Polacy nie wierzą promocjom w e-commerce – badanie UCE Research
  • 0
  • 1
25.01.2024

Polacy nie wierzą promocjom w e-commerce – badanie UCE Research

Blisko 70% Polaków na widok promocji internetowych sprawdza, ile faktycznie kosztował dany towar przed obniżką. Nie robi tego jedynie 22,4% ankietowanych – wynika z badania UCE Research i Grupy Blix.

Od roku unijna dyrektywa Omnibus zobowiązuje sprzedawców do podawania najniższej ceny produktu z trzydziestu dni poprzedzających ogłoszenie promocji. Wyniki badania jasno pokazują, że konsumenci mimo wszystko mają ograniczone zaufanie do e-przedsiębiorców. Dotyczy to głównie osób w wieku 25–34 lat. Najrzadziej zdarza się to seniorom.

Klienci stali się czujniejsi

Unijna dyrektywa Omnibus narzuciła sprzedawcom obowiązek podawania przy ofercie promocyjnej najniższej ceny danego produktu w okresie trzydziestu dni poprzedzających ogłoszenie rabatu. Badanie wykazało że:

  • 69,8% ankietowanych i tak sprawdza faktyczne ceny artykułów oferowanych po obniżkach.
  • 22,4% tego nie robi.
  • 4,6% nie pamięta, czy weryfikuje ceny.

Inne wnioski z badania

O sprawdzaniu najniższej ceny z ostatnich trzydziestu dni częściej mówią:

  • Mężczyźni niż kobiety. Przede wszystkim osoby w wieku 25–34 lat, z miesięcznym dochodem netto w wysokości 5000–6999 zł, a także z wykształceniem wyższym. Głównie mieszkańców wsi i miejscowości liczących do 5 tys. mieszkańców.
  • Natomiast najrzadziej robią to osoby w wieku 65–74 lat, wolące nie mówić o swoich dochodach, z wykształceniem średnim, a także z miast mających od 50 tys. do 99 tys. ludności.

Sklepy internetowe wciąż się narażają

Dyrektywa Omnibus miała ukrócić niekorzystne dla kupujących praktyk, obserwowanych choćby podczas Black Friday czy sezonu wyprzedaży. Sprzedawcy potrafili wówczas podnosić specjalnie ceny na chwilę przed udzieleniem rabatu, by wyglądał on bardziej atrakcyjnie. Wówczas realnej okazji zakupowej nie było i oznaczało to de facto wprowadzanie klienta w błąd.

Mimo wymogów wprowadzonych przez dyrektywę nadal można spotkać się z nadużyciami ze strony nieuczciwych przedsiębiorców. Wciąż przecież zdarza się, że sprzedawcy celowo utrudniają ustalenie poziomu najniższej ceny z ostatnich trzydziestu dni. Można ją sprawdzić online po rozwinięciu dodatkowej ikonki, o ile konsument wcześniej ją znajdzie. Sklepy często też wskazują cenę małą i niewyraźną czcionką, a więc w sposób raczej nieczytelny. Ponadto przy promocyjnej cenie dodają mało konkretną adnotację, np. „-30% ceny początkowej”.

Badanie UCE Research i Grupy Blix przeprowadzono na reprezentatywnej próbie ponad tysiąca Polaków.

  • 1
Polacy nie wierzą promocjom w e-commerce

Polacy nie wierzą promocjom w e-commerce

25 stycznia 2024

24 stycznia 2024