Polacy rezygnują z dóbr luksusowych. Wyniki badania konsumentów e-commerce
  • 0
  • 1
14.10.2022

Polacy rezygnują z dóbr luksusowych. Wyniki badania konsumentów e-commerce

Zwiększający się poziom inflacji, a co za tym idzie – rosnące ceny w sklepach wpływają na zawartość portfeli Polaków oraz ich decyzje zakupowe. Klienci sklepów internetowych w największym stopniu rezygnują z zakupu dóbr luksusowych, jak np. biżuteria, zegarki czy sprzęty elektroniczne. To wniosek z badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”, przeprowadzonego przez analityków DHL Parcel.

Wciąż rosnąca inflacja uszczuplająca zawartość portfeli Polaków powoduje, że klienci sklepów internetowych są gotowi ograniczyć swoje zakupy w średnio czterech kategoriach na 13 badanych. Nawet 65% konsumentów planuje ograniczanie zakupów online w co najmniej jednej kategorii.

Wśród kategorii, które obejmowało badanie, znalazły się m.in:

  • odzież i obuwie,
  • suplementy diety i leki,
  • sprzęt elektroniczny,
  • sprzęt sportowy i rekreacyjny,
  • biżuteria,
  • upominki,
  • artykuły dla dzieci i zabawki.

W największym stopniu konsumenci są skłonni zrezygnować, ograniczyć lub odłożyć w czasie zakupy dóbr luksusowych

Te, choć sprawiają przyjemność, nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania. Mowa w tym przypadku o e-zakupach w kategoriach takich jak:

  • biżuteria i zegarki (ograniczenie ich zakupów w najbliższych 3 miesiącach zakłada 43% ankietowanych),
  • rękodzieło i upominki (43%),
  • artykuły dla dzieci i zabawki (38%),
  • artykuły motoryzacyjne (38%),
  • sprzęt sportowy (38%),
  • RTV, AGD i elektronika (33%).

Online szukamy tańszych alternatyw

Konsumenci planujący ograniczanie zakupów online chcą przede wszystkim kupować tańsze produkty (47%). Dlatego, pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją, e-kupujący planują zwiększenie swoich zakupów w kilku kategoriach, takich jak:

  • artykuły dla zwierząt,
  • żywność,
  • kosmetyki,
  • suplementy diety,
  • leki,
  • artykuły biurowe,
  • odzież i obuwie.

Są to podstawowe kategorie, z zakupu których trudno byłoby zrezygnować. Ich planowany wzrost wiąże się przede wszystkim z przenoszeniem zakupów stacjonarnych do internetu, gdzie oferowane są niższe ceny. Jednak szukając oszczędności, prawie co trzecia osoba zmniejszy liczbę jednorazowo kupowanych produktów.

O badaniu:

Badanie „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące” przeprowadzone zostało metodą CAWI na panelu Ariadna w sierpniu 2022 r. Próba reprezentatywna dla populacji internautów 18 lat+, N=1594.

  • 1
Polacy rezygnują z dóbr luksusowych - badanie

Kupujący online Polacy rezygnują z dóbr luksusowych - badanie DHL Parcel

14 października 2022