„IKEA. Życie w domu 2022” – nowy międzynarodowy raport Ikei
  • 0
  • 1
11.01.2023

„IKEA. Życie w domu 2022” – nowy międzynarodowy raport Ikei

Ponad ¾ Polaków jest zaniepokojonych ogólną sytuacją gospodarczą w kraju – wynika z tegorocznego raportu przeprowadzonego przez Ikeę. Badania wskazują także, że aż 68% Polaków martwi się o finanse domowe.

Każdego roku Ikea prosi tysiące osób z całego świata, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na tematy związane z ich miejscem zamieszkania. Następnie publikuje dane i wnioski w raporcie. Badania „IKEA. Życie w domu 2022” przeprowadzono w 37 krajach. Poproszono o odpowiedź w sumie ponad 37 tys. ludzi powyżej 18. roku życia. W Polsce w badaniu wzięło udział 1006 osób.

Według raportu zwiększone domowe wydatki będą miały istotny wpływ na życie w domu w najbliższym czasie. 13% naszych rodaków spodziewa się, że kryzys związany ze wzrostem kosztów utrzymania wpłynie na ważne momenty, takie jak zawarcie małżeństwa i posiadanie dzieci.

Polscy respondenci najczęściej martwią się o:

  • ogólną gospodarkę swojego państwa (77%),
  • finanse gospodarstw domowych (68%),
  • standard życia,
  • zdrowie i samopoczucie.

Prognozy dotyczące codziennej jakości życia są niepokojące

Ponad jedna trzecia Polek i Polaków (37%) spodziewa się, że jeśli koszty utrzymania znacznie wzrosną, to ucierpią na tym ich hobby i zainteresowania poza domem. Co ważne, dla aż 19% z nich zmartwieniem jest także stabilność zatrudnienia.

Inflacja w 2022 r. rosła szybko w wielu krajach, nie tylko w Polsce. Natomiast, co ciekawe, byliśmy tym faktem zaniepokojeni bardziej niż ludzie w krajach, w których stopa inflacji była w rzeczywistości o wiele wyższa niż w Polsce. Według danych Ipsos inflacji obawia się aż 64% Polaków.

Prawie połowa (45%) Polaków (w porównaniu z 35% badanych na świecie) spodziewa się, że wskutek wzrostu kosztów życia najbardziej ucierpią remonty i zmiany wystroju domu. Najczęściej deklarują tak osoby w wieku 55 lat lub starsze. Także właściciele domów, mieszkań i mieszkający w pojedynkę. Osoby w przedziale wiekowym 18–34 lat oraz najemcy rzadziej mają podobne spostrzeżenia.

Większość ankietowanych uważa, że własny dom jest miejscem, gdzie zaspokajane są wszystkie ważne dla nas potrzeby (bezpieczeństwa, prywatności, komfortu, przyjemności, własności, spełnienia i przynależności). W 2022 r. największe znaczenie dla Polaków miało poczucie bezpieczeństwa (95%). Zaspokojenie tej potrzeby odczuło jednak tylko 75% ankietowanych.

Największe różnice pomiędzy znaczeniem a poziomem realizacji zauważalne są w:

  • poczuciu spełnienia (87% vs 65%);
  • przyjemności (91% vs 63%).

Kwestia zaspokajania potrzeb różni się w zależności od statusu posiadania domów lub mieszkań na własność. Również od tego, czy mieszkamy sami, czy współdzielimy przestrzeń.

W Polsce właściciele domów i mieszkań częściej niż najemcy realizują wszystkie wymienione potrzeby w swoim własnym domu. I odwrotnie, najemcy rzadziej mają wrażenie, że ich dom zapewnia im wszystkie te odczucia, z wyjątkiem przynależności. Natomiast ci, którzy mieszkają sami, częściej mają spełnione poczucie prywatności i własności. Z kolei osoby mieszkające z małżonkiem lub partnerem zazwyczaj zaspokajają wszystkie potrzeby we własnym domu.

Raport „IKEA. Życie w domu 2022” jest największym tego typu raportem na świecie. Cały raport w języku angielskim można pobrać ze strony lifeathome.ikea.com.

  • 1
Raport „IKEA. Życie w domu 2022”

Raport „IKEA. Życie w domu 2022”

11 stycznia 2023