Ile zamierzamy wydać na nadchodzące święta Bożego Narodzenia? Barometr Providenta
  • 0
  • 2
8.11.2018

Ile zamierzamy wydać na nadchodzące święta Bożego Narodzenia? Barometr Providenta

Na zorganizowanie świąt chcemy przeznaczyć średnio 719 zł, czyli niemal tyle samo, co w dwóch poprzednich latach – wynika z badania Barometr Providenta. Połowa ankietowanych zadeklarowała jednak, że choć kupi wszystkie potrzebne produkty, to ograniczy się do tych najtańszych. Jednocześnie zmalała liczba osób, którym wcześniej brakowało środków na tradycyjne świąteczne wydatki.

W tym roku na wszystkie wydatki związanie z organizacją świąt Bożego Narodzenia przeznaczymy średnio 719 zł – tak zadeklarowali respondenci badania Barometr Providenta. Budżet w niemal identycznej wysokości wskazywały też osoby biorące udział w dwóch poprzednich edycjach badania: 721 zł w 2017 r. i 722 zł w 2016 r.

Najwięcej na święta – średnio 812 zł – chcą w tym roku przeznaczyć osoby w wieku 40–59 lat. Najniższy budżet zadeklarowali seniorzy – średnio 554 zł. Osoby w wieku 15–24 lata wskazały 622 zł. W podziale na płeć to mężczyźni deklarują nieco większe sumy – średnio przeznaczą na ten cel o 20 zł więcej od kobiet.

Ciekawa różnica w wydatkach świątecznych ujawnia się w grupie osób zamożnych. Osoby dobrze zarabiające i oszczędzajcie nie zamierzają szaleć z wydatkami na święta. Łączna kwota ich wydatków średnio zamknie się w 1000 zł. Natomiast ci, którzy nie odkładają na czarną godzinę, planują budżet znacznie przekraczający tę kwotę. Wśród nich są osoby młode, pracujące, bezdzietne lub z gospodarstw jedno- czy dwuosobowych. Na drugim biegunie pozostaje 10-procentowy odsetek osób, które deklarują, że na co dzień żyją bardzo skromnie. W tych gospodarstwach łączny koszt zakupów świątecznych nie przekroczy 400 zł – wyjaśnia Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Porównując tegoroczne dane z 2017 r., można jednak zauważyć, że odsetek osób, które nie mogły sobie pozwolić nawet na podstawowe tradycyjne wydatki związane ze świętami, spadł o 5 punktów procentowych. Obecnie jest to 10 proc. respondentów. Głównie są to osoby bardzo młode, do 24. roku życia, i w wieku okołoemerytalnym, czyli powyżej 60. roku życia, osoby mieszkające samotnie lub w gospodarstwach wieloosobowych (powyżej pięciu osób w rodzinie) czy pozostające bez pracy.

Z Barometru Providenta wynika też, że Polacy racjonalnie podchodzą do świątecznych zakupów i nie planują wydatków ponad stan. 70 proc. badanych zamierza sfinansować Boże Narodzenie z bieżących dochodów. Nieco częściej niż w ubiegłym roku (40 proc. w 2017, 47 proc. w 2018) respondenci wskazywali także, że naruszą oszczędności, by sfinansować zakupy świąteczne. Niewielki odsetek Polaków chce wspomóc się pożyczką. 4 proc. zamierza w tym celu zwrócić się do rodziny, a 3 proc. do banku lub innej instytucji finansowej.

Święta z umiarem
Rozsądne podejście do wydatków przełoży się na produkty, które znajdą się na świątecznych stołach i pod choinką. Połowa ankietowanych zadeklarowała, że choć kupi wszystkie potrzebne na święta produkty, to ograniczy się do tych najtańszych. Co trzeci badany stwierdził natomiast, że chociaż koszty są dla niego ważne, to w koszyku podczas świątecznych zakupów znajdą się też droższe specjały. 7 proc. respondentów zadeklarowało, że podczas świąt nie musi liczyć się z kosztami.

O jakim prezencie pod choinką marzymy?
Święta nie mogą obyć się bez radości związanej z rozdawaniem i rozpakowywaniem prezentów znalezionych pod choinką. Z badania wynika, że na świętego Mikołaja czeka 79 proc. badanych (o 3 proc. więcej niż w ubiegłym roku). Nieco rzadziej niż ogół społeczeństwa na podarki liczą seniorzy, głównie ci, którzy mieszkają samotnie.

Decydującym elementem, który wpływa na nasze oczekiwanie na świąteczny upominek, nie jest jednak posiadanie dzieci czy wnuków, lecz wspólne zamieszkiwanie z bliskimi, w gospodarstwach 3–4-osobowych. W grupie seniorów częściej obdarowują się prezentami mieszkańcy mniejszych miejscowości niż wielkich aglomeracji, nawet jeżeli deklarują zamieszkiwanie w jednoosobowym gospodarstwie domowym.

Co piąty uczestnik badania chciałby w tym roku znaleźć pod choinką odzież. Taki sam odsetek pytanych liczy, że w świątecznych pudełkach znajdzie kosmetyki lub perfumy. Kobiety i mężczyźni mają jednak odmienne oczekiwania wobec prezentów. 27 proc. kobiet chciałoby dostać kosmetyki, a co czwarty mężczyzna liczy na elektronikę. Niewielkim zainteresowaniem cieszą się natomiast prezenty związane z kulturą. Książkę za wymarzony upominek uznaje 6 proc. respondentów, a płytę z muzyką – 4 proc.

O badaniu
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie. Zrealizował je PBS między 19 a 21 października 2018 r. na ogólnopolskiej próbie 1000 Polaków powyżej 15. roku życia.

  • 2

8 listopada 2018

7 listopada 2018