Nowa lukratywna przestrzeń dla sponsorów piłkarskich? FiFA rozważa reklamy w przerwach VAR
  • 0
  • 0
12.05.2019

Nowa lukratywna przestrzeń dla sponsorów piłkarskich? FiFA rozważa reklamy w przerwach VAR

Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej (FIFA) rozważa reklamy w trakcie meczów piłkarskich. Chodzi o przerwy na wideoweryfikację spornych sytuacji, czyli tzw. VAR. Według szacunków sponsorzy mogą zapłacić za reklamy w tych przerwach na dużych imprezach jak mistrzostwa świata nawet między 50 a 100 mln funtów.

System VAR (skrót od video assistant referee) zapobiega błędom popełnianym w meczach przez sędziów na boisku. Sędzia główny jest w kontakcie z sędziami, którzy analizują sytuację, siedząc przed monitorem. Po ich podpowiedzi może sam obejrzeć sytuację na boisku. System wprowadzany był stopniowo od 2016 r. Od 2017 r. wideoweryfikację stosowano w meczach polskiej Ekstraklasy. Globalnie zadebiutowała podczas ubiegłorocznych mistrzostw świata w Rosji.

Od tego czasu reklamodawcy nieoficjalnie pytają Fifę o możliwość komercyjnej obecności podczas przerw VAR.
Gra jest warta świeczki, nawet jeśli pojedyncza tego rodzaju przerwa w meczu trwa kilkadziesiąt sekund, maksymalnie kilka minut. Podczas całych mistrzostw w Rosji przerwy VAR zajęły w sumie 27 minut. Analizy firmy Ampere Analysis wykazały, że minuta takiej reklamy kosztowałaby około 600 tys. funtów.

Obecnie reklamy emitowane są tylko przed zakończeniem i rozpoczęciem meczu, a także w trakcie przerwy. Ta ostatnia jest na tyle długa, że większość kibiców przestaje koncentrować się na meczu i zajmuje się wtedy czymś innym. Marki obecne  w przerwach na skorzystanie z systemu pomocniczego stawałyby się częścią meczu, dlatego byłyby gotowe sporo za to zapłacić. Eksperci szacują, że tylko za obecność podczas przerw VAR dużego turnieju wyłożyłyby 50 mln funtów. W większym pakiecie nawet 100 mln funtów.

FIFA analizuje nową opcję reklamową, ale nie spieszy się z jej wprowadzeniem. Uznaje, że technologia jest nowością, mocno wpływa na odbiór meczów i ciągle budzi wśród kibiców dyskusje.

źródło: „Financial Times”

10 maja 2019

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
10.05.2019

PSPR zgłasza do Rady Etyki PR sprawę informacji podanych w książce „Delfin. Mateusz Morawiecki”

Władze Polskiego Stowarzyszenia Public Relations wyraziły zaniepokojenie informacjami zamieszczonymi w wydaniu „Super Expressu” z 10 maja na temat książki Piotra Gajdzińskiego. Według dziennikarzy autor opisuje w niej szczegóły z życia prywatnego swojego przełożonego, Mateusza Morawieckiego. PSPR zwróciło się o wydanie opinii w sprawie złamania Kodeksu etyki PSPR.