Polacy zakupy w Internecie robią raz w miesiącu lub częściej – badanie firmy ExpertSender
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 1
18.09.2020

Polacy zakupy w Internecie robią raz w miesiącu lub częściej – badanie firmy ExpertSender

Polacy chętnie robią zakupy w e-sklepach – pokazuje raport „Zakupy online w Polsce 2020” firmy ExpertSender. W ciągu miesiąca 31% badanych wydało od 101 do 300 zł, a 28% od 301 do 500 zł. Najbardziej pożądanym udogodnieniem dla co piątego ankietowanego jest szybka i przewidywalna dostawa, natomiast największym utrudnieniem są wyskakujące reklamy na stronach internetowych. Prawie co 10. osoba zadeklarowała, że nie porzuciła ostatnio koszyka w e-sklepie.

W 2019 r. wartość polskiego e-commerce wyniosła 50 mld zł, a wzrost w bieżącym roku prognozowano na około 20%. Obserwujemy wzmożony ruch w sklepach internetowych, dlatego wartość e-commerce w tym roku może być znacznie większa, niż pierwotnie przewidywano. Klienci chętnie kupują w Internecie. Tylko 1% ankietowanych twierdzi, że robi to raz na rok.

Zwiększone zainteresowanie e-handlem powoduje też zwiększoną konkurencję między sklepami internetowymi. Starają się one przyciągnąć nowych i zatrzymać istniejących klientów wszystkimi możliwymi sposobami. Pomocne w tym jest wykorzystywanie automatyzacji wielokanałowego marketingu — mówi Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.

Co piąta osoba wydaje ponad 500 zł miesięcznie na e-zakupy
W tym momencie 43% badanych deklaruje, że kupuje online od minimum ośmiu lat, natomiast 22%, że robi to od czterech do ośmiu lat. 3% osób robi zakupy online nie dłużej niż rok.

Co ważne, na e-zakupy obecnie decydujemy się bardzo często. Na tę sytuację zapewne miała wpływ pandemia Covid-19 i wynikająca z tego kwarantanna społeczna. 8% ankietowanych stwierdziło, że kupuje online raz na kwartał lub rzadziej. Jednocześnie 59% twierdzi, że robi minimum raz w miesiącu, a 33% minimum raz w tygodniu.

Inną kwestią są wydatki na zakupy w Internecie. Według deklaracji 31% osób najczęściej wydaje w ciągu miesiąca kwoty rzędu 101–300 zł, a dla 28% to 301–500 zł. Ponad 500 zł miesięcznie i więcej wydaje 22% osób.

64% osób nie potrzebuje sklepu stacjonarnego
Na decyzje zakupowe e-klientów ma wpływ szereg udogodnień. Jeszcze niedawno jednym z ważniejszych był punkt stacjonarny e-sklepu, w którym klient może obejrzeć produkt i odebrać go osobiście. Dziś 64% ankietowanych twierdzi, że nie ma takiej potrzeby.

Z drugiej strony tym, na co kładzie się szczególny nacisk, jest szybka i przewidywalna dostawa. To najczęściej wskazywana kwestia, która ma pozytywny wpływ na wybór e-sklepu. Opowiedziała się za nią co piąta ankietowana osoba. Kolejnymi udogodnieniami, które zachęcają Polaków do zakupów online, są najniższa cena (16%), a także opinie o sklepie (14%) i dostępność wielu produktów (13%).

91% osób porzuciło koszyki w tym miesiącu
Wśród czynników mających największy wpływ na decyzje zakupowe są także utrudnienia, które skutecznie potrafią odwieść klienta od zakupu. Na liście najczęściej wskazywanych trudności znalazły się kolejno:

  • wyskakujące reklamy na stronie (15%),
  • brak przewidywalnej lub darmowej dostawy (14%),
  • reklamy nieinteresujących produktów (13%),
  • powtarzające się reklamy (13%),
  • skomplikowana strona internetowa (12%),
  • brak ulubionych metod płatności (12%),
  • reklamy już kupionych produktów (11%),
  • utrudniony kontakt ze sprzedawcą lub obsługą klienta (10%).

Trudności te, choć nie jedynie one, często przekładają się na rezygnację z zakupu. Porzucone koszyki, czyli sytuacje, kiedy klient dodaje do koszyka produkt lub usługę, jednak nie decyduje się na zakup, są dość częstym zjawiskiem i dużym wyzwaniem dla e-sprzedawców. 91% ankietowanych zadeklarowało, że porzuciło koszyki w ciągu ostatniego miesiąca. W tym 35% osób deklaruje, że robi to dość często, a 18% twierdzi, że zdarza się to bardzo często. 9% nie zrobiło tego w ciągu ostatniego miesiąca.

Niechętnie kupujemy produkty wielkogabarytowe i kolekcjonerskie
Podczas gdy w jednych kategoriach zakupy robione są często, w innych sporadyczne. Respondenci zapytani o to, w których kategoriach nigdy nie zrobili e-zakupów, najczęściej wskazywali: samochody i części samochodowe (10%), materiały budowlane i wykończeniowe (9%), a także artykuły dla kolekcjonerów (8%).

Najchętniej natomiast kupowane były: książki, płyty i filmy, bilety do kina lub teatru, a także multimedia. 3% ankietowanych stwierdziło, że przynajmniej raz zrobiło zakupy w każdej z możliwych kategorii.

Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie www.expertsender.pl.

  • 1
zakupy w Internecie

Zakupy w Internecie coraz popularniejsze

Michał Dubrawski

1 miesiąc temu

Nagłówek jest błędny i nie zgadza się z raportem do którego prowadzi link. Raport podaje na poczatku strony 3 (pierwszej z wynikami), że według Gemiusa 84,9% Polaków ma dostęp do internetu, to jakim cudem 92% zamawia online? W pierwszym zdaniu jest napisane: "7 na 10 Polaków robi zakupy w Internecie.", czyli nie 92% jak w tytule. W badaniu CAWI (w raporcie z jakiegoś powodu pisane przez "V" ale zakładam że chodzi o badanie przez internet) uzyskano wynik 79,60% co mnożymy przez podany w raporcie odsetek internautów wśród Polaków w jakimś niesprecyzowanym tutaj wieku 84,90% i otrzymujemy 67,58%, czyli w przybliżeniu 7 na 10. Jeśli badanie realizowane było na panelu internetowym (nie ma metodologii) może się okazać, że odsetek jest nieco zawyżony bo na panelach mamy trochę częściej bardziej zaawansowanych internautów, tak przynajmniej było kiedyś.

18 września 2020

17 września 2020

  • 0
  • 5
  • 0
  • 0
  • 1
17.09.2020

Targi Packaging Innovations – pandemia zmieniła rynek opakowań

Silny i dynamiczny rozwój e-commerce stał się czynnikiem napędzającym rozwój branży, w tym opakowań z tworzyw sztucznych. Zgodnie jednak z europejską strategią na rzecz tworzyw sztucznych do 2030 r. wszystkie plastikowe opakowania mają podlegać recyklingowi. Do tego należy jeszcze dodać zmiany konsumenckie, które wyraźnie zarysowały się w ostatnich miesiącach. Jak odnaleźć się w nowych realiach? Jak wyróżnić firmę spośród konkurencji? Na te pytania odpowiedzi można szukać w strefie WorkShops Targów Packaging Innovations.