Nastroje konsumenckie w kwietniu 2024 - Marketing przy Kawie
Nastroje konsumenckie w kwietniu wciąż nieznacznie nad kreską – badanie GfK
  • 0
  • 1
10.05.2024

Nastroje konsumenckie w kwietniu wciąż nieznacznie nad kreską – badanie GfK

Kwiecień to czwarty kolejny miesiąc, w którym wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce jest dodatni. Od stycznia wynik niemal się nie zmienił – wynika z badania GfK – An NIQ Company.

Barometr Nastrojów Konsumenckich to syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. W kwietniu 2024 r. wyniósł on 1,3 pkt, co oznacza minimalny spadek, o 0,6 jednostki w stosunku do marca.

Wciąż w dużo gorszych nastrojach konsumenckich są się przedstawiciele większości państw unijnych. W ich przypadku średnia wyniosła -13,7, czyli niemal dokładnie tyle samo, co przed miesiącem.

Nastroje konsumenckie w kwietniu wciąż nieznacznie nad kreską – badanie GfK

Z danych wynika, że w kwietniu br. pogorszyła się większość kluczowych wskaźników barometru

Jest tak zarówno w zakresie oceny sytuacji ekonomicznej kraju, jak i własnych portfeli. Wyjątkiem okazała się nieco większa skłonność do wydatków na dobre trwałe. Znacznie większe zmiany wciąż można zauważyć w perspektywie długofalowej. Przed rokiem składowe barometru były nawet o kilkadziesiąt jednostek gorsze, a główny wskaźnik był aż 13 kresek poniżej zera.

W kwietniu w wyraźnie lepszych nastrojach konsumenckich byli polscy mężczyźni (co jest regułą w tym badaniu). Gdyby o wynikach decydowały jedynie kobiety, wynik barometru byłby ujemny. Wyraźnie większe – i tu również bez odchyleń od normy – okazały się różnice w podziale na wiek.

  • W najlepszych nastrojach konsumenckich są ludzie młodzi (od 15 do 29 lat). Wskaźnik w tej grupie sięga plus 18–19 jednostek.
  • Dla porównania, badani z grupy 50–59 i powyżej 60 lat odnotowali średnik wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym kolejno -9 i -5,5 jednostki.

Wciąż na podobnym poziomie utrzymują się obawy społeczeństwa związane z potencjalnym wzrostem cen oraz kryzysem na rynku pracy:

  • niecałe 80 proc. badanych prognozuje, że ceny w najbliższych miesiącach nadal będą rosnąć,
  • ponad 38 proc. obawia się, że w bliskiej przyszłości stopa bezrobocia w kraju wzrośnie.

– Wskaźnik barometru nastrojów konsumenckich od czterech miesięcy niemal nie drgnął, ale jest to „nuda”, na którą handel i cała gospodarka czekały od dawna. Rynek złapał oddech i niewiele wskazuje, by w najbliższych miesiącach sytuacja istotnie się poprawiła lub pogorszyła. Znaczących zmian nie dostrzegamy ani na rynku pracy, ani w koniunkturze najważniejszych sektorów przemysłu. Spokojniej zrobiło się także w geopolityce. Ostatnie lata pokazały nam jednak, że pewne jest wyłącznie to, że nic nie jest pewne. Tym bardziej cieszy długi okres spokoju i brak radykalnych zmian, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić – mówi Barbara Lewicka, senior director w GfK – An NIQ Company.

10 maja 2024

9 maja 2024