Marketplaces generują 48% całkowitej wartości zakupów online Polaków – badanie Google i Euromonitora
  • 0
  • 3
14.10.2022

Marketplaces generują 48% całkowitej wartości zakupów online Polaków – badanie Google i Euromonitora

Według nowego badania przeprowadzonego przez Euromonitor 48% całkowitej wartości zakupów e-commerce to zakupy w ramach elektronicznych platform sprzedażowych (marketplaces). Polacy wybierają marketplaces głównie ze względu na szybką dostawę i odpowiednią cenę. Wśród topowych platform znalazły się: Allegro (39%) i Aliexpress (3%).

Sprzedaż detaliczna w Polsce w 2021 r. wyniosła 551 mld zł. Z tego 18%, czyli 99 mld zł to zakupy online. Aż 48% całkowitej wartości zakupów online wygenerowały platformy sprzedażowe (marketplaces). W 2020 r., także ze względu na pandemię, wartość sprzedaży poprzez platformy wzrosła o 63% w porównaniu do 2019 r. Rok temu wzrost ten wyniósł 36%.

Google w najnowszym badaniu przeprowadzonym we współpracy z Euromonitorem sprawdził:

  • nawyki zakupowe Polaków związane z platformami sprzedażowymi;
  • czynniki, które decydują, czy i który marketplace wybiorą do zakupu danego produktu.

Na podstawie ich ostatniego miesiąca zakupów wyróżnione zostały 3 grupy konsumentów:

  • klienci elektronicznych platform sprzedażowych;
  • klienci sklepów internetowych (ale nie platform sprzedażowych);
  • klienci obu kanałów sprzedaży.

Marketplaces generują 48% całkowitej wartości zakupów online Polaków

Pokolenie, które najczęściej korzysta zarówno z marketplaces, jak i sklepów internetowych, to milenialsi. 62% klientów platform sprzedażowych to osoby z wykształceniem średnim, a 27% – z wyższym. Elektroniczne platformy sprzedażowe wybiera tylko 7% przedstawicieli pokolenia baby boomers, lecz 12% tego pokolenia woli sklepy internetowe. Wśród głównych kategorii produktów w każdej z grup znalazły się: elektronika użytkowa oraz moda – tłumaczy Michał Protasiuk z Google.

Główne kategorie produktów kupowane na platformach sprzedażowych to ubrania (36%) oraz drobna elektronika użytkowa (31%). 27% badanych kupiło w marketplace produkt beauty lub związany ze zdrowiem. Kobiety najchętniej kupują ubrania (44%) i kosmetyki (34%), a mężczyźni – drobną elektronikę użytkową (41%).

91% kupujących na platformach sprzedażowych (vs 86% klientów sklepów internetowych) twierdzi, że podczas ich ostatniego zakupu opcje płatności były jasno określone. Płatność przelewem bankowym wybiera 34% klientów elektronicznych platform sprzedażowych i 30% klientów sklepów online. Płacenie kartą płatniczą wybiera 21% klientów marketplaces i 20% klientów sklepów online.

Wśród topowych platform według polskich użytkowników znalazły się:

  • Allegro (39% wartości sprzedaży w 2021 roku),
  • AliExpress (3%),
  • Empik (1%).

Lokalne platformy sprzedażowe (34%) są częściej wybierane głównie ze względu na:

  • różne rodzaje dostawy w porównaniu z platformami globalnymi (16%);
  • różnorodność opcji płatności (27% vs 11%).

Allegro to lokalny marketplace działający od ponad 20 lat. Jest dobrze znany i cieszy się zaufaniem wśród klientów. Zajmuje także silną pozycję lidera w handlu elektronicznym z 39% wartości sprzedaży w 2021 r. Duzi międzynarodowi konkurenci, tacy jak Amazon, AliExpress i Shopee, odnoszą sukcesy na rynkach międzynarodowych, ale nie działają wystarczająco długo w Polsce. Dlatego muszą przebić ofertę Allegro, aby przyciągnąć polskich kupujących i zbudować z nimi dobrą relację – mówi Michał Protasiuk z Google.

Allegro to topowy marketplace zarówno dla osób kupujących na platformach sprzedażowych (aż 72% z nich ocenia pozytywnie Allegro), jak i klientów głównie sklepów internetowych (30% z nich ocenia Allegro najwyżej).

O badaniu

Wszystkie zaprezentowane dane pochodzą z badania Euromonitor International „Online marketplaces in the CEE”, wykonanego na zlecenie Google. W badaniu, przeprowadzonym w grudniu 2021 r. wzięło udział 1000 konsumentów z Polski w wieku 18–64 lata.

14 października 2022

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.10.2022

Konsumenci kwestionują zaangażowanie firm – powstaje raport „Dobry biznes” ARC Rynek i Opinia

Firmy coraz częściej mówią o swoim zaangażowaniu w odpowiedzialny biznes. Mimo to wyniki badania ARC Rynek i Opinia wskazują, że zdaniem dużej części konsumentów nie jest to zaangażowanie wystarczające. Dotyczy to zarówno tych przedsiębiorstw, które mogą pochwalić się konkretnymi rozwiązaniami z tego zakresu, jak i tych, które do tej pory nie angażowały się w zrównoważony biznes.

13 października 2022