Konsumenci po 60. roku życia korzystają z nowych technologii – badanie ARC
  • 0
  • 1
17.01.2023

Konsumenci po 60. roku życia korzystają z nowych technologii – badanie ARC

Ludzie po 60. roku życia korzystają z nowych technologii, z bankowości internetowej i mobilnej, a także dokonują zakupów przez internet. Co piąta osoba w wieku emerytalnym jest czynna zawodowo. Pokazuje to raport „Dojrzali konsumenci w Polsce” ARC Rynek i Opinia.

Do globalnych zjawisk demograficznych należy niski przyrost naturalny połączony z wydłużeniem czasu życia. Sprawia to, że gwałtownie podnosi się średnia wieku mieszkańców – szczególnie w Europie, także w Polsce. Grupa seniorów staje się coraz liczniejsza. Tym samym zyskuje na znaczeniu zarówno społecznym, jak i ekonomicznym.

Finanse i budżet domowy

20% mężczyzn i 17% kobiet w wieku emerytalnym jest czynnych zawodowo. 64% pracujących przyznaje, że chce pracować bez względu na wysokość swojej emerytury. Dojrzali konsumenci cenią sobie niezależność finansową, dlatego niechętnie podchodzą do idei kredytów czy pożyczek. Jednocześnie duża grupa dojrzałych konsumentów oszczędza. Seniorzy korzystają zarówno z bankowości internetowej (46%), jak i z bankowości mobilnej (28%).

Zakupy

Wbrew stereotypom dojrzali konsumenci nie obawiają się zakupów przez Internet – 43% z nich dokonuje zakupów w ten sposób. Najczęściej seniorzy przez internet kupują odzież, obuwie oraz sprzęt elektroniczny. Ponadto podczas zakupów zwracają uwagę na promocje, chętnie korzystają z programów lojalnościowych.

Konsumenci po 60. roku życia a nowe technologie

71% dojrzałych konsumentów korzysta z internetu. Najpopularniejsze media społecznościowe wśród seniorów to Facebook (35%) oraz YouTube (24%). Ich ulubione komunikatory to WhatsApp (33%) i Messenger (32%).

Media

Starsi konsumenci najczęściej oglądają telewizji i słuchają radia. Co piąty senior deklaruje jednak, że korzysta również z platform streamingowych. Najczęściej wybierany jest Netflix.

Zdrowie

Seniorzy korzystają głównie z publicznej opieki zdrowotnej, jednak chodzą też na prywatne wizyty u lekarza. W jakimś stopniu 60% respondentów korzysta z prywatnej opieki zdrowotnej, przy czym 19% regularnie lub dość często. Wydatki na zdrowie, zwłaszcza na leki, stanowią ważną pozycję w wydatkach dojrzałych konsumentów.

Wartości i plany

Niezależnie od posiadanego kapitału społecznego najważniejszymi wartościami w życiu badanych są rodzina i zdrowie. Pokolenie seniorów powszechnie kojarzone jest z wysoką religijnością. Mimo to Bóg jako najwyższa wartość wymieniany był zaledwie przez 6% badanych, na czwartym miejscu po:

  • rodzinie/dzieciach/wnukach (40%),
  • zdrowiu (25%),
  • udanym małżeństwie (11%).

Największymi obawami dojrzałych konsumentów są:

  • choroba (58%),
  • konflikt zbrojny (46%),
  • utrata samodzielności (42%).

Udział osób starszych w populacji mieszkańców Polski systematycznie rośnie. Zgodnie z prognozami GUS w 2030 r. w Polsce będzie mieszkało niemal 11 mln osób starszych. To o 11% więcej niż w 2021 r. Jednocześnie z roku na rok obserwujemy, jak zmieniają się dojrzali konsumenci. Zmienia się ich styl życia, rośnie zainteresowanie nowościami czy korzystanie z nowych technologii.

Obecni 50-latkowie, czyli za 10 lat 60-latkowie, to osoby, które bardzo dobrze radzą sobie z technologiami. Dbają też o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Można przypuszczać, że po 60. roku życia będą chciały kontynuować swoje różne aktywności. Można się też spodziewać, że wielu z nich będzie miało na to fundusze. To wszystko sprawia, że będą oni atrakcyjną grupą dla wielu branż. Być może jednak będą potrzebowali ofert szytych na miarę ich potrzeb. I to we wszystkich obszarach życia – od zdrowia, przez zakupy, po podróże czy finanse.

Nasze badanie już teraz obala wiele stereotypów, które narosły wokół seniorów. Warto te przekonania odrzucić i na bieżąco sprawdzać, na ile te stereotypy pokrywają się z rzeczywistością – komentuje Agata Tkaczyk, dyrektor badań jakościowych w ARC Rynek i Opinia.

O badaniu

W badaniu do raportu zastosowano kilka metodologii:

  • desk research,
  • badanie eksploracyjne jakościowe IDI,
  • reprezentatywne badanie ilościowe CATI (uwzględniające osoby niekorzystające z Internetu),
  • badanie pogłębiające jakościowe IDI.

Respondentami były osoby z grupy wiekowej powyżej 60 lat. Grupa była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wielkość miejsca zamieszkania. Najstarszy respondent był w wieku 95 lat. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie i grudniu 2022 r.

  • 1
Konsumenci po 60. roku życia korzystają z nowych technologii – badanie ARC

Konsumenci po 60. roku życia korzystają z nowych technologii – badanie ARC

 

17 stycznia 2023