W czasach inflacji Polacy doceniają nagrody pieniężne, pokazują wyniki badania Sodexo
  • 0
  • 3
3.11.2022

W czasach inflacji Polacy doceniają nagrody pieniężne, pokazują wyniki badania Sodexo

Inflacja sprawia,że Polacy chętnie biorą udział w akcjach promocyjnych. Liczą na podreperowanie domowego budżetu. Najbardziej motywujące są nagrody pieniężne (80,4%). Aż sześciu na dziesięciu badanych twierdzi, że przyszłość należy do nagród w formie cyfrowej. Takie wnioski płyną z najnowszego badania Sodexo Benefits and Rewards Services Polska: „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022”.

Z najnowszego badania Sodexo wynika, że najczęściej wybieranym w ciągu ostatniego roku rodzajem akcji promocyjnych był program lojalnościowy (74,6%), a następnie loteria (69%). Udział w promocji z gratisami zadeklarowała ponad połowa badanych (51,4%). Rzadziej angażujące okazały się zakupy z rabatami, np. podczas sezonowych wyprzedaży (43,4%). Spośród osób, które uczestniczyły w akcjach, jedna czwarta zadeklarowała udział w loteriach czy konkursach raz w miesiącu (27,7%) lub raz na kwartał (26%).

Co dokładnie sprawia, że Polacy poświęcają czas na udział w takich inicjatywach?

Główny powód ma podłoże finansowe. Akcje promocyjne to szansa na wsparcie domowego budżetu i zaoszczędzenie pieniędzy (64,5%). Znaczącym wabikiem są też atrakcyjne nagrody (61,3%).

Udział w konkursach czy innych akcjach to niewątpliwie dawka różnych emocji: przyjemna mieszanka ekscytacji z lekkim napięciem i zniecierpliwieniem. Jednak dzisiaj uczestnicy przede wszystkim kierują się racjonalnymi przesłankami. Chęć podjęcia ryzyka czy przygoda przyciągają tylko 27,1% badanych. Z kolei zabawa i współzawodnictwo to argument ważny dla 36,8% respondentów. Najrzadziej wskazywanym powodem jest chęć zdobycia wiedzy (7,3%).

Konsumenci wykazują przede wszystkim nastawienie praktyczne i postrzegają akcje promocyjne jako potencjalny zastrzyk wsparcia. Jako najbardziej motywujące wskazywane są nagrody pieniężne (80,4%), gdyż w elastyczny sposób pozwalają zaspokoić indywidualne potrzeby. Na drugim miejscu znalazły się nagrody rzeczowe (np. smartfon, hulajnoga, sprzęt RTV/AGD), a na trzecim – rabaty (36,8%).

Mniejszą popularnością cieszą się nagrody w postaci produktów własnych (35,5%) oraz nagrody w formie doświadczeń i przeżyć, np. wycieczki, pobyt w spa (29,2%). Pokazuje to, że konsumenci wolą sami decydować, w jaki sposób i na jakich warunkach skorzystają z wygranej.

wykres 1: czynniki motywujące do wzięcia udziału w akcji

wykres 1: czynniki motywujące do wzięcia udziału w akcji promocyjnej

Co jeszcze sprawia, że nagrody pieniężne działają jak magnes?

Przede wszystkim wspierają domowy budżet i pomagają stawić czoło bieżącym wydatkom – tak uważa aż siedmiu na dziesięciu respondentów. Kolejnymi kluczowymi argumentami są wolność wyboru i łatwość wykorzystania. Aż 94% uczestników badania docenia w nagrodach pieniężnych fakt, że może je przeznaczyć na dowolny cel, w dowolnym momencie i w dowolny sposób.

„Mogę ją przeznaczyć na spełnianie marzeń” – tak stwierdziło 46,5% respondentów. A o czym marzą Polacy? Podróże i wyjazdy w różne zakątki świata to najczęściej pojawiająca się odpowiedź. Dla części osób jest to też sposób na upragniony urlop czy wytęsknione wakacje. Wysoko pojawiają się inwestycje w dom czy mieszkanie (w tym również remont), możliwe do zrealizowania dzięki nagrodzie. Wśród marzeń, które można spełnić za sprawą wygranej, znajduje się także zakup samochodu.

Nagrody pieniężne doceniane są m.in. za łatwość użycia (34,8% wskazań). Ich walorem jest też to, że można się nimi podzielić czy przekazać komuś innemu, co jednak nie jest jeszcze tak powszechnie dostrzegane (17,1%).

Badani przyznają, że przyszłość należy do cyfrowych rozwiązań. Siedmiu na dziesięciu uczestników badania Sodexo postrzega cyfrowe nagrody pieniężne, np. w postaci kart przedpłaconych zasilonych konkretną kwotą.

wykres 2: Elementy, które wpływają na atrakcyjność nagród pieniężnych w formie cyfrowej

wykres 2: Elementy, które wpływają na atrakcyjność nagród pieniężnych w formie cyfrowej

Aż sześciu na dziesięciu badanych twierdzi, że w przyszłości wirtualna gotówka będzie stanowić dominującą formę nagradzania w akcjach promocyjnych.

Z badania wynika, że respondentów najbardziej odstraszają zbyt trudne do spełnienia warunki udziału i nietrafione nagrody. Kiepska organizacja loterii czy konkursu, słabej jakości komunikacja i niedopasowane nagrody mogą stać się źródłem zniechęcenia, rozdrażnienia i rozczarowania. Finalnie wpływa to także na ogólny wizerunek marki w oczach konsumentów.

wykres 3: czynniki zniechęcające do udziału w akcjach promocyjnych

wykres 3: czynniki zniechęcające do udziału w akcjach promocyjnych

O badaniu

Badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022” zostało zrealizowane przez centrum badawczo-rozwojowe Biostat na zlecenie Sodexo w sierpniu 2022. W badaniu realizowanym w formie CAWI udział wzięło 1000 dorosłych mieszkańców Polski. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz województwo.

3 listopada 2022

2 listopada 2022