„Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations” – najnowsza publikacja Grupy Roboczej PR IAB Polska
  • 0
  • 1
18.04.2024

„Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations” – najnowsza publikacja Grupy Roboczej PR IAB Polska

Jak przeciwdziałać sytuacjom kryzysowym i jak na nie reagować? Trendbook opracowany przez Grupę Roboczą Public Relations IAB Polska to kompendium wiedzy na temat tworzenia i wdrażania strategii komunikacji kryzysowej online.

Ponad połowa specjalistów ds. komunikacji uważa, że organizacje, dla których pracują, są w bieżącym roku zagrożone kryzysem. Takie wyniki przyniósł raport „Kryzysometr 2024”. Głównym źródłem problemów w nadchodzących miesiącach mają być te występujące online.

– Dlaczego zdecydowaliśmy się przygotować opracowanie o kryzysach online? Zagrożenie w tym obszarze stale rośnie, a ochrona przed nim stała się jednym z zagadnień kluczowych w naszej branży. Jeszcze rok temu specjaliści ds. komunikacji najbardziej obawiali się problemów związanych z sytuacją gospodarczą i polityczną. Teraz jednak na pierwszym miejscu wskazują właśnie kryzysy w Internecie (44% i wzrost 12 p.p. roku do roku).

Branża jest świadoma nie tylko zagrożeń. Także wynikającej z nich konieczności prowadzenia monitorowania otoczenia czy tworzenia odpowiednich procedur zabezpieczających marki i ich wizerunek. Aż 7 na 10 ankietowanych przyznało, że udało im się uniknąć kryzysów właśnie dzięki dobremu przygotowaniu i profesjonalnemu działaniu w obliczu problemów – wyjaśnia Joanna Berlińska, szefowa Grupy Roboczej Public Relations przy IAB Polska, head of PR & communications, founder agencji digital PR Lightscape.

Z takim spojrzeniem zgadza się Daniel Czok, dyrektor marketingu w LG Electronics Polska i przewodniczący jury konkursu IAB Mixx Awards. Na potrzeby trendbooka udzielił on obszernego wywiadu:

– Odpowiednie przygotowanie to kwestia dojrzałości organizacji. Im dojrzalsza organizacja, tym te procedury powinny być lepsze i skuteczniejsze. Ludzie działają wtedy szybciej i wychodzą z opresji lepiej lub przynajmniej mają na to szansę. Natomiast jeśli organizacja ich nie posiada, to znaczy, że jeszcze ma w swoim rozwoju coś do zrobienia. Oczywiście wszystkich zdarzeń nie da się przewidzieć. Ostatecznie więc liczy się także instynkt i umiejętność podejmowania decyzji w zależności od sytuacji – mówił.

W publikacji nie zabrakło też odpowiedzi na pytania:

  • Jak z kryzysami radzą sobie globalne marki?
  • Czy da się zapobiegać kryzysom wizerunkowym w wyszukiwarce?
  • Czy da się zapobiegać kryzysom wizerunkowym spowodowanym przez AI?

Temat PR-u kryzysowego podjęli eksperci z zakresu public relations, SEM i social mediów:

  • Ewa Ziętek-Maciejczyk, dyrektor ds. projektów i komunikacji w IAB Polska, opisała kryzysy globalnych marek, takich jak Balenciaga, Silicon Valley Bank (SVB) czy Lufthansa.
  • Tomasz Borowski, szef Działu Komunikacji w Frenzy opisał, jak bezpiecznie prowadzić komunikację w gamingu i e-sporcie.
  • Adam Kaliszewski, szef Grupy Roboczej Social Media IAB Polska, director, head of digital practice w Solski Communications przybliżył temat dezinformacji i intencjonalnego rozprzestrzeniania fake newsów.
  • Roksana Frankowska, SEO lead w Kerris podpowiedziała, jak połączyć lekkie pióro ze sztywnymi zasadami SEO i jak działać, gdy w wyszukiwarce wybuchnie kryzys.
  • Daniel Jędrysik, marketing manager w agencji KS doradził, co należy zrobić, gdy Google przestaje lubić naszą stronę.
  • Alina Demidowska-Świniarska, ekspertka SEM z GroupM podjęła temat brand safety w kampaniach Google Ads.
  • Magdalena Żuk, założycielka FineArt Communications w swoim artykule odpowiada na kluczowe pytanie. Brzmi ono: Czy da się przewidzieć kryzysy, których źródłem jest AI?
  • Karolina Kulig, marketing & PR manager w LuckyYou opisała, jak zbudować strategię employer brandigową, by nie musieć budować PR kryzysowego.
  • Magdalena Drajkowska, employer branding project coordinator w Sunsrise System przedstawiła, co zrobić, gdy kryzys wizerunkowy już się pojawi.
  • Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji w Polskich Badaniach Internetu wyjaśniła zjawisko szumu medialnego. Może on być szczególnie groźny w sytuacjach kryzysowych. Podała też kilka istotnych wskazówek, jak nim umiejętnie zarządzać.

Publikację można pobrać ze strony IAB Polska.

  • 1
„Dwie twarze kryzysu w digital public relations”

„Dwie twarze kryzysu w digital public relations”

18 kwietnia 2024

17 kwietnia 2024