Wydawać rozważniej i nie zapożyczać się. Postanowienia noworoczne a pandemia Covid-19
  • 0
  • 1
13.01.2021

Wydawać rozważniej i nie zapożyczać się. Postanowienia noworoczne a pandemia Covid-19

Chęć oszczędzania i zapanowania nad finansami zawsze znajduje się w czołówce postanowień noworocznych. Jednak tylko nieznaczny odsetek osób, które podjęły takie postanowienia, w nich wytrwa. Jak pokazuje „European Consumer Payment Report 2020” firmy Intrum, pandemia zmniejszyła dochody 45% polskich konsumentów. Dlatego w 2021 r. warto wytrwać w postanowieniach, szczególnie tych dotyczących pieniędzy. W badaniu sprawdzono, co respondenci planują w obszarze finansów.

Będę wydawać mniej i w bardziej świadomy sposób
Blisko połowa (48%) konsumentów pytanych przez Intrum deklaruje, że zainteresowanie podejście sustainability, czyli m.in. zrównoważonym, świadomym wydawaniem i zarządzaniem pieniędzmi, zmotywowało ich do ograniczenia wydatków.

Ten pozytywny trend jest widoczny nie tylko wśród polskich konsumentów, ale również w całej Europie. Pandemia Covid-19 zmniejszyła budżety gospodarstw domowych (w Polsce ten problem dotyczy 45% konsumentów, a w grupie wiekowej 18–21 lat nawet 63%) i siłę nabywczą konsumentów. W tej sytuacji wiele osób postanowiło zadbać o finanse i chronić je przed skutkami kryzysu, zwracając się właśnie ku filozofii sustainability.

Podejście sustainability ma także głębsze znaczenie. Oznacza też podejmowanie odpowiedzialnych decyzji zakupowych. Myślenie o tym, skąd pochodzą produkty, które nabywamy, zadawanie sobie pytania o to, czy nasze pieniądze trafią do firm działających etycznie. W ten trend wpisuje się również kupowanie produktów nie od międzynarodowych koncernów, ale od lokalnych marek. 62% respondentów badania Intrum twierdzi, że po doświadczeniu wpływu Covid-19 obecnie chętniej wspiera lokalne przedsiębiorstwa, niż to miało miejsce przed kryzysem.

Nie zaciągnę kredytu, póki kryzys się nie skończy
76% konsumentów biorących udział w badaniu Intrum zadeklarowało, że nie chce pożyczać pieniędzy na duże wydatki, póki nie będzie mieć pewności, że kryzys związany z pandemią Covid-19 się skończył. Taki sam odsetek badanych przyznał, że teraz ostrożniej podchodzi do zaciągania długów, mimo że obecnie stopy procentowe są niskie.

Blisko 60% rodziców twierdzi, że są teraz bardziej zaniepokojeni o swój dobrobyt finansowy niż w jakimś innym momencie życia. Te obawy podziela 54% konsumentów, którzy nie są rodzicami. Co więcej, 7 na 10 (68%) respondentów mających dzieci otwarcie przyznaje, że to właśnie pandemia uświadomiła im, że ich finanse nie są na tyle bezpieczne, by mogli wieść życie pozbawione stresu (vs 57% konsumentów bez dzieci).

Będę oszczędzać na niespodziewane wydatki i czarną godzinę
Pandemia przyniosła długofalowe konsekwencje w kwestii mniejszej zdolności polskich konsumentów do oszczędzania, szczególnie w perspektywie długoterminowej. 46% Polaków oszczędza teraz mniej niż przed kryzysem. Jednak nie zmienia to faktu, że 8 na 10 osób (80%) odkłada pieniądze każdego miesiąca. Ten wysoki odsetek utrzymuje się od dawna (2019 r. – 79%). Na co oszczędzamy? Na pierwszym miejscu listy znalazły się niespodziewane wydatki – 79%.

12% respondentów badania Intrum zadeklarowało nawet, że w porównaniu z okresem sprzed pandemii oszczędza obecnie więcej pieniędzy. Z tej grupy 60% deklaruje, że w ten sposób chce zapewnić sobie większe bezpieczeństwo finansowe na wypadek zmniejszenia dochodów w wyniku koronawirusowego kryzysu. 46% odkłada gotówkę, bo ma ku temu możliwość – przez restrykcje związane z Covid-19 wydaje mniej pieniędzy na codzienne potrzeby, takie jak transport czy jedzenie na mieście.

Pełny raport można pobrać ze strony www.intrum.pl.

O raporcie
„European Consumer Payment Report” ma dać wgląd w codzienne życie europejskich konsumentów: ich wydatki i umiejętność zarządzania finansami domowymi każdego miesiąca. Raport powstał na podstawie zewnętrznego badania przeprowadzonego przez firmę Longitude w 24 krajach Europy, także w Polsce. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 24 198 konsumentów. Dane zbierano od 28 sierpnia do 5 października 2020 r.

  • 1
postanowienia noworoczne

Jakie mamy postanowienia noworoczne w dobie pandemii?

13 stycznia 2021

12 stycznia 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
12.01.2021

Jakich trendów kosmetycznych szukaliśmy w Google w 2020 r.? Na czele henna pudrowa, strobing i laminacja brwi

Henna pudrowa to najpopularniejsze hasło kosmetyczne w Google w 2020 r. Chociaż ubiegły rok upłynął nam pod znakiem pielęgnacji w domu, nie oznacza to, że przestaliśmy dbać o swój wygląd czy śledzić nowości z kategorii urody. Wyszukiwarkę pytaliśmy o to, jak malować brwi lub jak przykleić rzęsy. Największe wzrosty popularności w wyszukiwarce dotyczyły zaś haseł: strobing, laminacja brwi oraz laminacja rzęs.