Zobowiązanie na rzecz czystej informacji i reklamy – podjęła je branża marketingowa i mediowa
  • 0
  • 0
4.10.2019

Zobowiązanie na rzecz czystej informacji i reklamy – podjęła je branża marketingowa i mediowa

Stowarzyszenia SAR, IAB Polska, IAA Polska, Izba Wydawców Prasy i ZFPR podjęły zobowiązanie do walki z ad fraudem i dezinformacją.

„Według ośrodków i firm badawczych zajmujących się analizami Internetu wartość reklamowych oszustw (ang. digital ad frauds) na globalnym rynku online w 2019 r. może przekroczyć 50 mld dol. i zwiększa się z roku na rok o około 20%”. Tak brzmi fragment podpisanej 2 października deklaracji współpracy największych stowarzyszeń, związków branży marketingowej i reklamowej.

Celem spotkania było zainteresowanie i włączenie jak największej liczby uczestników rynku reklamowego oraz mediowego do pracy nad wdrożeniem standardów transparentności i jakości ruchu w internecie. Cele współpracy to:

  • wypracowanie kodeksu dobrych praktyk przeciwdziałania zjawisku dezinformacji i oszustwom reklamowym (ad frauds) w Internecie,
  • podjęcie działań na rzecz ochrony i propagowania czystej informacji i reklamy.

2 października pod deklaracją złożyli podpis przedstawiciele:

  • Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR,
  • IAA Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy,
  • Izby Wydawców Prasy,
  • Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska,
  • Związku Firm Public Relations.

Jednym z rodzajów ad fraudu jest dezinformacja, która jest formą zwiększania klikalności tekstów. Według Eurobarometru 2018 aż 73% osób jest zaniepokojonych wpływem dezinformacji.

Na spotkaniu inicjującym współpracę Paweł Tyszkiewicz z SAR opowiedział o genezie inicjatywy oraz o współpracy organizacji w tym zakresie z Komisją Europejską. – Fake news i adfraud to dwie strony tej samej fałszywej monety. Jeżeli mamy wygrać z tą fałszywą walutą, obronić demokrację i rzetelny biznes, musimy nauczyć się, jak doceniać prawdziwą informację i prawdomówne media – mówił.

Następnie Dobromir Ciaś z Edge NPD/ABTShield zaprezentował skalę problemu dezinformacji przez analitykę liczbową. Wartość fałszywego ruchu reklamowego w Polsce w tym roku może wynieść nawet 1,2 mld zł.

– Jednym z najnowszych projektów jest Kodeks dobrych praktyk reklamy programmatic, pod którym podpisało się już około stu firm europejskich. Dezinformacja w Internecie stała się poważnym zagrożeniem. Boty już nie tylko podszywają się pod użytkowników Internetu. Dochodzi nawet do sytuacji, w których naśladują wydawców.

Reklamodawcy również płacą za reklamy, które widział bot. Traci na tym cały ekosystem. Gdy ekosystem jest nieszczelny, to wyciekają z niego pieniądze. Fake newsy także nie powstają przez przypadek, dla zabawy, tylko dlatego, że ktoś ma w tym konkretny, zwykle finansowy interes. Dlatego tak potrzebne są kolektywne działania całej branży. Inicjatywa na rzecz czystej informacji i reklam jest uzupełnieniem działań, które w tym zakresie od lat prowadzimy na poziomie Polski i Europy – skomentował Włodzimierz Schmidt z IAB Polska. Jednocześnie przedstawił istniejące już standardy zawarte w kodeksie dotyczącym reklamy programmatic.

O tym, co reklamodawcy mogą zrobić dla czystej reklamy i informacji, powiedział Jerzy Minorczyk z IAA Polska:

– Te zjawiska są szkodliwe dla całego rynku reklamowego, w tym dla tzw. pierwszego płatnika, czyli reklamodawców. To, co mogłoby być ich „cegiełką” w przeciwdziałaniu ad frauds i dezinformacji, to zapisy w briefach na kampanie reklamowe, jednoznacznie wymagające, by przekaz nie pojawiał się obok budzących wątpliwości treści. Marketerzy mogą po prostu wymagać od innych uczestników rynku (od agencji mediowych i mediów) wdrożenia odpowiednich rozwiązań technologicznych i procedur.

– Treści materiałów dziennikarskich powinny być tworzone przez ludzi i dla ludzi. Nie mogą bazować na „klikalnych”, kontrowersyjnych tytułach, które nie mają nic wspólnego z treścią artykułu. Podobnie z reklamą, która powinna trafiać do ludzi, nie automatów – podsumowała Dorota Adamczyk z Wyborcza.pl.

Inicjatorem konferencji było Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Wydarzenie jest częścią działań związanych ze zwalczaniem dezinformacji w internecie podjętych przez Komisję Europejską. Poza organizacjami branżowymi inicjatywę wspierają: Eurozet, Agora SA, Puls Biznesu, Respublica, Ringier Axel Springer Polska, TVN, ThinkTank i Wirtualna Polska.

Code of practice on disinformation, czyli kodeks opracowany przez Komisję Europejską, podpisali m.in. WFA, EACA, IAB Europe oraz platformy Facebook, Google i Twitter.

3 października 2019

  • 5
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
3.10.2019

Gang Słodziaków górą w zestawieniu YouTube Ads Leaderboard za sierpień 2019

Wznowienie promocji związanej z pluszakami Gangu Słodziaków w sklepach Biedronka to także powrót reklam ze zwierzakami do YouTube Ads Leaderboard. Klip z nimi w roli głównej królował w sierpniu. Drugie miejsce niespodziewanie zajął film promocyjny darmowej gry „Clash of Clans” z okazji 7. rocznicy jej wydania. Podium zamyka spot promocyjny Lidla, który ma rozwiewać wątpliwości dotyczące soli w codziennej diecie.