- 0
- 9
Rynek reklamy w lutym 2024 r. – badanie AdReal
W lutym 2024 r. odnotowano 80,06 mld emisji kreacji reklamowych w internecie. Średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2809 kontaktów – wynika z danych GemiusAdReal.
Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w lutym 2024 r. w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
Działania reklamowe online dotarły łącznie do 87% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,57 sekundy (10,16 sekundy dla kreacji typu display i 7,39 sekundy dla kreacji wideo). Średnia widoczność kreacji digital w lutym (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 46,85%.
Wskaźnik widoczności (procent kontaktów reklamowych w polu widzenia użytkownika):
- kreacje wideo: 55,56%
- display: 47,24%
- reklamy tekstowe: 29,43%
Branże najbardziej aktywne pod względem liczby kontaktów reklamowych online:
- „Trade” (31,1 mld); share of voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w lutym wyniósł 38,8%; średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,09 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji 50,07%
- „Media, books, CD&DVD” (7,44 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 9,3%)
- „Leisure time” (4,9 mld kontaktów reklamowych, SoV 6,2%)
Top reklamodawcy online
- Media Expert (2,81 mld kontaktów reklamowych online, dotarcie do 80,62% Polaków w wieku od 7 do 75 lat)
- Ceneo.pl (2,63 mld kontaktów i 76,03% zasięgu)
- Allegro (2,05 mld kontaktów i zasięg na poziomie 79,23%)
Ranking Top 10 marek zamyka marka Apart, która odnotowała 0,60 mld kontaktów reklamowych.
Wydatki na reklamę online
Udział w wydatkach wszystkich marek:
- Ceneo.pl: 5,42%
- Media Expert: 4,66%
- Allegro: 3,46%
Dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców. Wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
- „Pharmaceuticals” (ponad 21,3 mld kontaktów reklamowych, dotarcie do 91,56% populacji w wieku od 7 do 75 lat); share of voice we wszystkich kontaktach reklamowych w lutym wyniósł dla tej branży 33,16%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 19,35 sekundy
- „Food” (11,6 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 18,14% oraz 90,62% zasięgu)
- „Trade” (8,3 mld kontaktów reklamowych, SoV – 12,85% i zasięg – 90,46%)
Top reklamodawcy telewizyjni
- Lidl (1,3 mld kontaktów reklamowych, 84,31% zasięgu wśród Polaków w wieku od 7 do 75 lat)
- Orange (1,04 mld kontaktów reklamowych i 83,81% zasięgu)
- Biedronka (0,96 mld kontaktów i 85,18% zasięgu)
Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Lotto z 0,5 mld kontaktów reklamowych i 73% zasięgu w populacji 7–75 lat.
Wydatki na reklamę telewizyjną
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji udział wyglądał następująco:
- Lidl: 2,36%
- Biedronka: 1,80%
- Media Expert: 1,76%
Rynek reklamy radiowej
Największa liczba kontaktów reklamowych według branż:
- „Trade” (7,8 mld kontaktów)
- „Pharmaceuticals” (5,39 mld)
- „Automotive” (1,52 mld)
Najbardziej aktywni reklamodawcy w lutym:
- Media Expert (1,84 mld kontaktów reklamowych, dotarcie do 85,61% Polaków w wieku od 7 do 75 lat)
- Euro RTV AGD (0,94 mld kontaktów reklamowych, 79,72% zasięgu)
- Lidl (0,82 mld kontaktów, 79,92% zasięgu)
Zestawienie Top 10 zamyka marka Apetizer Senior (0,24 mld kontaktów i 73,16% zasięgu).
Wydatki na reklamę radiową:
- Media Expert (9,83%)
- Euro RTV AGD (5,02%)
- Lidl (3,75%)