UOKiK apeluje do firm telekomunikacyjnych, by rzetelnie informowały o rzeczywistej cenie usług
  • 0
  • 0
8.10.2019

UOKiK apeluje do firm telekomunikacyjnych, by rzetelnie informowały o rzeczywistej cenie usług

Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych to wprowadzanie konsumentów w błąd. Prezes UOKiK apeluje do firm telekomunikacyjnych o to, aby rzetelnie informowały o rzeczywistej cenie usług.

Na wybór usług telefonicznych, internetowych lub telewizyjnych w dużym stopniu wpływa cena. Wiedzę o produktach czerpiemy zaś z reklam i Internetu. Wierzymy też w zapewnienia konsultantów. Dlatego nie powinny one wprowadzać w błąd.

Reklamy telewizyjne, internetowe i radiowe, a także strony WWW firm telekomunikacyjnych najczęściej eksponują bardzo atrakcyjne ceny usług. Po przeczytaniu szczegółów i zapisów drobnym drukiem okazuje się jednak, że są to ceny zaniżone.

Konsument może je uzyskać dopiero po rabacie, gdy zgodzi się na otrzymywanie komunikatów marketingowych lub wybierze e-fakturę. W niektórych przypadkach rabat za e-fakturę jest też uzależniony od terminowych płatności. W reklamach telewizyjnych dodatkowe warunki umieszcza się na dole ekranu. Często są nieczytelne i widoczne przez tak krótki czas, że przeciętny konsument nie jest w stanie ich przeczytać. Nie wszyscy konsultanci rzetelnie o nich informują.

Konsument powinien już w przekazie marketingowym otrzymywać jasną i czytelną informację o cenie. Musi być świadomy warunków usługi bez konieczności szukania informacji, dlatego przedsiębiorcy telekomunikacyjni powinni prezentować ceny podstawowe. Jeśli będą podawali również cenę po rabacie, powinni jasno o tym poinformować – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Prezentowanie cen po rabacie zamiast cen podstawowych to bardzo powszechna praktyka. Dlatego prezes UOKiK zaapelował do dziesięciu firm telekomunikacyjnych, żeby zmieniły sposób prezentowania cen w materiałach reklamowych, na stronach internetowych lub w rozmowach sprzedażowych. Adresatami apelu są:

  • Cyfrowy Polsat,
  • ITI Neovision,
  • Multimedia Polska,
  • Netia,
  • Orange,
  • P4,
  • Polkomtel,
  • T-Mobile,
  • UPC,
  • Vectra.

Firmy powinny przede wszystkim prezentować podstawową cenę usługi. Przy zawieraniu umowy powinny także informować konsumentów, że nieudzielenie określonych zgód lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami.

Liczymy na to, że przedsiębiorcy pozytywnie odpowiedzą na nasz apel i zmienią sposób prezentowania cen. Skorzystają na tym konsumenci, którzy będą od początku jasno informowani, kiedy i za co zapłacą. Ważne jest, żeby każdy miał rzetelną informację o warunkach oferty. Jeśli firmy telekomunikacyjne nie dostosują się do naszych oczekiwań w wyznaczonym terminie, podejmiemy decyzję o wszczęciu postępowań. Mogą się one zakończyć karą nawet do 10% rocznego obrotu – mówi Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK.

Urząd wysłał listy do przedsiębiorców i dał im czas do 31 grudnia 2019 r. na dostosowanie się do zaleceń.

7 października 2019