Katalog drukowany – jego miejsce w ścieżce zakupowej klientaKatalog drukowany – jego miejsce w ścieżce zakupowej klientaKatalog drukowany – jego miejsce w ścieżce zakupowej klientaKatalog drukowany – jego miejsce w ścieżce zakupowej klienta
Katalogi drukowane nadal atrakcyjną formą budowania doświadczenia klienta (fot. chroma.pl)

Katalog drukowany – jego miejsce w ścieżce zakupowej klienta

Katalog drukowany – jego miejsce w ścieżce zakupowej klienta
Redakcja

Redakcja

-

×

Obecnie możesz przeczytać

1 artykuł dziennie

Zarejestruj się bezpłatnie,

aby otrzymać dostęp do 4915 artykułów

Masz już konto?
Zaloguj się
Jest wiele punktów styku w ścieżce zakupowej konsumenta, w których drukowany katalog może stanowić przewagę konkurencyjną. Może też pogłębić doświadczenie marki. Trzeba tylko dobrze zaplanować jego obecność, by marka znalazła się na właściwym miejscu w umyśle odbiorcy.

Ścieżka zakupowa konsumenta to trudny i złożony temat. Wraz z rozwojem technologicznym mnożą się punkty styku. Przeplatają się w nich działania w obszarze digital i offline. Firmy inwestują w nowe kanały dotarcia i optymalizują dotychczasowe. Sfera cyfrowa to pole do testowania nowinek w podążaniu za konsumentami. Pytanie tylko: czy wszyscy rynkowi gracze są pionierami i odważnie sięgają po nowe rozwiązania?

Część z nich stawia na rozbudowywanie doświadczenia kontaktu z marką. Chodzi nie tylko o kompetentny personel w miejscu sprzedaży czy sprawną komunikację w social media. Także o pokazanie możliwości wyboru i kontekstu użycia produktu. Strona internetowa umożliwia zaprezentowanie pełnej oferty, ale w sposób wycinkowy.

Odbiorca nie ma psychologicznego dostępu do niej w całości – kto przejrzał do końca jakikolwiek katalog online? Co gorsza, nie zawsze można tam osadzić produkt w szerszym kontekście, nie tak łatwo jest zbudować wokół niego opowieść. To tylko baza danych.

Druk to bardziej namacalne doświadczenie. Co więcej – to sposób wyróżnienia się w oceanie informacji online. Druk to głębsze doświadczenie pewnej całości, co pokazuje sposób odbierania książek drukowanych i cyfrowych. Te ostatnie człowiek skanuje pobieżnie, przetwarza z nich mniej informacji. W druku, oprócz lepiej dostępnej zawartości, liczy się również przedmiot estetyczny, jakim jest książka. Czytelnik może też łatwo ocenić, w którym miejscu publikacji się znajduje.

Na naszym rynku najkorzystniejszą ofertę cyfrowego druku katalogów w niewielkich nakładach ma obecnie drukarnia internetowa Chroma. Oferuje przy tym szereg opcji, dzięki którym publikacja może wyróżniać się jakością i dopracowanym wyglądem. To propozycja dla wszystkich tych, którzy myślą o zróżnicowaniu przekazu np. podczas targów czy imprez branżowych.

Spójrzmy jeszcze na sztandarowy przykład wykorzystania katalogu drukowanego w komunikacji – katalog sieci Ikea. Przez długi czas był to głównie katalog produktów wraz z listą opcji. Od kilku lat jest inspirującym magazynem lifestyle’owym, pokazującym możliwe aranżacje pomieszczeń i podpowiadającym ciekawe rozwiązania wnętrzarskie. Jednocześnie uczy przyzwoitego, skandynawskiego designu. Pełni rolę edukacyjną i dostarcza przyjemności.

Dzięki modelowi dystrybucji jest zawsze obecny w świadomości konsumentów jako pewien punkt zaczepienia, odniesienie do innych, konkurencyjnych firm oferujących wyposażenie wnętrz. Stanowi istotny zasób marki i wzór do naśladowania. Oczywiście nie trzeba powielać tak kosztownego modelu. Warto jednak pamiętać, że katalog drukowany czy publikacja firmowa to coś więcej niż spis sprzedawanych produktów. Konsumentowi trzeba zaoferować pełniejsze doświadczenie na stronach własnych publikacji.

Wybór między drukiem a digitalem to nie gra o sumie zerowej. Nie jest tak, że jedno wygrywa kosztem drugiego. Przeciwnie, na wielu polach ich role się uzupełniają, wywołując efekt synergii. Nawet Ikea ostatnio odtworzyła swój katalog na Pintereście, nie rezygnując z druku.

Katalog drukowany w małym nakładzie zdobędzie uwagę klienta. Szybko dopasuj się do jego upodobań

W komunikacji B2B nie potrzeba wielkich nakładów – ani w druku, ani w budżecie. Targi, spotkania branżowe, konferencje, tworzenie własnych materiałów na potrzeby employer brandingu, CSR czy relacji inwestorskich – we wszystkich tych sytuacjach ważne jest raczej szybkie wykonanie niewielkiej liczby publikacji. Tu bezkonkurencyjna obecnie będzie drukarnia internetowa Chroma.pl. Dla małych nakładów katalogów klejonych PUR (a więc najwyższej jakości klejenie) ma w tej chwili najlepszą ofertę na rynku jeśli chodzi o cenę – nawet kilkukrotnie niższa cena niż u konkurencji przy małych nakładach. Oferuje też szeroki wybór formatów oraz niemal nieskończone możliwości konfiguracji. Jej atutem jest także szybkość realizacji – 3 dni.

Warto też rozważyć zróżnicowanie katalogów w zależności od segmentu klientów. Tak właśnie robią hipermarkety. Różnicują gazetki reklamowe w zależności od danej dzielnicy oraz cech socjo- i demograficznych jej mieszkańców. Można przeprowadzić rozeznanie, którą z silnych stron własnej oferty najlepiej będzie uwypuklić w poszczególnych kanałach sprzedaży czy komunikacji. Efektem będzie przygotowanie nieco innej wersji publikacji dla każdej sensownie wyodrębnionej grupy odbiorców.

Niewielkie nakłady wysokiej jakości drukowanych katalogów pozwalają także podkreślić siłę firmy i umiejętność dostosowania się do trendów rynkowych. W części katalogów można np. zastosować uszlachetnienia – Chroma.pl specjalizuje się w takich rozwiązaniach, oferując wybiórcze złocenia, srebrzenia czy lakier UV 3D,

W przygotowaniu dopasowanej oferty nieocenioną pomocą jest druk cyfrowy. Umożliwia on przygotowanie profesjonalnie wyglądających publikacji w niewielkich nakładach. Klejony, wielostronicowy katalog na dobrym papierze buduje doświadczenie marki. Pokazuje jej siłę, wpływa na wizerunek, zachowując jednocześnie swoją podstawową, utylitarną funkcję – prezentuje firmowy asortyment.

Gdy pojawia się zainteresowanie – zaimponuj jakością publikacji

Ścieżki zakupowej współczesnego klienta nie da się już opisać prostym (lub odwróconym) ROPO. Zbyt wiele jest punktów, w których można natknąć się na markę. Zbyt szybko odbywa się postęp technologiczny, który dostarcza coraz to nowych narzędzi komunikacyjnych. W procesie podejmowania decyzji zwykle następuje jednak moment, gdy konsument chce spokojnie i dogłębnie poznać cechy produktu, który być może kupi.

Wyobraźmy sobie np. zakup dywanu. Trzeba rozważyć nie tylko jego rozmiar i to, czy wzór przypadł nam do gustu. Ważne jest także dopasowanie do pomieszczenia, dekoracyjność, rodzaj tkaniny, sposób wykonania, materiał, zapach, kwestie związane z czyszczeniem. Czy chcemy miękki dywan o grubości kilku centymetrów? A może lepszy będzie ten z krótkim, sztywnym włosiem bądź tkany płasko? Nie wszystko da się ocenić na podstawie obrazka i opisu w internecie. Przychodzi więc czas na wizytę w sklepie.

Tu również niekoniecznie jeszcze podejmiemy decyzję. Bardzo możliwe jednak, że sprzedawca wręczy nam drukowane katalogi producentów, których dywany sklep ma na składzie. W domu, mając jeszcze w pamięci cechy dywanów obejrzanych w sklepie, rozejrzymy się w pełnej ofercie danego producenta. Zaznaczymy długopisem bądź post-item te produkty, które najbardziej spodobały nam się pod względem pewnych cech. I sprawdzimy, czy ta najlepsza dla nas opcja jest w ogóle dostępna np. w rozmiarze, którego w sklepie akurat nie było. Jaki będzie ciąg dalszy? Jeśli sprzedawca poświęcił nam uwagę i zadbał o nas, zaopatrując w katalogi, zapewne to jego poprosimy o sprowadzenie pożądanego produktu.

Pamiętajmy przy tym, że decyzji zakupowych dotyczących wystroju mieszkania nie podejmuje się samodzielnie. A właśnie katalog zapewnia komfortowe wspólne doświadczenie wyboru. Co równie istotne – dobrze przygotowany katalog nawet po zakupie zostanie u klienta. Stanie się wtedy kolejnym cennym zasobem marki, pozostającym stale do dyspozycji potencjalnego nabywcy.

Obecność katalogu marki w domu czy biurze klienta sprawia, że klient zawsze ma do czego wrócić. Bo czy np. ściana pełna książek oznacza, że posiadacz wszystkie je przeczytał? Nie – ale wybrał dla siebie to, po co w razie potrzeby chciałby sięgnąć. Tak samo katalogi produktów, jeśli zostaną zachowane, stanowią podstawę przyszłych wyborów konsumenckich.

Aby jednak odbiorca je zatrzymał, trzeba postawić na jakość. Drukarnia internetowa Chroma.pl zapewnia ją, oferując nie tylko profesjonalny druk, szeroki wybór gramatur i rodzajów papieru oraz klejenie PUR. Proponuje też uszlachetnienia okładki – wybiórcze srebrzenie, złocenie lub lakier UV 3D. Te ostatnie podkreślą wartość firmy i jej oferty. Bardzo wyraźnie pokażą klientowi, że firma ceni i sama oferuje jakość.

Artykuł przygotowany we współpracy z drukarnią internetową Chroma.pl.