Jak kupujemy w czasach inflacji? Wyniki ankiety Payback Opinion Poll
  • 0
  • 4
31.08.2022

Jak kupujemy w czasach inflacji? Wyniki ankiety Payback Opinion Poll

Prawie 90% respondentów najnowszego badania Payback Opinion Poll odczuło ostatnio inflację. Jak radzimy sobie w czasach galopujących cen? Z czego jesteśmy w stanie zrezygnować, aby zaoszczędzić? Jakie strategie zakupowe wdrażamy?

Jak wynika z badania Payback, kategorią, w której nasze portfele cierpią najbardziej, jest zakup żywności. Galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa aż 87% badanych. Na drugim miejscu, co nie powinno być niespodzianką, jest paliwo. Wskazało je 71% respondentów. Trzecie, zdaniem 45% ankietowanych, zajmują koszty mediów.

Jak kupujemy - obszary odczuwanego wzrostu cen

Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują budżety i poszukują oszczędności. W jakich kategoriach? Najczęściej wskazywaną okazała się rozrywka, czyli wyjścia do kina czy restauracji. Tę odpowiedź wybrało aż 45% badanych. Oszczędzać staramy się też na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie. Na przykład rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower. Tak zadeklarowało odpowiednio po 36% ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent. Z kolei 31% badanych decyduje się na ograniczenie zużycia energii czy wody, czyli zmniejszanie kosztów związanych z użytkowaniem mieszkania.

Niestety, dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy. W naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% badanych. Zwykle w razie nieprzewidzianych wydatków pewien komfort dają nam oszczędności. Z ankiety Payback Opinion Poll wynika jednak, że poduszkę finansową ma jedynie co trzeci respondent – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w Payback Polska.

Jak kupujemy - na czym staramy się oszczędzać

Czy cena faktycznie jest najważniejsza?

Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Istotne jest jednak to, co deklaruje 72% ankietowanych. Kryterium ceny jest dla nich ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów.

Oczywiście w tak niepewnych czasach jak obecne wielu z nas jest skłonnych pójść na pewne zakupowe kompromisy. Jakie? Na dalszy plan schodzi:

  • marka, gdy w grę wchodzą konkretne produkty czy usługi (46%);
  • ekologia (28%);
  • lokalizacja sklepu (28%).

Jak kupujemy - co zeszło na dalszy plan

Jak kupujemy, gdy wszystko drożeje? Mądrze

Drogo lub nie, kupować muszą wszyscy. Jak więc radzimy sobie ze wzrostem cen? Co ciekawe, najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy. Polega na poszukiwaniu promocji cenowych. Tak przynajmniej zadeklarowało 59% badanych. Mniejszy koszyk zakupowy zajął drugie miejsce – 44% badanych stara się kupować mniej. 42% ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów. Z kolei 28% respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy.

Warto również podkreślić, że 54% badanych zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen. 85% ankietowanych z tej grupy korzysta z tego typu akcji.

Galopujące ceny sprawiły, że zdecydowana większość badanych Payback Opinion Poll zaczęła jeszcze bardziej poszukiwać promocji. I tak:

  • ponad połowa ankietowanych porównuje ceny;
  • blisko połowa z nich sięga po gazetki promocyjne;
  • 46% respondentów korzysta z programów lojalnościowych.

Wdrożenie którejś z tych strategii zakupowych jest jednym z nielicznych pozytywnych skutków inflacji. Jeśli mądre zakupy wejdą konsumentom w nawyk, mogą przełożyć się na oszczędności w portfelach bez względu na cykl koniunktury rynkowej – podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska.

O Payback Opinion Poll

Badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach lojalnościowego programu bonusowego Payback między 22 a 24 sierpnia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1021 osób. Grupa badawcza w wieku 18–65 lat dobrana została tak, aby odpowiadała strukturze demograficznej kraju.

  • 1
Jak kupujemy w czasach inflacji

Inflacja mocno wpływa na to, jak kupujemy

31 sierpnia 2022