Popyt na towary luksusowe rośnie pomimo wojny i inflacji – odnotowuje Bain & Company
  • 0
  • 1
24.06.2022

Popyt na towary luksusowe rośnie pomimo wojny i inflacji – odnotowuje Bain & Company

Pomimo zawirowań geopolitycznych i znacznego pogorszenia koniunktury gospodarczej sprzedaż osobistych dóbr luksusowych zwiększyła się w pierwszym kwartale rok do roku o 17–19 proc., wynika z raportu Bain & Company. Analitycy przewidują, że jeśli tempo wzrostu utrzyma się, w całym roku sprzedaż sięgnie 320–330 mld euro i będzie wyższa o 10–15 proc. w stosunku do 2021 r.

Wzrost sprzedaży w pierwszych trzech miesiącach tego roku to w głównej mierze zasługa dobrych nastrojów konsumenckich w Europie i Stanach Zjednoczonych. Luzowanie obostrzeń covidowych i powrót do przedpandemicznej normalności sprawiły, że klienci bardzo chętnie powrócili do zakupów. Nastrojów nie był w stanie popsuć wzrost inflacji, spowolnienie gospodarcze ani wybuch wojny w Ukrainie.

Popyt na towary luksusowe rośnie pomimo splotu tylu negatywnych czynników, które, wydawać by się mogło, powinny popsuć nastroje konsumentów. Po dwóch latach pandemii ludzie chcą znów żyć normalnie i czerpać radość z wyjątkowych przedmiotów – mówi Katarzyna Wal, senior manager w Bain & Company.

W Europie wzrostowi popytu pomogło otwarcie granic i powrót podróży, na razie głównie w obrębie Unii Europejskiej. Według analityków Bain & Company nastroje w Europie są na tyle dobre, że powrót do poziomu sprzedaży sprzed pandemii ma szansę nastąpić rok wcześniej, niż przewidywano, czyli w 2023 r. Konsumenci w Stanach Zjednoczonych są również optymistyczni. Do wzrostów przyczyniła się zmiana podejścia marek luksusowych. Te postawiły na różnorodność i inkluzywność, dzięki czemu dotarły do szerszej grupy klientów.

Nad rynkiem chińskim, który odpowiada za około 20 proc. globalnej sprzedaży, nadal ciążą ograniczenia covidowe. Popyt konsumentów na luksusowe dobra jest jednak silny w Państwie Środka. Odbicie na tym rynku nastąpi na przełomie tego roku. Wskazują na to dane sprzedażowe z przypadającego na luty Chińskiego Nowego Roku.

Wojna w Ukrainie ma, jak na razie, ograniczony wpływ na globalny rynek towarów luksusowych

Jej negatywny wpływ widać głównie na rynku rosyjskim. Ucierpiał on ze względu na wprowadzenie sankcji oraz spadek wartości rubla. W pierwszych trzech miesiącach 2022 r. do najlepiej sprzedających się produktów luksusowych należały akcesoria, w tym eleganckie obuwie i torebki, biżuteria oraz zegarki.

Eksperci Bain & Company analizują trendy w branży wraz z mediolańską Fondazione Altagamma. Twierdzą, że w tym roku globalna sprzedaż może sięgnąć 305–320 mld euro, jeśli:

  • przyspieszenie inflacji i dalsze osłabienie wzrostu gospodarczego będą miały negatywny wpływ na nastroje konsumentów;
  • do odbicia w Chinach dojdzie nieco później.

To nadal nie jest wynik zły i oznacza 5–10 proc. wzrost w stosunku do 2021 r.

Tegoroczna dynamika sprzedaży może wynieść:

  • 10–15 proc. w scenariuszu bardziej optymistycznym:
  • 5–10 proc., jak przewiduje scenariusz mniej optymistyczny.

Bez względu na to, jaka faktycznie będzie, eksperci Bain & Company podtrzymali średnioterminową prognozę. Według niej wartość rynku sięgnie 360–380 mld euro w 2025 r.

W opinii ekspertów marki luksusowe mają nadal duże pole do rozwoju

Jednym z obiecujących obszarów są produkty cyfrowe. Na ich ekspansję pozwala rozwój metaverse, mediów społecznościowych i gamingu. Eksperci szacują, że w 2030 r. cyfrowe dobra i metaverse będą odpowiadały za 5–10 proc. rynku towarów luksusowych.

Kilka znanych marek luksusowych, jak Gucci, Balenciaga, Burberry czy Louis Vuitton już mają za sobą pierwsze doświadczenia z wirtualnym światem. Warto zwrócić uwagę, że wirtualna wersja kultowej torebki Gucci – Dionysus została sprzedana na aukcji za 1000 dol. więcej niż jej prawdziwa wersja. Z kolei marka Dolce & Gabbana sprzedała w zeszłym roku kolekcję dziewięciu ubrań haute couture, z których cztery były wirtualne w wersji NFT, za niebagatelną kwotę 6 mln dol. – podsumowuje Katarzyna Wal.

  • 1
Rośnie popyt na towary luksusowe

Rośnie popyt na towary luksusowe

 

24 czerwca 2022

23 czerwca 2022