Czy Polacy handlujący w sieci rozumieją konsekwencje unijnej dyrektywy DAC7? – zbadał to Pollster
  • 0
  • 5
18.04.2024

Czy Polacy handlujący w sieci rozumieją konsekwencje unijnej dyrektywy DAC7? – zbadał to Pollster

Instytut Badań Pollster zapytał Polaków o to, czy słyszeli o pracach nad wdrożeniem ustawy dostosowującej polskie prawo do dyrektywy DAC7. Nakazuje ona platformom sprzedażowym zbieranie i przesyłanie do urzędów skarbowych informacji o niektórych transakcjach sprzedażowych.

9 kwietnia rząd przyjął projekt dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy DAC7. Ustawa nakłada na operatorów platform sprzedażowych (takich jak Allegro, OLX czy Vinted) obowiązek gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o osobach, które dokonały transakcji za pośrednictwem tych platform.

60% badanych sprzedało coś za pośrednictwem internetu przynajmniej raz. By móc zrobić miejsce na nowe, najczęściej sprzedajemy rzeczy, których:

  • już nie używamy (49% wskazań),
  • używamy rzadko (41%).

Największą popularnością wśród sprzedających cieszy się OLX – 63% respondentów wskazało, że dokonali sprzedaży za pośrednictwem tej platformy. Allegro, kolejny polski serwis, uzyskał 41% wskazań. Vinted, popularna litewska platforma do sprzedaży i zakupu ubrań z drugiej – 33%.

 

Czy słyszałeś/aś o pracach nad wdrożeniem ustawy dostosowującej polskie prawo do dyrektywy DAC7?

W pytaniu wyjaśniono, że nakazuje ona platformom sprzedażowym zbieranie i przesyłanie do urzędów skarbowych informacji o niektórych transakcjach sprzedażowych. 35% badanych przyznało, że słyszało o trwaniu takich prac.

Chociaż nowe przepisy nie wpływają na dotychczasowe zasady opodatkowania osób sprzedających w internecie, wciąż budzą niepewność. Instytut zapytał więc respondentów o wskazanie sytuacji, w których mogą oni zostać zgłoszeni do administracji podatkowej.

Wśród osób, które słyszały o pracach nad ustawą:

  • 60% trafnie wskazało, że dotyczy to sytuacji, gdy użytkownik zarobi w ciągu roku na sprzedaży co najmniej 2000 euro,
  • 38% jest świadomych, że raportowanie to będzie dotyczyć osób, które dokonały co najmniej 30 transakcji w ciągu roku.

Najmniej osób (17%) jest natomiast świadomych, że urzędy skarbowe dowiedzą się także o sprzedaży rzeczy będących w posiadaniu sprzedającego krócej niż 6 miesięcy, a co piąty z nas wie o tym, że obowiązek informowania skarbówki dotyczy także sprzedaży usług świadczonych osobiście czy też wynajmu pojazdów lub miejsc parkingowych.

O badaniu

Informacje pochodzą z badania realizowanego 8–9 marca 2024 r. metodą CAWI na próbie 1059, reprezentatywnej dla obywateli Polski w wieku 16+. Maksymalny błąd oszacowania wyniósł około 3%.

18 kwietnia 2024

17 kwietnia 2024

  • 1
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
17.04.2024 ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Schiessl Polska rusza z kampanią video na klimatyzatory i pompy ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”

Branża HVAC&R z pewnością nie widziała jeszcze takiego contentu! Schiessl Polska startuje z kampanią video, dotyczącą klimatyzatorów i pomp ciepła Hisense – „Hisense – Twój naturalny wybór”. Seria filmów, przybliżająca urządzenia, będzie cennym źródłem wiedzy zarówno dla instalatorów z branży HVAC&R, jak i użytkowników końcowych.