Marka Aunt Jemima zmieni nazwę i wizerunek, by nie wpisywać się w rasowy stereotyp
  • 0
  • 1
19.06.2020

Marka Aunt Jemima zmieni nazwę i wizerunek, by nie wpisywać się w rasowy stereotyp

Quaker Oats, właściciel 131-letniej marki produktów śniadaniowych Aunt Jemima zapowiedział zmianę nazwy brandu i wyglądu opakowań produktów. Tłumaczy to działaniem mającym na celu „osiągnięcia postępu w kierunku równości rasowej”. Decyzja związana jest z protestami przeciwko rasizmowi w Stanach Zjednoczonych, wywołanymi śmiercią George’a Floyda.

Zapowiadając odejście od nazwy i zmianę wyglądu, firma przyznała, że marka była „oparta na stereotypie rasowym”. Quaker Oats próbował już temu wcześniej zaradzić, m.in. zmieniając w latach 60. XX w. nakrycie głowy kobiety z logo, czy później dodając jej perłowe kolczyki.

Quaker Oats, który jest własnością PepsiCo od 2001 r., ogłosił decyzję w sprawie marki Aunt Jemima kilka dni po tym, jak na TikToku pojawiło się wideo opisujące historię brandu.

@singkirbysingHow To Make A Non Racist Breakfast. ##blacklivesmatter ##endracism ##endracism2020 ##blackvoicesheard ##blackwomen ##allblacklivesmatter ##Kolors♬ original sound – singkirbysing

Pierwowzorem kobiety w logo była Nancy Green, niewolnica urodzona w latach 30. XIX w. w Kentucky. Sportretował ją grafik Arthur Burdett Frost. Aunt Jemima bazuje na stereotypie tzw. Mammy – jednej z postaci z minstrel shows. Były to popularne w XIX w. widowiska rozrywkowe, w których biali aktorzy parodiowali osoby czarnoskóre.

Źródło: www.nytimes.com

  • 1
Aunt Jemima

Współczesne opakowanie marki Aunt Jemima

19 czerwca 2020

18 czerwca 2020