RODO w opinii internautów. Badanie IAB Polska
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 2
21.11.2018

RODO w opinii internautów. Badanie IAB Polska

94% internautów deklaruje, że słyszało o RODO. Według nich komunikaty o rozporządzeniu są potrzebne na stronach WWW, choć przeszkadzają w korzystaniu z nich. Użytkownicy nie mają konkretnych oczekiwań związanych z formą informowania ich o prawach wynikających z rozporządzenia. Okno wyświetlanego komunikatu zniechęca jednak do korzystania ze stron – wynika z raportu IAB Polska.

Od 25 maja 2018 r. użytkownicy Internetu funkcjonują w nowej rzeczywistości. Wprowadzenie RODO zrewolucjonizowało zasady przetwarzania danych osobowych w firmach i urzędach. Było jednym z najważniejszych zagadnień legislacyjnych 2018 r. Dlatego postanowiliśmy zbadać opinie internautów na temat skutków rozporządzenia – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Do udziału w badaniu zostały zaproszone największe portale informacyjne oraz sieci reklamowe. Dzięki temu wspólny zasięg przeprowadzonego w sierpniu badania wyniósł ponad 95% polskich internautów.

Wyniki wskazują, że internauci bardzo wysoko oceniają swój poziom wiedzy na temat RODO. Prawie wszyscy (94%) deklarują, że słyszeli o rozporządzeniu, a ponad połowa wiedziała o nim jeszcze przed jego wdrożeniem. 41% twierdzi, że zna szczegóły RODO, a 49% deklaruje, że wie, jakie prawa im daje.

Wynik ten nie jest zaskoczeniem, gdyż użytkownicy doświadczają konsekwencji przyjęcia tego aktu prawnego w niemal każdej dziedzinie swojego życia – zarówno off-, jak i online. RODO podniosło powszechną wiedzę na temat danych osobowych i świadomość konieczności ich ochrony.

Komunikaty o RODO na stronach WWW internauci uznali za potrzebne, ale jednocześnie stwierdzili, że im one przeszkadzają. Zgodnie z przepisami komunikaty dotyczące danych osobowych muszą zawierać tyle informacji, że – pomimo wymogu, aby były napisane prostym i zwięzłym językiem – przebrnięcie przez nie wymaga czasu i uwagi. W konsekwencji zaś denerwuje, bo użytkownicy stykają się z nimi wielokrotnie na każdej witrynie. W Internecie liczy się szybkość dostępu do treści, dlatego internauci często zamykają komunikaty bez czytania, doskonale wiedząc, czego one dotyczą.

Za zniechęcającą do korzystania ze stron WWW internauci uznali także konieczność udzielania zgód lub wprowadzania ustawień zaawansowanych. Ponad połowa użytkowników wolałaby inne rozwiązania niż wielokrotne klikanie zgody na witrynach. Nie mają jednak konkretnych oczekiwań związanych z formą informowania ich o prawach wynikających z rozporządzenia.

Jednocześnie z badania wynika, że internauci są podzieleni w kwestii wpływu RODO na ochronę ich danych osobowych. 33% zadeklarowało, że dzięki regulacji ich dane są lepiej chronione. 34% miało odmienną opinię, a 34% nie miało zdania.

Raport jest kontynuacją wieloletnich badań prowadzonych przez IAB Polska w obszarze prywatności. Są to np. raport „Prywatność w Sieci 2016/2017” czy kampania „Wszystko o ciasteczkach”. Badanie dotyczące RODO wspiera proces konsultacji projektu Kodeksu postępowania i dobrych praktyk w zakresie przetwarzania danych osobowych w branży reklamy internetowej. Jest on instrumentem koregulacyjnym przewidzianym przepisami RODO. Prace nad kodeksem w IAB Polska są obecnie finalizowane, a projekt jest konsultowany z zainteresowanymi podmiotami.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane od 1 do 21 sierpnia 2018 r. metodą wywiadów indywidualnych wspomaganych komputerowo (CAWI). Próba badawcza została dobrana za pomocą zaproszeń wyświetlanych (ROS) na stronach dużych portali informacyjnych oraz sieci reklamowych: Gazeta.pl, Grupa ZPR Media, Interia, Onet, Polska Press Grupa, Wirtualna Polska.

Dzięki takiemu doborowi próby podczas realizacji projektu rekrutowano internautów na kilku tysiącach zróżnicowanych pod względem profilu witrynach. Wspólny zasięg osiągnięty w badaniu wyniósł ponad 95% polskich internautów (na podstawie łącznego zasięgu według badania Gemius/PBI).

Badana grupa objęła osoby w wieku 15 i więcej lat, zgodnie z regulacjami dotyczącymi dolnej granicy wiekowej w tego typu badaniach. Dane zostały zebrane przez Webankieta za pomocą kwestionariusza w wersji elektronicznej. Wielkość próby, przy której maksymalny błąd oszacowania stanowi 2,6%, wyniosła 1278 osób. Próba została przeważona z wykorzystaniem wagi analitycznej według kryterium płci, wieku i częstotliwości korzystania z Sieci.

Wsparcie merytoryczne zapewniła grupa robocza badania, zrzeszająca w IAB Polska m.in. instytuty badawcze oraz specjalistów z działów badań i analiz firm członkowskich.

Janusz Kamiński

3 tygodnie temu

Bardzo dobry temat! Dzięki za wyświetlenie. :)

21 listopada 2018

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 1
21.11.2018

Polska rodzina przeznaczy na święta blisko 1170 zł – o 6 proc. więcej niż wydała rok wcześniej. Badanie Deloitte

Święta Bożego Narodzenia to dla Polaków wyjątkowy, spędzony z rodziną i przyjaciółmi czas, na którym oszczędzać nie zamierzają. Jak pokazuje 21. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2018”, przeprowadzonego przez firmę Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1168 zł. To o 6 proc. więcej niż wydaliśmy rok temu. Stanowi to zarazem najwyższy wzrost spośród analizowanych krajów.