Polacy obawiają się drożyzny, ale optymistycznie patrzą w przyszłość
  • 0
  • 1
3.11.2022

Polacy obawiają się drożyzny, ale optymistycznie patrzą w przyszłość

Wysoka inflacja to obecnie główne zmartwienie Polaków. Stan polskiej gospodarki negatywnie ocenia zdecydowana większość respondentów. Ponad połowa zamierza ograniczyć konsumpcję produktów i usług. Mimo to niemal połowa badanych patrzy optymistycznie w przyszłość – wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia.

Obecnie największą bolączką Polaków są rosnące ceny. Zdecydowana większość (84%) liczy się z tym, że ten wzrost nie zatrzyma się w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Optymistów w tym zakresie jest niewielu – tylko 6% badanych liczy na obniżenie cen. Jedynie co dziesiąty wierzy, że to już koniec wzrostu cen.

Tylko co piąty badany jest zdania, że obecna sytuacja gospodarcza Polski jest dobra

Zdecydowana większość Polaków (80%) ocenia sytuację gospodarczą Polski jako złą. Co piąty badany uważa, że teraz żyje mu się lepiej niż rok temu o tej porze. Co trzeci nie widzi żadnych zmian. Niemal połowa odpowiedziała, że ich obecna jakość życia jest niższa niż o tej samej porze rok temu. W związku z tym ponad połowa respondentów zamierza ograniczyć konsumpcję zarówno produktów, jak i usług. Zwiększenie zakupów planuje wyłącznie 9% badanych.

Polacy obawiają się też o stabilność swoich zarobków (68%)

Osoby obawiające się utraty pracy są jednak w mniejszości (23%). Mimo wielu obaw i niesprzyjających warunków aż 43% badanych optymistycznie patrzy w przyszłość. Co trzeci jest pesymistą, a co czwarty nie potrafi stwierdzić, jaki będzie kolejny rok.

– Polacy mają świadomość, że ceny będą rosły, dlatego obawiają się o stabilność swoich zarobków. Nie jest to jednak lęk związany z możliwością utraty pracy. Bardziej z faktem, że za zarobione pieniądze coraz mniej można kupić, gdyż wzrosty wynagrodzeń na większości stanowisk nie nadążają za inflacją. Jednocześnie brak obaw o samo zatrudnienie może wpływać na dość wysoki poziom optymizmu w społeczeństwie. Gdyby do tych wszystkich czynników doszedł strach o utratę pracy, wówczas można byłoby się spodziewać, że nastawienie do przyszłości byłoby bardziej pesymistyczne – komentuje Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

  • 1
Polacy obawiają się drożyzny, ale są dobrej myśli

Polacy obawiają się drożyzny, ale są dobrej myśli

 

3 listopada 2022

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
3.11.2022

W czasach inflacji Polacy doceniają nagrody pieniężne, pokazują wyniki badania Sodexo

Inflacja sprawia,że Polacy chętnie biorą udział w akcjach promocyjnych. Liczą na podreperowanie domowego budżetu. Najbardziej motywujące są nagrody pieniężne (80,4%). Aż sześciu na dziesięciu badanych twierdzi, że przyszłość należy do nagród w formie cyfrowej. Takie wnioski płyną z najnowszego badania Sodexo Benefits and Rewards Services Polska: „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022”.

2 listopada 2022