Zaradne, oszczędne, inwestują w siebie – obraz Polek w badaniu Credit Agricole
  • 0
  • 1
8.03.2024

Zaradne, oszczędne, inwestują w siebie – obraz Polek w badaniu Credit Agricole

Zaradne, interesują się oszczędzaniem, pieniądze odkładają regularnie, inwestują w siebie i starają się kupować taniej – taki obraz Polek wyłania się z badań Credit Agricole.

60 proc. Polek dobrze ocenia swoją sytuację finansową. Najlepiej widzą ją kobiety między 16. a 25. rokiem życia, a najgorzej – kobiety z pokolenia Silver. Bez względu na wiek Polki podobnie martwią się o przyszłość finansową. Takie obawy czuje dwie trzecie z nich.

– Kobiety cechuje wysoka emocjonalność. To kwestia wychowania, przygotowywania do roli matki, partnerki, strażniczki relacji opartych na bliskości. Dlatego kobiety martwią się częściej niż mężczyźni. Myślę, że powoli będzie się to zmieniać, ponieważ inaczej wychowujemy już dzieci. Tymczasem to kobiety będą wskazywać więcej ryzyk i dzięki temu mogą uchronić domowe finanse przed błędnymi decyzjami – mówi Dariusz Wyspiański, coach, trener biznesu, promotor pozytywnej psychoterapii.

55 proc. Polek deklaruje, że ma oszczędności (66 proc. najmłodszych)

Blisko trzy czwartek kobiet w Polsce regularnie oszczędza. Najrzadziej robią to kobiety w wieku 56–75 lat. Panie odkładają pieniądze na:

  • wakacje (25 proc.),
  • remont i wyposażenie domu (26 proc.).

W większym stopniu niż mężczyźni oszczędności przeznaczają na kursy i dodatkowe szkolenia. Robi to 9 proc. z nich (mężczyzn 3 proc.).

Polki chcą także pomnażać pieniądze

Nowych sposobów aktywnie szuka 55 proc. z nich. Odsetek ten jest nieco wyższy wśród młodszych generacji (59 proc. osób w wieku 16–25 lat). Młodsze Polki są także bardziej zainteresowane inwestowaniem. Informacji na ten temat szuka 55 proc. z nich (to o 22 p.p. więcej niż średnia dla wszystkich pań w Polsce).

Co ważne, Polki bardzo zaradnie zarządzają finansami na każdym polu. Więcej niż połowa badanych sprzedaje ubrania, sprzęty czy meble, których nie używa, zamiast wyrzucać. Ten trend jest jeszcze mocniej widoczny wśród młodszych pokoleń:

  • 76 proc. kobiet stara się naprawiać zepsuty sprzęt (elektronikę, RTV AGD, meble), zamiast kupować nowy.
  • 86 proc. kobiet aktywnie szuka rabatów i promocji, nawet jeżeli wymaga to od nich czasu i wysiłku.
  • 45 proc. Polek jest gotowych podjąć dodatkową pracę, żeby zasilić domowy budżet.

– Z badania wynika, że kobiety doskonale radzą sobie w sferze tzw. codziennego oszczędzania. Często to właśnie one zarządzają budżetem domowym, w ich interesie jest optymalizacja wydatków. Stąd częste szukanie sposobów na to, by wydać mniej, np. dzięki rabatom i promocjom.

Od lat w społecznej świadomości pokutowało przekonanie, że pomnażanie oszczędności, a w szczególności inwestowanie, jest domeną mężczyzn. Widzieliśmy odbicie tego w badaniach. Inwestycjami częściej interesowali się i zajmowali mężczyźni. Wraz z wchodzeniem nowych pokoleń w dorosłość zaczęło się to zmieniać. Młode kobiety są praktyczne i myślą o swojej finansowej przyszłości. Dlatego coraz częściej interesują się pomnażaniem pieniędzy, inwestowaniem. Mam nadzieję, że przełoży się to jeszcze mocniej na praktyczne działania – mówi Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. badań i analiz rynku w banku Credit Agricole.

Badanie
CAWI zrealizowane w sierpniu i wrześniu 2023 r. na panelu badawczym Ariadna, N=1619, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 16+.

  • 1
Obraz Polek w badaniu Credit Agricole

Obraz Polek w badaniu Credit Agricole

8 marca 2024

7 marca 2024