To ostatni moment na walkę ze zmianami klimatu. Uważa tak 3/4 milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z
  • 0
  • 1
4.07.2022

To ostatni moment na walkę ze zmianami klimatu. Uważa tak 3/4 milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z

Postępujące zmiany klimatu niepokoją osoby urodzone pod koniec ubiegłego i na początku obecnego stulecia. Chęć zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, w tym redukcji śladu węglowego, determinuje nie tylko codzienne zachowania milenialsów i osób z pokolenia Z. Wpływa również na oczekiwania, jakie mają wobec pracodawców. Przedsiębiorcy chcący przyciągnąć nowe talenty muszą poważnie podejść do kwestii zielonej transformacji. Blisko połowa przedstawicieli obu pokoleń naciska na pracodawców, aby podjęli działania na rzecz ograniczenia zmian klimatu – wynika z raportu „Global 2022 Gen Z & Millennial Survey” przygotowanego przez Deloitte.

Wśród działań, jakie milenialsi i przedstawiciele pokolenia Z podejmują w ramach troski o środowisko, są:

  • rezygnacja z konsumpcji mięsa;
  • unikanie jednorazowych opakowań;
  • korzystanie z odnawialnych źródeł energii.

Jedną z przyczyn ekologicznej postawy młodych pokoleń jest obawa przed konsekwencjami zmian klimatu. Stanowi ona główny powód odczuwanego przez nich niepokoju. Najnowsza edycja corocznego badania Deloitte została przeprowadzona na grupie:

  • 14,8 tys. przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób urodzonych między styczniem 1995 r. a grudniem 2003 r.;
  • 8,4 tys. milenialsów (z roczników 1983–1994).

Osoby te pochodziły z 46 krajów świata, w tym z Polski.

Dla młodych ludzi kwestia zrównoważonego rozwoju staje się naprawdę istotna

Świat znajduje się w kluczowym momencie, jeśli chodzi o konieczność podjęcia działań mających na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu. Z tym stwierdzeniem zgodziło się 73 proc. ankietowanych milenialsów (określanych również pokoleniem Y) i 75 proc. zetek. Podobnego zdania jest 63 proc. polskich respondentów z roczników 1983–1994 oraz 71 proc. młodszych Polek i Polaków. Odsetek osób, które z optymizmem patrzą na skuteczność wdrażanych obecnie zielonych polityk, wynosi niewiele ponad 40 proc. w obydwu grupach wiekowych. Niezależnie od tego dziewięciu na dziesięciu ankietowanych przyznało, że stara się podejmować działania indywidualne i ograniczać osobisty ślad węglowy.

Młode pokolenia traktują kryzys klimatyczny jako poważne zagrożenie egzystencjalne. Świadomość wpływu działań człowieka na globalne ocieplenie nie tylko skłania ich do podejmowania bardziej zrównoważonych wyborów konsumenckich. Zwiększa również presję młodych osób na pracodawców, by ograniczali negatywny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko. Ci pracodawcy, którzy zrozumieją ten trend i zdecydują się na wdrożenie zielonych strategii, staną się bardziej atrakcyjni dla przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów – mówi Irena Pichola, partner, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i analiz ekonomicznych w Deloitte.

Słowa ekspertki znajdują odzwierciedlenie w wynikach raportu. 18 proc. zetek i 16 proc. milenialsów jest zdania, że ich pracodawcy są odpowiednio zaangażowani w walkę z globalnym ociepleniem. Oznacza to, że przedsiębiorcy mają sporo do nadrobienia w tym obszarze. Jak zaznaczają autorzy raportu, zmiana nastawienia może przynieść im wymierne korzyści. Według „Global 2022 Gen Z & Millennial Survey” przedstawiciele pokoleń Y i Z, którzy czują, że pracodawca wsłuchuje się w ich apele o przeciwdziałanie zmianom klimatu, zazwyczaj cechują się większą lojalnością. Jest to szczególnie istotna kwestia z punktu widzenia firm, którym zależy na przyciągnięciu nowych talentów i ograniczeniu fali odejść.

Cały raport w języku angielskim można znaleźć na stronie www.deloitte.com.

  • 1
Według młodych to ostatni moment na podjęcie walki ze zmianami klimatu

Według młodych to ostatni moment na podjęcie walki ze zmianami klimatu

 

3 lipca 2022

1 lipca 2022