W Polsce rośnie e-commerce, rosną też tzw. retail media – badanie GroupM
  • 0
  • 3
21.09.2022

W Polsce rośnie e-commerce, rosną też tzw. retail media – badanie GroupM

Przychody reklamowe platform e-commerce globalnie wyniosą w tym roku 101 mld dol. Przekłada się to na 18 proc. światowych inwestycji w media digital. W Polsce wydatki na retail media sięgną w tym roku blisko 800 mln zł, co zapewni im 12 proc. udziału w wydatkach na reklamę cyfrową – ocenia GroupM.

Sprzedaż e-commerce będzie w tym roku warta 5,4 bln dol., czyli 19 proc. wartości światowej sprzedaży detalicznej. To o 1 p.p. więcej niż w pandemicznych latach 2020 i 2021. W perspektywie pięciu lat udział e-commerce wzrośnie do jednej czwartej wartości sprzedaży detalicznej.

Coraz istotniejszym elementem biznesu sprzedawców w sieci i platform marketplace jest oferta reklamowa. GroupM oszacował, że wartość tzw. retail mediów, czyli przychodów z reklam sprzedawanych przez graczy e-commerce, sięgnie w tym roku globalnie 101 mld dol. Będzie to stanowiło:

  • 18 proc. udział w światowym rynku reklamy digital;
  • 11 proc. w rynku reklamy ogółem.

W perspektywie pięciu lat retail media wzrosną o 60 proc., a więc szybciej niż globalne wydatki na reklamę cyfrową.

W Polsce retail media będą w tym roku warte około 790 mln zł

Zapewni im to 12-procentowy udział w torcie reklamy digital. W całym polskim rynku reklamy segment ten kontroluje więc nieco ponad 6 proc. udziału.

W Polsce rośnie e-commerce, rosną też tzw. retail media

– Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce sięgnie w tym roku blisko 10 proc. Jest więc nieco poniżej światowej średniej podbijanej potęgą Chin i Stanów. Z tego też wynika nieco mniejszy udział retail mediów w polskiej reklamie digital – komentuje Łukasz Sztuczyński, szef obszaru e-commerce w polskim oddziale GroupM.

Lwią część segmentu retail mediów stanowi w Polsce Allegro. Swoje oferty reklamowe intensywnie rozwijają też jednak inni gracze, m.in. OLX, Amazon czy Empik. Źródeł ich wzrostu można szukać zarówno w ewolucji zachowań zakupowych klientów, jak i aktywnym rozwoju ofert reklamowych poszczególnych platform.

W Polsce rośnie e-commerce, rosną też tzw. retail media

– Coraz częściej cała ścieżka zakupowa klienta odbywa się wewnątrz jednej platformy. Konsumenci w poszukiwaniu produktów udają się bezpośrednio do stron e-commerce, a to oznacza, że marki muszą inwestować w komunikację właśnie tam. Widzą to również platformy udostępniające formaty reklamowe dopasowane do konkretnych etapów ścieżki zakupowej. To m.in. szerokozasięgowe banery na stronach głównych, formaty w pobliżu listingu produktów, prezentujące alternatywną ofertę czy w końcu pozycjonowanie produktów lub ofert na tych listingach – tłumaczy Łukasz Sztuczyński.

Polska wpisze się w światową dynamikę wzrostu retail mediów w najbliższych pięciu latach

Potencjał tworzą perspektywy samego e-commerce. Ten będzie powiększał udział w sprzedaży detalicznej. Wzrośnie także zainteresowanie marketerów ofertą reklamową platform e-commerce.

– Szczególnie w trudniejszych warunkach rynkowych szukają oni rozwiązań szybko wspierających sprzedaż. Wabikiem dla marketerów są też dane platform e-commerce, kuszące nie tylko dla marek prowadzących sprzedaż w obrębie tych platform. Retail mediom sprzyja także przesuwanie w ich kierunku środków z budżetów trade-marketingowych – uważa Łukasz Sztuczyński.

Definicja retail mediów przyjęta przez GroupM uwzględnia przychody reklamowe czerpane przez internetowe platformy handlowe, w tym marketplace. By uniknąć zdublowania, wyłączono z niej przychody dostawców software’u czy rozwiązań technologicznych, jak Shopify, Pacvue czy Criteo oraz przychody z search czy social commerce (Google Shopping czy Instagram Shopping).

  • 1
W Polsce rosną retail media wraz z e-commerce

W Polsce rosną retail media wraz z e-commerce

21 września 2022