Polacy w tym roku stawiają na urlop w kraju. Turystyka w wyszukiwarce Google
  • 0
  • 1
19.06.2020

Polacy w tym roku stawiają na urlop w kraju. Turystyka w wyszukiwarce Google

84% wyszukiwań związanych z podróżami w polskiej wersji wyszukiwarki Google w ostatnim miesiącu dotyczyło miejsc wyjazdów w Polsce. Pandemia niewątpliwie zmieni sposób, w jaki zdecydujemy się spędzić wakacje i urlop w tym roku, na korzyść zwiedzania i odpoczynku w kraju – uważają autorzy analizy.

Turystyka jest branżą, która dotkliwie odczuwa straty spowodowane pandemią koronawirusa. Wpłynęło na to z jednej strony zamrożenie gospodarki wraz z restrykcjami związanymi z przemieszczaniem się. Z drugiej nadal niekorzystnie oddziałuje ogólna niepewność popytu na te usługi i dalsze ograniczenia dotyczące podróży zagranicznych.

Polska pierwszym wyborem
To właśnie ten ostatni czynnik dotyczący obostrzeń, a także obawa o zdrowie sprawiają, że Polacy w tym roku szukają urlopu w kraju. 84% zapytań związanych z podróżami w polskiej wersji Google w ostatnim miesiącu dotyczyło krajowych lokalizacji, 16% zagranicznych. Prawidłowość ta jest obserwowana także w innych państwach. Gdy Austria i Dania ogłosiły, że zniosą blokady, krajowe zapytania dotyczące podróży w tych państwach wzrosły odpowiednio o ponad 30% i ponad 10%.

Taka zmiana preferencji konsumentów może oznaczać od 850 mln do 1,1 mld międzynarodowych turystów mniej (20–30% w stosunku do poprzedniego roku). Przekłada się to na straty w wysokości 30–50 mld zł niewydanych przez międzynarodowych turystów [1]. Może to być jednak też szansa dla rodzimej turystyki, by zawalczyć o nowych klientów, a dla mniej znanych miejsc, by dać się odkryć.

Lokalnie i bezpiecznie
Analiza trendów w Google w ostatnim miesiącu wskazuje, że szczególną popularnością wśród użytkowników szukających lokalizacji i atrakcji na najbliższe wakacje cieszą się:

  • miejsca położone blisko natury,
  • parki narodowe,
  • góry.

Wskazują na to hasła: Tatrzański Park Narodowy, Puszcza Białowieska, Poleski Park Narodowy, Pustynia Błędowska, Turbacz.

Spadek liczby wyszukiwań zanotowały zaś kierunki popularne w latach poprzednich, lecz związane z atrakcjami bardziej miejskimi (hasła: Energylandia, zoo Wrocław, Zamek Czocha, Kazimierz Dolny, Karpacz) [2]. Co więcej, szukamy głównie miejsc lokalnych, najczęściej w obrębie województwa, w którym mieszkamy, a jednocześnie często mniej popularnych i oddalonych od głównych turystycznych szlaków [3].

Trend ten znajduje odzwierciedlenie także w poszukiwaniu odpowiedniego zakwaterowania na czas urlopu. Hotele to ciągle większość zapytań w wyszukiwarce Google (84% w maju 2020, w porównaniu do 87% w maju 2019). Mimo to w tym roku zaobserwowano większe zainteresowanie wynajmem wakacyjnym (wzrost z 13% do 16% rok do roku). Zdecydowanie widocznym rosnącym trendem w tym roku jest natomiast hasło agroturystyka. Wyszukiwania haseł z tą frazą zaczęły rosnąć od końca kwietnia, nawet o 45% [4].

Polacy nie stracili zainteresowania podróżami w czasach koronawirusa. Zmieniły się jednak ich preferencję oraz styl podróżowania. Miejsca i atrakcje w kraju cieszą się zdecydowanie większym zainteresowaniem (wzrost udziału polskich destynacji z 60% wyszukiwań podróżniczych w maju 2019 do 84% w maju 2020). Ponadto zauważalny jest wzrost zainteresowania miejscami blisko natury, zielonymi miejscami poza miastami, takimi jak parki narodowe (wzrost o 62% rok do roku). Towarzyszy temu spadek wyszukiwań popularnych i często zatłoczonych miejsc, takich jak kurorty wakacyjne czy parki rozrywki. Jedno jest pewne: wakacje 2020 nie będą latem w domu dla Polaków ‒ mówi Jacek Bisiński, travel analytical consultant w Google Polska.

Wybierając miejsce pobytu, kierujemy się także bezpieczeństwem w kontekście pandemii. Spośród osób, które rozważają zarezerwowanie pobytu w hotelu w ciągu najbliższych trzech miesięcy, 32% stwierdziło, że „sprzątanie hoteli według standardów szpitalnych” najbardziej skłoniłoby ich do zarezerwowania tego pobytu [5]. Dlatego tak ważne jest, aby informacje na temat aktualizacji związanych z reżimem sanitarnym i jego przestrzeganiem w konkretnym miejscu były dostępne dla użytkowników.

O badaniu
Wewnętrzne dane Google, maj 2019 – maj 2020, Polska oraz dane globalnie, kwiecień 2020 r.

[1] Szacunek Światowej Organizacji Turystyki, UNWTO, 2020.
[2] Dane dotyczące najpopularniejszych wyszukiwań pochodzą z wewnętrznych danych Google, analiza rok do roku, maj 2019 – maj 2020, Polska.
[3] Wewnętrzne dane Google, maj 2020, Polska.
[4] Wewnętrzne dane Google, analiza rok do roku, maj 2019 – maj 2020, a także analiza tydzień do tygodnia: 19–25.04.2020 – 26.04–2.03.2020.
[5] Ankiety Google, „Covid-19 & Travel Intent”, kwiecień 2020 r., USA, N=503 respondentów, którzy zadeklarowali, że prawdopodobnie zarezerwowaliby pobyt w hotelu w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

  • 1
turystyka w wyszukiwarce Google

Turystyka w wyszukiwarce Google

19 czerwca 2020

18 czerwca 2020