Zakupy w polskich domach – kto decyduje, a kto kupuje? Mindshare Polska z badaniem na temat decyzyjności zakupowej
  • 0
  • 1
11.07.2019

Zakupy w polskich domach – kto decyduje, a kto kupuje? Mindshare Polska z badaniem na temat decyzyjności zakupowej

Maksymalnie 20% osób decydujących o zakupie nie dokonuje tego zakupu osobiście. Z kolei większość decyzji zakupowych podejmuje jedna osoba. W polskich gospodarstwach domowych jest to najczęściej kobieta, choć są kategorie, w których to mężczyźni mają najważniejszy głos – pokazuje badanie Mindshare Polska.

Pion business planning Mindshare Polska wydał raport z ilościowego badania rynku. Jego celem była identyfikacja osób podejmujących decyzje zakupowe w gospodarstwach domowych w Polsce w 17 kategoriach produktów i usług: od podstawowych produktów spożywczych, przez odzież, kosmetyki, AGD, meble, po usługi telekomunikacyjne.

Eksperci skupili się również na identyfikacji różnic pomiędzy decydentami a kupującymi. Jak się okazuje, można wyróżnić dwie grupy, w których owych różnic prawie nie ma. Osoba decydująca jest w około 90% przypadków również kupującą. Tak właśnie dzieje się w:

  • kategoriach FMCG, kosmetyków, leków oraz chemii gospodarczej, w których głównym decydentem i kupującym są kobiety,
  • kategoriach technologicznych i specjalistycznych, gdzie przeważający głos mają mężczyźni.

Wśród respondentów powyżej 35. roku życia najwięcej osób niekupujących i niedecydujących samodzielnie o zakupie znajduje się wśród mężczyzn. Trend jest widoczny szczególnie w zakupie kosmetyków, chemii gospodarczej, a także soków dla dzieci. Odsetek mężczyzn deklarujących brak zaangażowania zakupem wynosi 60%. Konsumenci przodują jednak w decyzjach i zakupach sprzętu RTV, samochodów czy usług telekomunikacyjnych, choć i wtedy bardzo często kobiety są osobami współdecydującymi.

O badaniu
Ilościowe badanie zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1032 internautów, reprezentatywnej dla badanej populacji pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

 

 

Ewa

1 miesiąc temu

Myślę że na tej infografice są błędy tzn trzy razy są zaznaczone podstawowe art spożywcze i 52% - pewnie jest to wersja zamarkowana przez grafika ;)

11 lipca 2019