- 0
- 5
Czy Polacy handlujący w sieci rozumieją konsekwencje unijnej dyrektywy DAC7? – zbadał to Pollster
Instytut Badań Pollster zapytał Polaków o to, czy słyszeli o pracach nad wdrożeniem ustawy dostosowującej polskie prawo do dyrektywy DAC7. Nakazuje ona platformom sprzedażowym zbieranie i przesyłanie do urzędów skarbowych informacji o niektórych transakcjach sprzedażowych.
9 kwietnia rząd przyjął projekt dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy DAC7. Ustawa nakłada na operatorów platform sprzedażowych (takich jak Allegro, OLX czy Vinted) obowiązek gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o osobach, które dokonały transakcji za pośrednictwem tych platform.
60% badanych sprzedało coś za pośrednictwem internetu przynajmniej raz. By móc zrobić miejsce na nowe, najczęściej sprzedajemy rzeczy, których:
- już nie używamy (49% wskazań),
- używamy rzadko (41%).
Największą popularnością wśród sprzedających cieszy się OLX – 63% respondentów wskazało, że dokonali sprzedaży za pośrednictwem tej platformy. Allegro, kolejny polski serwis, uzyskał 41% wskazań. Vinted, popularna litewska platforma do sprzedaży i zakupu ubrań z drugiej – 33%.
Czy słyszałeś/aś o pracach nad wdrożeniem ustawy dostosowującej polskie prawo do dyrektywy DAC7?
W pytaniu wyjaśniono, że nakazuje ona platformom sprzedażowym zbieranie i przesyłanie do urzędów skarbowych informacji o niektórych transakcjach sprzedażowych. 35% badanych przyznało, że słyszało o trwaniu takich prac.
Chociaż nowe przepisy nie wpływają na dotychczasowe zasady opodatkowania osób sprzedających w internecie, wciąż budzą niepewność. Instytut zapytał więc respondentów o wskazanie sytuacji, w których mogą oni zostać zgłoszeni do administracji podatkowej.
Wśród osób, które słyszały o pracach nad ustawą:
- 60% trafnie wskazało, że dotyczy to sytuacji, gdy użytkownik zarobi w ciągu roku na sprzedaży co najmniej 2000 euro,
- 38% jest świadomych, że raportowanie to będzie dotyczyć osób, które dokonały co najmniej 30 transakcji w ciągu roku.
Najmniej osób (17%) jest natomiast świadomych, że urzędy skarbowe dowiedzą się także o sprzedaży rzeczy będących w posiadaniu sprzedającego krócej niż 6 miesięcy, a co piąty z nas wie o tym, że obowiązek informowania skarbówki dotyczy także sprzedaży usług świadczonych osobiście czy też wynajmu pojazdów lub miejsc parkingowych.
O badaniu
Informacje pochodzą z badania realizowanego 8–9 marca 2024 r. metodą CAWI na próbie 1059, reprezentatywnej dla obywateli Polski w wieku 16+. Maksymalny błąd oszacowania wyniósł około 3%.