- 0
- 1
Live commerce, czyli zakupy na żywo – czy to kolejna rewolucja w handlu? Badanie Inquiry
Zakupy w relacjach na żywo to kolejna odsłona handlu w mediach społecznościowych. Małe i duże firmy, a nawet osoby indywidualne organizują transmisje, w trakcie których prezentują swoje produkty. Mogą przy tym wejść w bezpośrednie interakcje z uczestnikami i zachęcić ich do zakupu. Z badania agencji Inquiry wynika, że wśród polskich internautów z takiej formy zakupów skorzystało już 10 proc.
Samo pojęcie live commerce wciąż nie jest w Polsce szeroko znane. Niemniej po wyjaśnieniu tego zjawiska 71 proc. badanych przyznało, że słyszeli o takiej formie zakupów. W tej grupie prawie 60 proc. przynajmniej raz uczestniczyło w transmisji, a jedna czwarta dokonała zakupu. To wskazuje na potencjał rozwoju tej formy handlu, choć nazwa nie zdążyła jeszcze utrwalić się w świadomości Polaków. Skokowy wzrost udziału tych zakupów wywołany pandemią widać dziś na całym świecie. W ujęciu globalnym popularność zjawiska wzrosła o 76 proc. w stosunku do okresu sprzed pandemii.
Zgodnie z raportem agencji Inquiry „Live commerce w Polsce: czy to już rewolucja?” pionierami tego obszaru są przede wszystkim osoby prywatne oraz małe firmy i butiki. Polacy spotykają się z zakupami na żywo:
- ogólnie na Facebooku (29 proc. ogółu),
- w facebookowych grupach (26 proc.),
- na YouTube (14 proc.),
- na Instagramie (11 proc.).
Wśród kupujących dominują osoby w przedziale wiekowym 25–34 lata. W tej grupie ponad 40 proc. oglądających transmisje live commerce przynajmniej raz zdecydowało się na zakup. Do najchętniej kupowanych kategorii produktów należą przede wszystkim:
- odzież dla dorosłych (54 proc. kupujących),
- obuwie i akcesoria (32 proc.),
- ubrania i artykuły dla dzieci (28 proc.)
Jednorazowo Polacy decydują się na zakupy o wartości średnio prawie 310 złotych.
Czy live commerce, czyli zakupy w transmisjach na żywo zostaną z nami na dłużej?
O wysokim prawdopodobieństwie takiego scenariusza świadczy nie tylko szybki przyrost klientów, ale również ich satysfakcja. Ponad 80 proc. klientów tej formy zakupów w Polsce deklaruje, że im się ona podoba. Kolejnych 66 proc. zapowiada, że skorzysta z niej również w przyszłości.
– Live commerce już w najbliższych latach może stać się jednym z ważniejszych trendów w handlu. Doskonale wpisuje się w potrzeby dzisiejszych klientów, takie jak ekologia, lokalność czy indywidualizm. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że w ten sposób kupujemy od ludzi, których obserwujemy w mediach społecznościowych i po prostu ich lubimy, nawet jeśli nie poznaliśmy ich osobiście. Czy rzesza małych sprzedawców zagrozi wielkim markom? Na pewno pora wpisać live commerce jako element strategii sprzedaży – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1008 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).
- 1