec ciała, która koncentruje się na idei, że samoocena i szczęście nie są zależne od wyglądu. Wygląd jest tylko jednym z aspektów tożsamości, co do którego możemy pozostać neutralni. Chodzi o to, aby być mniej skoncentrowanym na ciele, a bardziej skupiać się na tym, co dzięki ciału możemy osiągnąć. Kampania zwraca też uwagę na hejt online dotyczący wyglądu i urody.

Głównym elementem kampanii jest miniserial prezentowany w postaci postów, krótkich filmów, animacji i grafik w serwisach Instagram i TikTok. Nastolatkowie obserwują w nim losy Marty – dziewczyny, która w efekcie hejtu związanego ze swoim wyglądem podejmuje w sieci działania będące sprzeciwem wobec wzorców urody i znaczeniu nadawanemu atrakcyjności fizycznej oraz towarzyszącego temu hejtowi.

Staramy się przybliżyć nastolatkom ideę ciałoneutralności, czyli niestawiania wyglądu na pierwszym miejscu, niedefiniowania siebie i innych przez pryzmat atrakcyjności fizycznej. Liczymy, że przekazy kampanii zainicjują refleksję i dyskusję na ten temat i pomogą młodym ludziom przewartościować znaczenie wyglądu, otworzyć się na różnorodność, lepiej czuć się ze sobą i bardziej konstruktywnie korzystać z mediów społecznościowych – mówi Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Hejt może wyrządzić wiele złego, bo uderza w samoocenę i poczucie własnej wartości osób, które go doświadczają. Włączamy się w tę kampanię, bo chcemy wspierać młodych ludzi w krytycznym podejściu do tego, co widzą, słyszą i czytają w social media, co jest jednym z elementów budowania zdrowych nawyków cyfrowych – mówi Krzysztof Kosiński z Fundacji Orange.

Część przekazów kampanii „Ciało nie określa” kierowanych jest również do rodziców i nauczycieli. Badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wykazały, że jeden na pięciu rodziców (19%) badanych nastolatków krytykuje ich wygląd. Zazwyczaj są to krępujące uwagi i pytania na temat wagi albo owłosienia. Działania w ramach kampanii mają uwrażliwić dorosłych na kwestie wyglądu ich nastoletnich dzieci oraz uświadomić skalę wpływu internetowych wzorców na dobrostan psychiczny i zachowania dzieci i młodzieży. Celem jest też zachęcenie rodziców i nauczycieli do promowania idei ciałoeneutralności w rodzinie i w szkole.

25 listopada kampanię zainaugurowała ekspercka debata na temat wpływu wzorców urody na dzieci i młodzież i ciałoneutralnym wychowaniu. Kampania „Ciało nie określa” realizowana jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Głównym partnerem działań jest Fundacja Orange, partnerem firma Snowdog. Realizację w sieci wspierają Meta i TikTok. Działanie współfinansowane jest przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”. Kampania opracowana została przez duet kreatywny Agatę Marcinkowską i Maksyma Ziembę.

* Badania „Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/ków” zrealizowane zostały na zlecenie FDDS przez Annę Buchner i Marię Wierzbicką-Tarkowską z grupy badawczo-projektowej Ciekawość. Badanie prowadzone metodą CAWI wśród dzieci i młodzieży w wieku 13–17 lat (N=600)

  • 2
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę ruszyła z kampanią „Ciało nie określa”

25 listopada 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
25.11.2021

Powstała grupa robocza Digital Out-Of-Home w ramach struktur IAB Polska

W październiku 2021 r. w ramach IAB Polska została założona grupa robocza Digital Out-Of-Home. Skupia przedstawicieli firm działających w tym segmencie reklamy. Jej celem jest propagowanie wiedzy związanej z cyfrową reklamą zewnętrzną. Grupa DOOH stanowi również platformę współpracy i komunikacji oraz miejsce wymiany doświadczeń podmiotów tworzących ten rynek w Polsce. Szefem grupy jest Radosław Gołąb z firmy AMS.

24 listopada 2021