Andrzej Pągowski, twórca słynnej kampanii „Papierosy są do dupy”, wspólnie z portalem Gazeta.pl wraca z nową akcją „Plaża bez peta”
  • 0
  • 1
4.07.2019

Andrzej Pągowski, twórca słynnej kampanii „Papierosy są do dupy”, wspólnie z portalem Gazeta.pl wraca z nową akcją „Plaża bez peta”

W lipcu redakcja Gazety.pl rozpoczęła wakacyjną akcję pod hasłem „Plaża bez peta”. Przez najbliższe dwa miesiące będzie zwracała uwagę na zakaz palenia na nadbałtyckich plażach i przestrzegała przed pozostawianiem na plaży niedopałków. Akcję promuje plakat Andrzeja Pągowskiego, nawiązujący do głośnej kampanii, która przeszła do legendy polskiej reklamy społecznej.

Przez całe letnie wakacje w ramach akcji „Plaża bez peta” redakcja Gazety.pl będzie publikowała teksty poświęcone przestrzeganiu zakazu palenia na plaży, szkodliwości niedopałków dla środowiska i dbaniu o czystość plaż.

Grafikę z hasłem akcji „Papieros na plaży to obciach dla twarzy” przygotował Andrzej Pągowski. To autor plakatu „Papierosy są do dupy”, znanego z kampanii Ministerstwa Zdrowia i Towarzystwa Antynikotynowego z początku lat dziewięćdziesiątych.

Była to jedna z pierwszych polskich kampanii społecznych. Słynny plakat był trzecim plakatem tamtej kampanii. Pierwsze dwa skierowane były do mężczyzn i kobiet. Ten przedstawiający człowieka w odwróconej czerwonej czapce z daszkiem i pośladkami zamiast twarzy – do nastolatków. W ówczesnym społeczeństwie, nieprzyzwyczajonym do kontrowersji i gry słów w reklamie, plakat wywołał oburzenie. Krytycy uznali go za obraźliwy i wulgarny.

Ostatecznie plakat pojawił się w przestrzeni publicznej po decyzji ministra zdrowia Jacka Żochowskiego. W kampanii wykorzystywany był przez kolejne trzy lata. Według badań SMG/KRC jego znajomość deklarowało wtedy 70% Polaków.

W tym roku redakcja serwisu Gazeta.pl odda także głos samorządom, które przyłączają się do akcji „Plaża bez peta”. Wspólnie z nadmorskimi miejscowościami pokaże trudy walki z petami. Pochwali też sukcesy, tworząc mapę czystych plaż. Przy wejściach na plaże pojawią się plakaty z hasłem „Papieros na plaży to obciach dla twarzy”.

Redakcja zaprasza do udziału w akcji zainteresowane miejscowości oraz właścicieli biznesów, którzy chcieliby wywiesić u siebie plakaty lub wlepki. Kontakt: plazabezpeta@gazeta.pl.

Akcja „Plaża bez peta” jest promowana na stronie głównej Gazeta.pl. Jej logo pojawiło się tuż obok logo portalu, a linki do artykułów są publikowane m.in. w specjalnym obszarze na stronie głównej (pod najnowszymi informacjami). Działania będą promowane w mediach społecznościowych, na nośnikach reklamy zewnętrznej AMS i w kinach Helios.

Partnerem akcji „Plaża bez peta” jest Greenpeace Polska.

  • 1

Plakat akcji „Plaża bez peta” autorstwa Andrzeja Pągowskiego

4 lipca 2019

3 lipca 2019