Na co Polacy zwracają uwagę w czasie zakupów? Badanie GfK
  • 0
  • 1
1.12.2021

Na co Polacy zwracają uwagę w czasie zakupów? Badanie GfK

Pandemia mocno wpłynęła na oczekiwania nabywców wobec marek. Konsumentom zależy dziś przede wszystkim na tym, aby produkty odpowiadały ich bieżącym potrzebom, wyróżniały się wysoką jakością i miały wyjątkowy charakter. Personalizacja oraz świadoma konsumpcja to także dwa trendy, które w mijającym roku wyraźnie cechowały zachowania konsumenckie. Takie są dane z najnowszego badania GfK „Consumer Life”.

Pandemia, galopująca inflacja i wzrost kosztów życia wywarły olbrzymi wpływ zarówno na nasz styl życia, przyzwyczajenia, jak i przekonania oraz wyznawane wartości. W badaniu „Consumer Life” firma GfK sprawdziła, w jaki sposób uwarunkowania zewnętrzne przełożyły się na oczekiwania i potrzeby polskich konsumentów.

Po trudnym pandemicznym roku nabywcy poczuli silną potrzebę, aby rozpieścić samych siebie. Jest to trend, który obecnie cieszy się większą niż wcześniej popularnością. Chcemy zamanifestować, kim jesteśmy, pragniemy mocniej o siebie zadbać i oczekujemy, że kupione produkty pomogą nam osiągnąć lepsze samopoczucie. Sposobów na umilanie codzienności jest wiele – od dobrego jedzenia, poprzez ulubione książki, aż po home spa – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Z badania GfK wynika, że produkty i marki, które dogadzają konsumentom, są częściej i chętniej wybierane przez nabywców. Polacy oczekują ponadto, że marki będą wychodzić naprzeciw ich indywidualnym potrzebom. 57 proc. konsumentów kupuje produkty, które są dokładnie dopasowane do ich profilu.

Przymusowa izolacja wpłynęła na zakupowe nawyki
Zmiany nawyków konsumenckich to także efekt wprowadzanych restrykcji, w wyniku których Polacy częściej spędzali czas w domach. Przymusowa izolacja nie zniechęciła nas jednak do przesiadywania w domowym zaciszu. Jest wręcz przeciwnie. Z danych GfK wynika, że 66 proc. nabywców uważa dziś własny dom lub mieszkanie za komfortowy azyl, w którym mogą odpocząć i uciec od codziennych zmartwień.

– Odkąd spędzamy w domach znacznie więcej czasu, bardziej dbamy o nasze cztery kąty, a szczególnie o ich przytulność i wyposażenie. Większą uwagę niż dotychczas zwracamy na design – nawet w przypadku zakupu produktów technologicznych. Z badania „Consumer Life” wynika także, że duży odsetek nabywców – bo aż 45 proc. – po prostu lubi spędzać wolny czas w domach. Takie podejście znacząco wpływa na nasze decyzje zakupowe, na co z pewnością powinni zwrócić uwagę zarówno producenci, jak i detaliści – podkreśla Anna Szwedowska, konsultant w GfK.

Jakość nadal kluczowa
Pomimo obniżki nastrojów konsumenckich i rosnącej inflacji Polacy nie przestali zwracać uwagi na jakość kupowanych produktów. Nabywcy wolą mieć mniej rzeczy, ale zależy im, aby były one wyjątkowe i wyróżniały się wysoką jakością. Ważne jest także zaufanie do marki – konsumenci chętniej wybierają sprawdzone już produkty. Nie chcą pełnić funkcji testerów, a zamiast tego wolą kupować produkty zweryfikowane i ocenione przez innych.

Niedobory produktów związane z pandemią Covid-19 zmusiły wielu konsumentów do wypróbowania oferty nowych marek. Jeśli podjęte próby okażą się rozczarowaniem, nabywcy wrócą zapewne do poprzednich wyborów. W badaniu „Consumer Life” aż 44 proc. respondentów stwierdziło, że w razie niezadowolenia z produktu lub usługi zamieni produkt na inny – mówi Dominika Grusznic-Drobińska.

Coraz bardziej świadome zakupy
Badanie GfK pokazuje również, że jako nabywcy stajemy się bardziej świadomi. Wynika z niego, że 38 proc. polskich konsumentów deklaruje, że przed zakupem produktu zapoznaje się z treścią etykiety. To trend, który idzie w parze z rosnącą sprzedażą produktów i usług z tzw. wartością dodaną. Mowa tu np. o tych powstających zgodnie z normami zrównoważonego rozwoju lub pochodzących od lokalnych dostawców.

Rosnąca świadomość nabywców, a także coraz większa personalizacja produktów i usług to trendy, które wraz z nadejściem pandemii zyskały nowe oblicze i zapewne zostaną z nami na dłużej. Na zakupach coraz mniej pozostawiamy przypadkowi, zwracając przy tym uwagę na najmniejsze szczegóły. Marki to dostrzegają, a zmiany w podejściu do kupujących zachodzą dosłownie na naszych oczach – podsumowuje Anna Szwedowska.

  • 1
Badanie GfK pokazuje, na co Polacy zwracają uwagę podczas zakupów

Badanie GfK pokazuje, na co Polacy zwracają uwagę podczas zakupów

1 grudnia 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
1.12.2021

Mikołaj sięga głębiej do kieszeni. W tym roku na Boże Narodzenie wydamy średnio 2129 zł – pokazuje badanie „Zakupy świąteczne 2021” Deloitte

To już drugie Boże Narodzenie w czasie pandemii. Jak pokazuje 24. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2021” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, Polacy w tym roku nie zamierzają oszczędzać. Na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi chcemy przeznaczyć średnio 2129 zł, czyli o 11 proc. więcej niż rok temu.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
1.12.2021

Unia Europejska chce ograniczyć reklamy polityczne w Internecie i zakazać wykorzystywania niektórych danych osobowych do ich targetowania

Zaniepokojona nadużywaniem reklam politycznych do manipulowania wynikami wyborów Unia Europejska przedstawiła plany pomocy obywatelom w lepszym zrozumieniu, kiedy widzą takie reklamy w Internecie i kto jest za nie odpowiedzialny. Propozycja ma na celu zapewnienie uczciwych i przejrzystych wyników sondaży lub referendów. Zakazywałaby również kierowania politycznego i „technik wzmacniania” stosowanych w celu dotarcia do szerszego grona odbiorców, jeśli wykorzystują bez zgody obywatela wrażliwe dane osobowe, takie jak pochodzenie etniczne, przekonania religijne lub orientacja seksualna.

30 listopada 2021