- 0
- 4
Wzrost wynagrodzeń i stawek w branży public relations – badanie ZFPR
Związek Firm Public Relations opublikował wyniki badania wynagrodzeń i stawek godzinowych za usługi firm sektora public relations. Osoby pracujące na stanowiskach specjalistów zarabiają do 15% więcej w porównaniu z danymi z roku 2021. Stawki cennikowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 9%.
– W porównaniu do badania z połowy 2021 r. wzrost wynagrodzeń pracowników sektora wynosi średnio 11% dla płacy całkowitej. Branża pozostaje więc atrakcyjna także dla osób rozpoczynających karierę. Mogą one liczyć na duże wsparcie w rozwoju zawodowym. Stałe programy szkoleniowe oferują już praktycznie wszystkie agencje PR w porównaniu z 76% w poprzednim badaniu. O rozwoju branży świadczą również deklaracje 80% agencji o zwiększeniu zatrudnienia w tym roku. Średni staż pracy w agencjach wynosi 5 lat – mówi Agnieszka Bacińska, wiceprezeska ZFPR.
W tegorocznej edycji badania, zrealizowanej w kwietniu i maju, udział wzięło 28 agencji zrzeszonych w ZFPR. Oznacza to wzrost próby badawczej w porównaniu z rokiem poprzednim. Uzyskane metodą kwestionariuszową dane ponad 690 osób zostały opracowane i zweryfikowane przez firmę Willis Towers Watson Polska.
– Po raz pierwszy w naszym badaniu analizie poddano funkcjonujące w agencji PR:
- rozwiązania wellbeing;
- praktyki w zakresie transparentności płac;
- formy wsparcia osób powracających z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych.
Warto odnotować, że ponad 40% firm wyrównuje wynagrodzenie zasadnicze osobom powracającym z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich czy wychowawczych. Z kolei 36% stosuje dla nich zredukowany czas pracy – dodaje Agnieszka Bacińska.
Wynagrodzenia w public relations
W tabeli poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń całkowitych brutto z umów o pracę (rynkowa mediana) dla typowych stanowisk w branży public relations.
Dopasowanie stanowisk do modelu badania oparte zostało na wzorcowych opisach poszczególnych stanowisk. Każde stanowisko z modelu badania ma zwięzły opis:
- głównych obszarów odpowiedzialności,
- kompetencji,
- wymagań stawianych zajmującym je osobom.
Pozwala to na porównanie stanowisk występujących we własnej organizacji z opracowanym rynkowym profilem wzorcowym. Tym samym można trafniej porównywać stanowiska.
nazwa stanowiska | opis stanowiska | wynagrodzenie całkowite brutto mediana (PLN/miesięcznie) | |
CEO/prezes | Najwyższe rangą stanowisko w organizacji o charakterze wykonawczym i strategicznym. Członek zarządu, często (współ)właściciel, komandytariusz. Odpowiada za projektowanie i realizację strategii organizacji oraz celów biznesowych. Raportowana wartość wynagrodzenia całkowitego obejmuje wynagrodzenie za zarządzanie firmą. Jest to wynagrodzenie uzyskane w pełnym ostatnim roku finansowym przez osobę zajmująca to stanowisko. Nie uwzględnia się przychodów z tytułu ew. dywidend i wzrostu wartości firmy w przypadku CEO zarządzających firmami stanowiącymi ich (współ)własność. | 23 567* | |
Partner/executive /wielofunkcyjny członek zarządu | Stanowisko w pierwszej linii zarządzania, często członek zarządu, partner. Razem z prezesem i ew. innymi executives opowiada za projektowanie i realizację strategii firmy. Odpowiada typowo za więcej niż jeden dział (unit). | 22 876* | |
Managing director | Najwyższe rangą stanowisko wykonawcze. Koncentruje się na zarządzaniu operacyjnym w firmie, gdzie typowo jest jeszcze powyżej tego stanowiska prezes/(współ)właściciel. Zarządza całym zespołem firmy i odpowiada za wyniki finansowe organizacji. | 21 656* | |
Unit director | Zarządza samodzielną strukturą (dział/departament), podlega dyrektorowi zarządzającemu/prezesowi. Zespoły projektowe lub stałe z menedżerami i specjalistami. 7+ lat doświadczenia w branży, nadzór nad realizacją projektów przez dział/ departament. Doradza klientom i zatwierdza strategie PR w projektach. Określa strategię rozwoju współpracy z klientami oraz zarządza relacjami z wybranymi kluczowymi klientami. Całościowa obsługa największych szans new business, współudział w kształtowaniu strategii i budowaniu przewag konkurencyjnych. | 15 648 | |
Account director (group account manager) | Kieruje dużymi i średnimi zespołami projektowymi. 6+ lat doświadczenia w branży. Planowanie strategiczne i programów PR. W dużych organizacjach może odpowiadać za część portfela klientów, gdzie w ramach swojego segmentu podlega unit directorowi, w małych – bezpośrednio dyrektorowi generalnemu. Całościowa obsługa ważnych nowych szans sprzedażowych. Może wnosić wkład w kształtowanie strategii i budowanie przewag konkurencyjnych dla całej firmy albo jej macierzystej części. | 12 300 | |
Senior account manager (senior consultant) | Buduje i typowo kieruje dużymi i średnimi zespołami projektowymi. 5+ lat doświadczenia w branży. Planowanie strategiczne i programów PR, całościowy nadzór nad procesem obsługi wybranych klientów. Samodzielnie pozyskuje nowych klientów, ma budżet sprzedaży do realizacji. Uczestniczy i może koordynować rozwój know-how firmy w określonym obszarze oraz wnosić wkład w kształtowanie strategii firmy. | 10 454 | |
Account manager (consultant) | Buduje i kieruje zespołami projektowymi lub pracuje samodzielnie. 4+ lat doświadczenia w branży. Planuje i realizuje programy PR w ramach zatwierdzonych strategii. Utrzymuje stały kontakt z klientami, może odpowiadać za wybranych klientów. Aktywnie pozyskuje nowych klientów pod ogólnym nadzorem, ma budżet sprzedaży do realizacji. Uczestniczy w rozwoju know-how firmy w określonym obszarze. | 8500 | |
Junior account manager | Buduje niewielkie zespoły projektowe i kieruje nimi pod nadzorem directora lub pracuje samodzielnie. 3+ lat doświadczenia w branży. Planuje i realizuje programy PR w ramach zatwierdzonych strategii. Utrzymuje stały kontakt z klientami, zarządza relacjami pod nadzorem. Aktywnie pozyskuje nowych klientów pod ścisłym nadzorem. Ma budżet sprzedaży do realizacji, uczestniczy w rozwoju know-how firmy w określonym obszarze. | 7057 | |
Senior account executive (junior consultant) | Pracuje samodzielnie. 2+ lat doświadczenia w branży. Współuczestniczy z managerem w planowaniu programów oraz złożonych zadań standardowych. Zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem, pomaga w przygotowaniu ofert. Może uczestniczyć w działaniach związanych z rozwojem know-how firmy. | 6610 | |
Account executive | Pracuje samodzielnie lub pod nadzorem managera. 1+ lat doświadczenia w branży. Realizuje zadania standardowe w ramach programów. Zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem, może pomagać w przygotowaniu ofert. Wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji. | 5365 | |
Junior account executive | Pracuje pod nadzorem – poziom wejściowy, zwykle po stażu. Realizuje zadania standardowe w ramach programów, zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem. Typowo nie jest zaangażowany w proces sprzedaży albo zapewnia wsparcie techniczne. Wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji. | 4270 | |
Assistant | Pracuje pod nadzorem, typowo po stażu. Wspiera inne osoby z zespołu, sporadycznie ma kontakt z klientem lub nie ma wcale. Brak odpowiedzialności za sprzedaż. Wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji. | 3310* |
Stawki cennikowe w PR
Badanie ZFPR obejmowało również określenie wartości stawek cennikowych. Są to stawki pokrywające wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę. Prezentowane są klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Dane zostały opracowane według stanu na dzień 1 kwietnia 2022 r. Wzrost stawek odnotowano dla 75% stanowisk, które wyceniono rynkowo w obydwu edycjach badania (2021 i 2022 r.).
Ze względu na specyfikę stanowiska prezentowane jest miesięczne wynagrodzenie całkowite brutto w zł, dla wszystkich typów umów łącznie, tj. umów o pracę, cywilnoprawnych oraz B2B. Przy fakturach nie uwzględniono VAT. |
W tabeli poniżej zaprezentowano mediany wartości stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk wyrażone w PLN (netto).
nazwa stanowiska | stawka godzinowa PLN (mediana) |
CEO/prezes | 750 |
Partner/executive/wielofunkcyjny członek zarządu | 600 |
Managing director | 530 |
Unit director | 450 |
Account director (group account manager) | 400 |
Senior account manager (senior consultant) | 350 |
Account manager (consultant) | 300 |
Junior account manager | 233 |
Senior account executive (junior consultant) | 220 |
Account executive | 150 |
Junior account executive | 140 |
Assistant | 120 |
Definicje
Wynagrodzenie całkowite (TR). Suma rocznej płacy zasadniczej brutto i wartości wynagrodzeń zmiennych należnych w całym roku kalendarzowym 2021, podawana w celu oszacowania całkowitego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi. Wynagrodzenie to obejmuje zarówno płacę gwarantowaną, jak i zmienną. Wartość roczna TR podzielona przez 12 stanowi miesięczne wynagrodzenie całkowite (MTR). Wartość wyrażona brutto dla umów o pracę. Obejmuje więc kwotę pieniężną netto przekazaną pracownikowi oraz pobrany PIT i tzw. ZUS pracownika.
Mediana. Wskazuje konkretną daną, uzyskaną w wyniku ustawienia listy wszystkich zebranych danych od najniższej do najwyższej i wybrania tej, która dzieli próbę na dwie równoliczne połowy (wartość środkowa w próbie). W kontekście danych płacowych mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem (i zajmujących analizowane stanowisko) otrzymuje płacę wyższą, jak i niższą od tej wybranej.
- 4